Inkörning ...

O

Orzon

Min häst är inkörd som 3:åring och har gått någon form av bruksprov i Estland.
Men sedan jag köpte henne som 4:åring är hon bara körd en gång. Då av ett proffs och i par med en mycke stabil häst. Detta var 12 år sedan.

Hästen är nu 19 år och en granne som är skicklig kusk (trav)har erbjudit sej att testa att köra henne. Ska man se henne som inkörd eller ej?

Hästen i fråga är väldigt lydig men stor och stark med MYCKE egen vilja.

Sv: Inkörning ...

Mycket kan ha hänt på 12 år. Troligen så skulle det fungera att bara baka lite och göra lite inkörningsövningar så som tömkörning med linor, därefter skaklar och hålla vagnen lös på sidan av hästen. Om detta går bra några gånger så kan man med största försiktighet spänna för hästen.
Tilläggas ska att travkuskar inte alls kör på samma sätt el har samma utrustning som den troligen hade vid inkörning.
Vore oxså bra att veta om hästen tidigare är inkörd med skygglappar då skulle jag INTE rekomendera er att spänna för utan.
/M

Jag skulle gå igenom inkörningens alla delar innan jag spänner för henne... jag skulle alddrig sätta för henne direkt hur van kusken än är. Ta det säkra före det osäkra.

Jag tror att man i Estland använder sig av en helt annan typ av förspänning och selar än vad vi är vana vid så ta det lugnt.

Tack för svaren! :bow:
Mycket kan ha hänt på 12 år. Troligen så skulle det fungera att bara baka lite och göra lite inkörningsövningar så som tömkörning med linor, därefter skaklar och hålla vagnen lös på sidan av hästen. Om detta går bra några gånger så kan man med största försiktighet spänna för hästen.
Tilläggas ska att travkuskar inte alls kör på samma sätt el har samma utrustning som den troligen hade vid inkörning.
Vore oxså bra att veta om hästen tidigare är inkörd med skygglappar då skulle jag INTE rekomendera er att spänna för utan.
/M

Denna travkusken har även kört häst i skogen en hel del så han är nog lite av varje. Och han har sele, vagn och allt möjligt liggandes som skulle kunna passa på min häst. Hur dom körde henne som unghäst har jag ingen aning om. Den gången jag var med så hade hon skygglappar, så OM jag vågar mej på att pröva så är det efter en hel del förberedelser och med skygglapparna. :)

Jag skulle gå igenom inkörningens alla delar innan jag spänner för henne... jag skulle alddrig sätta för henne direkt hur van kusken än är. Ta det säkra före det osäkra.

Jo från grunden får det bli i så fall. Linor och skaklar är hon van vid. Och jag tömkör ganska mycke.

Jag tror att man i Estland använder sig av en helt annan typ av förspänning och selar än vad vi är vana vid så ta det lugnt.

På vissa bilder från Toristuteriet så har dom en sele med en både över manken. Jag har ingen aning om vad det är.

pilt19.jpg

Typ denna menar jag.

Jag såg en hel del hästar i Estland i somras, bla vid de draglagsprov som den här bilden verkar komma från. I stort sett alla gick med den typ av sele som finns på din bild, dvs ett rankdon av trä som går som en båge över manken, tillsammans med en lös loka av trä som är stoppad på undersidan mot bogen. Det hela förbinds med råläderremmar. Det ser rätt enkelt ut, men enligt expertisen är det ett bra sätt ha hästarna anspända, då det ger en bra bogfrihet. Tyvärr kan jag inte beskriva det bättre, men det är ett vanligt sätt att i Östeuropa.

Hittade nyss en länk från tråden om finskt kallblod under avel.
Där länkas till en svensk text om finnhästen, med många bilder på den här typen av selar. I slutet finns en stor bild tagen framifrån där men tydligt kan se anspänningen. Kolla där om ni är intresserade!

Vilken bra sida. Men jag fattar inte vilka bilder du menar på slutet.Däremot fanns det bättre bilder i mitten, använder man metallbåge på samma sätt som träbågen?

Vad roligt att du vill ta upp körningen med henne!:love:

Min erfarenhet är att om en häst är inkörd så sitter det i "bakhuvudet" på dom. Speciellt hos dom raser som är uppfödda/mer lämpade för körning.

Så svaret på din fråga om man kan anse henne inkörd eller inte är enligt mig att ja, det är hon.
Men precis som för en som har körkort men inte kört bil på länge så behöver ens kunskaper friskas upp.
Och det gör man ju inte gärna själv.
Men körkortet har man..;)

Nu var hon ju såpass ung med så självklart får man ta stegen precis som om hon inte vore inkörd. Men däremot tror jag att man inte behöver "vila" så länge på varje steg.

Det finns hästar som inte har blivit körda på längre tid än så (12 år)som är helt bekväma i vagn direkt.
På sann bukemanér så måste jag ju för korrekthetens skull tillägga att förutsatt att det inte har skett en incident med hästen då förståss..:p

Medan andra hästar får man ta det jätteförsiktigt med även om de bara har stått i ett år!

Enda gången jag har kommit i kontakt med torihästen är via Dragongården häståkeri i Göteborg.
Dom sålde ut sina ardennrar till förmån för torihästarna och nu ser man dom ibland vid vissa evenemang.

Så Torihästen verkar vara en jättebra körhäst!:love:

Att skriva till dig vad du ska göra känns fel...du som både har tagit kontakt med en körkunnig osv själv..

Självklart har du förnuft nog och är lika rädd om din häst som andra här inne på körning;)

Hoppas att ni lägger in bilder när ni har kommit så långt att du och gumman din är varma i "körkläderna"!

Att köra är inte hälften så farligt som det kan låta ibland men däremot dubbelt så skoj!:love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739
Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 916
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar