Inkörningråd angående lösa skacklar!

Amk

Trådstartare
Jag har äntligen fått hjälp med inkörningen av min häst. Han har nu gått mycket med draglinor och svängel, samt diverse oljud och störningsmoment bakom utan problem. Problemet är det här med skacklar. Jag har två lösa skacklar som jag fäst i svängeln. Men om hästen tar ett steg åt sidan alt. hoppar till, så går skacklarna emot haserna på honom. Detta avskyr han, och blir helspattig.

Skacklarna ska ju gentligen inte alls vara så långt ner, så är det någon vits med att träna med dem? Att de går emot magen, rumpan och sidan är inga problem, men det är ju rätt jobbigt att gå och hålla två skacklar i den höjden.

Sv: Inkörningråd angående lösa skacklar!

En körhäst får inte bli spattig av att något slår emot haserna, fortsätt att träna och träna tills han vant sig.

Men... jag har försökt. Först hade jag en lös skackel som jag kunde lyfta upp. När de var på backen slog den emot hans skenben (skrev has förut, det var fel), så gick/hoppade han undan direkt. Den gjorde det säkert 20 ggr, men samma reaktion varje gång. Om jag står på backen och lägger emot går det väl lite bättre, men han verkar helt enkelt inte fixa att den här hårda träskackeln dunsar in i skenbenet.

Men när man kör så är ju aldrig skackeln i den höjden? Jag fattar inte hur jag skulle kunna få honom att acceptera skacklarna. tros mägder med träning med draglinor (som också ger tryck i svängarna), så reagerar han helt annorlunda på dessa skacklar.

Det är ju bara att fortsätta träna. När du är ute så kan det ju vara något annat (t.ex. grenar etc.) som slår emot benen i den höjden och då är det inte roligt om han tar ett hopp ner i diket med vagn och allt. Börja lätt med lite beröring och öka succesivt tills han vänjer sig, det tar betydligt mer än 20 gånger. Om du inte kommer vidare själv så ta hjälp av någon kunnig person som kan hjälpa dig.

Håller helt med föregående talare. Det är bara att fortsätta träna...och träna...och träna...

På tal om att skaklar inte går mot skenbenet vid körning, så beror det helt på vad du ska köra med, ex slädskaklar kan gå väldigt lågt. Eller vagnskaklar också för den delen. Du ska INTE ens tänka på att sätta en häst för vagn som inte accepterar skaklarna fullt ut. Jag har sagt det tidigare att hästen ska i princip kunna vara intrasslad i linorna eller få ett ben över skakeln utan att få panik för detta. Kan du inte det är din pålle inte klar än. Det är bara att öva, han kommer förr eller senare acceptera det.

Allright... då får jag väl fortsätta träna då. Börjar nog med ett par lättare "pinnar", och ser hur det funkar. Satan, vilken tid det tar för mig att köra in! :eek:

Ta hjälp av någon, den personen kanske har en jätte bra lösning på hur du ska göra för att vänja hästen. Börja med något mjukt, så det blir mer som en smekning, sluta inte förrän han står helt still, gör det besvärligt för honom att bråka, så det är lättare att stå still och bara gilla läget. Trappa sedan upp till hårdare och hårdare beröring, men gå långsamt fram, det behöver inte ta lång tid bara man gör på rätt sätt och har tålamod och aldrig låter hästen vinna.

Allright... då får jag väl fortsätta träna då. Börjar nog med ett par lättare "pinnar", och ser hur det funkar. Satan, vilken tid det tar för mig att köra in! :eek:
Har du bråttom? Som sagt, det finns inga genvägar. Vill man ha en bra och säker körhäst så är det bara att träna på.

Hur menar du att "Det ska inte löna sig att bråka"? Hur gör du då?

Jag har inte alls bråttom. Men det tar så mycket längre tid än vad jag hade kunnat tro. Jag har hjälp en en tjej som kör mycket skogskörning (också utbildad körinstruktör). Hon tror inte att han kommer acceptera att ha skacklarna på skenbenen, och därför frågar jag er. Han accepterar draglinorna helt och fullt, och de ligger ju mot och trycker i svängarna. Det är detta hårda trä som skapar problemen.

Säger en tjej som kör skogskörning att han kommer bli en bra körhäst fast han inte accepterar att skacklarna slår emot benen?? Henne skulle jag sluta lyssna på... Som någon sagt innan så kan det ju gå fel och han får skackeln på fel sida, vad händer då om han är rädd för det? Slutar nog inte så lyckligt...

Det lättaste är ju att ha en medhjälpare som håller i hästen, sen tar du ett föremål (börja som sagt lätt) och tar emot benen, om hästen skyggar undan så följ efter, låt honom inte slippa trycket bara för att han flyttar sig, efter att ha snurrat runt ett antal varv så fattar han att han kommer inte undan trycket oavsett vad han gör, och då är det bekvämare att stå still än att snurra runt. Det är samma metod som när hästarna dummar sig när man rider, min häst har t.ex. fått för sig att skygga i hörnen inne i ridhuset, då lägger jag en jätte liten volt i trav i hörnet och när han går förbi utan att skygga så får han gå på större volt, skulle han skygga igen så minskas volten och det blir plötsligt obekvämt och jobbigt för honom att hålla på och dumma sig.

En körhäst MÅSTE kunna ha saker som slår upp på benen på dom. Så enkelt är det bara. Träna lite NH med han. Det kommer att lösa sig om du bara har tid och tålamod. Och som sagt. Lyssna inte på den andra. Vi kör själva i skogen och vet hur grenar och allt vad det nu är slår upp på benen på dom. Du kan kanske prova med att hA benskydd eller lindor på han. När han tycker att det är ok så ta av lindorna. Lycka till.

Lindor var ett bra tips! Det här har ingenting med ledarskapet att göra, vill jag påstå. Han följer mig som en hund, och ifrågasätter aldrig vem som bestämmer. Däremot så har har en stark flyktinstinkt, och reagerar blixtsnabbt. Det är hemskt svårt att träna bort, men vi får fortästta. Tyvärr är det hemskt svårt att få tag på folk som ägnar sig åt inkörning häromkring, jag har verkligen försökt.

Det är klart han måste acceptera att ha skaklar mot benen! Draglinorna när du drar t.ex. stockar är i och för sig inte av trä, men väl väldigt spända. Skillnaden mellan skakel och lina vid det tillfället är inte jättestor.

Det är bara att gilla läget; det tar tid att köra in en häst och det finns inga genvägar. Du kan inte räkna med att den lär sig på bara några gånger.

Nej, jag inser det. Jag har tragglat med det här sen i vintras, cirka 3 ggr/vecka, så nog har jag tränat. Antingen ger jag det en paus, eller så fortsätter jag öva.

Hur gammal är han? Han kanske helt enkelt inte är mogen än utan behöver några år till på sig.

Han är tyvärr 15... Så jag kan inte skylla på det. I övrigt en mycket mogen herre, men dessa träpåkar är tydligen helt emot hans instinkter.

Ok, ja då är det ju inte åldern det hänger på, som sagt, det är bara att fortsätta träna :)

Nej, jag inser det. Jag har tragglat med det här sen i vintras, cirka 3 ggr/vecka, så nog har jag tränat. Antingen ger jag det en paus, eller så fortsätter jag öva.
Då får det helt enkelt bli 33 ggr i veckan. Vart bor du?

Jag bor i Östergötland. Eftersom jag inte har transport och är utfattig student känns det just nu lite tungt- hur ska jag ha råd att åka på träningar? Köpa en bra vagn? Men jag hoppas att motivationen snart återkommer.

Liknande trådar

Körning Nu kan min häst följande: tömkörning inkl.alla kommandon, stå still, dra pulkor och dra med draglinor. Själva dragandet går toppen...
Svar
9
· Visningar
955
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V