INNAN bukefalos.

Burza

Trådstartare
Är det någon som minns hur det var innan man fastnade i bukefalos-träsket?
Innan man kunde fråga andra och diskutera och fundera?
Att man då på den gamla goda tiden körde sina ponnysar med bröstsele och enkel rockard utan att ha ständigt dåligt samvete?
Att man inte hade en aning om vad en svängel är eller hört talas om roslagvagnar.
Det fanns inte 100 olika selar och vagnar att välja på, var glad att du har utrustning till hästen.
Det var bättre förr eller?
Klart att jag vet vad som är bra för hästen nu, men det är bara tack vare bukefalos, innan hade jag noll koll.
Men det är jobbigt ibland när ens kompisar frågar varför man har baksele och svängel, de har liksom jag, inte sett det tidigare.
Nu ska man helt plötsligt försvara allt det "nya" med bukefalos bakom ryggen.
Storebror ser dig om du gör fel... rör inte bröstselen...

För mig är det ingen skillnad då jag stod i ett körstall med en instruktör från Wången, innan jag halkade in här. Jag hade ju inte kört innan så jag blev intrummad från början om draglinor, svängel och baksele och allt det där :D

Tack vare Buke och alla människor här så har man ju fått lite mer kött på benen.
Sen är det ju så att alla har inte hästmänniskor i bekantskapskretsen som man kan springa till med varenda fråga, då är det tur att Buke.. finns!!
Men visst kan man få ångest för mindre när folk predikar om sina dyra hästar, sadlar, selar mm
Men vad gör det, så länge vi älskar det vi gör :love: och tar hand om våra djur på det bästa sättet vi kan.

Det var säkert bättre förr då hästarna kördes med ordentlig utrustning.
Men om du menar förr som för några år sedan, så måste jag säga: -Nej! Det var inte bättre då.
Köpte mig riktig skräputrustning och kunde inte köra för fem öre, hade ingen körkunnig eller intresserad i min omgivning och ska bara tacka min snälla ponny för att det gick så väl trots allt.
Kom rätt snart ner på jorden med hjälp av körkurser och körlektioner och slutade köra i 4-5 år då jag inte hade råd med rätt utrustning.
Och det är väl bra att vi blir mer medvetna om hur det ska vara och kan hjälpa de mindre kunniga.

Men det är jobbigt ibland när ens kompisar frågar varför man har baksele och svängel, de har liksom jag, inte sett det tidigare.
Nu ska man helt plötsligt försvara allt det "nya" med bukefalos bakom ryggen.

Tycker det är jätteroligt att berätta och förklara vad det och det är till för. :)

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 905
Senast: ameo
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 332
Senast: trassel
·
Körning Är just nu uppe och dansar bland de rosa molnen och känner mig helt överlycklig! Fick för några dagar sedan frågan om jag ville få en...
Svar
1
· Visningar
878
Senast: Pinkilly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama