Inkörning

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare XanderBabe
  • Startdatum Startdatum
X

XanderBabe

När börjar ni köra in era åringar?

Börjar ni på våren som 2 åring eller på vintern som 1: åring?
Hur ställer ni er till frågan om att gå Premie? Bra eller dåligt?

Själv kör vi in tidigt. Tränar lugnt till premie och ser om hästarna har utvecklats för att gå premie. 3 av 3 uppfödningar har gått premie så dom har gått bra :) Hur gör ni ?

Sv: Inkörning

Jag har ju ingen travare själv men de tre ungpojkarna i "mitt" stall gällde följande schema för:

Påbörjad inkörning i våras - tror att någon av dem gick för vagn till och med innan betet.

Bete

Inkörning på hösten. Nu är alla tre tämligen säkra för vagn och verkar trivas med det.

Ungtupparna är nu just nyblivna tvååringar då så deras utbildning påbörjades smått när de var bara precis ett år gamla.

Vi tömkör och sätter i vagn innan sommarbetet som 1-åringar.

Fortsätter efter sommarbetet där vi slutade, tyvärr hamnade en på boxvila och sen benbitsop. så det blev 3 mån. vila men ändå inga problem att prema i september. Nästa hade en Birkelandsfraktur som hittade i samband med friröntgen och opererades när det blev halt som 1-åring. Premade i augusti.

Nu är det inga flera unghästar på G på ett par år! :idea:

Jag siktar på att min -08:a ska köras in nu i vår innan bete, ska bara hitta nån som kan göra det åt oss! :)

Har alltid gjort som Ghost, inkörning i april-maj som ett åring, därefter igång sättning och träning i slutet av september-oktober efter betet.

Tycker att en häst ska kunna ta premiet enbart på sin grundträning, förutsatt att den blir tränad och inte hamnar i långa skadeperioder förstås.

Jag började tömköra redan innan betet som 1-åringar. Väldigt lite, försiktikgt och inte så ofta. Runda slängar en tjugo ggr på nästan fyra månader plus ett par ggr med sulky (lätt)

Fortsatte efter betet där vi slutade men började med tömkörning ett par ggr innan vagn. Kört på sedan dess. Sett till hur hon har varit. Nu blir det varannan dag men ibland blir det att hon får stå ett par dagar. Tror hon utvecklas bra då. Ingen stress eller brådska, de måste tycka det är skoj :o) Hittills har hon varit lite trött och hängig ibland, men nu går allt utav bara farten. Verkar som hon börjat komma in i träningen.

Hoppas på premien och har det som mål men man vet aldrig vad som händer på vägen!? Kan bli hur som helst.

Vi kör in på våren som ettåringar. De sätts i vagn före betet. Men inte mer än så. De ska kunna trava i vagn, sedan får de semester. När de på hösten kommer hem från betet, börjar de köras igen.

Optimalt kör jag in långt innan betet som ettåring och kör dom max 2-3 varv dagligen tills betet. Efter betet körs dom 6 dagar i veckan tills dom kan gå 1 mil utan att blinka då kör jag första sulky/sulkett jobbet med dom brukar då kunna gå 1,30-1,40 utan problem.
Under 1 mil perioden går dom 1 gång i veckan 3, 6 eller 9 intervaller i backen i skritt eller långsamt trav med vila dagen efter.

Efter första sulky/sulkett jobbet körs dom 6 intervaller i 40 tempo på rakbanan som sedan sänks till max 1,35 fart 1 gång i veckan och 3,6 eller 9 intervaller i backen i trav som sänks till ca 1,40 med tiden.
2 gånger i månaden byts back jobbet ut mot sulky/sulkett på banan i ca 1,30-1,25 fart med "full parra" sista 700 till kval sedan så får hästen vara med och "bestämma" lite också fram till start.

Dock är detta optimalt men såhär har jag sällan kunnat träna en häst men det är mitt upplägg för träning.:banana::banana:

Jag uppmuntrar inte till att tömmköra dag ut och dag in utan jag tömmkör en eller 2 dagar sedan vagn i skritt med 2 personer vid sidan och en i vagnen 1-2 dagar. Sedan trav med en vid sidan (på skalmen) och en i vagnen 1 dag sedan kör man själv med en som släpper ut ur stallet.

Har alltid gjort som Ghost, inkörning i april-maj som ett åring, därefter igång sättning och träning i slutet av september-oktober efter betet.

Tycker att en häst ska kunna ta premiet enbart på sin grundträning, förutsatt att den blir tränad och inte hamnar i långa skadeperioder förstås.

Självklart:)
man måste träna upp ligament och senor ordentligt innan man börjar köra "jobb". Men även muskler och kondition är ett måste.
Vi börjar inte köra Heat förens dom kan jogga i ca 1,5-2 mil utan att bli helt slut. Då tycker vi att konditionen finns och styrka för att göra ett 1600 heat.

Men många gör olika =)

kl

Jag brukar vänta tills oktober...nångång har jag börjat innan betet men det har som ingen större betydelse egentligen, kanske att dom är lite lätthanterligare men hästarna är ju så kloka nuförtiden.
Som kuriosa så blev Heidi inkörd i okt förra året och sprang i passgång de tre första månaderna..sen vände allt och hon gick 15 som tvååring....den ena av o6:orna var inkörd innan betet och körd "under" betet....han har kvalat men inte var han tidig för det. Tror det är högst individuellt och har med annat att göra än när man börjar köra dom

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 473
Senast: Brynja
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 990
Senast: Görel
·
Katthälsa Min lilla gosse har fått en rispa på hornhinnan på ena ögat och är nu ordinerad ögondroppar och smärtstillande i 8 dagar. Han är en...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: KesoNeso
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 681
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar