Inkörning steg för steg.....

Sv: Inkörning steg för steg.....

Tack även till dig Åke! Vi har tagit låååånga och många promenader, både i skogen och på banan och bara tränat och visst har det gett resultat - även om vi som sagt inte nått ända fram.

Vi får träna mer alltså... och lagom tills jag lärt henne att stå still och avslappnad i halten så åker hon hem :cry: MEN då har förhoppningsvis jag lärt mig tillräckligt för att kunna lära även min alldeles egna kille att göra samma sak :)

Nu skall jag sluta kapa tråden...:o

Tack och bock!

HeJ!

Som jag föstått på de "äldre" körgubbar jag träffat finns det vissa hästar som inte kan stå avslappnat i halt.. Körde en sån med en gammal körgubbe och ju mer vi övade desto värre blev ponnyn. Ponnyn var annars en utmärkt körponny, som aldrig blev rädd och alltid lyssnade, han klarade bara inte av att stå still avslappnat, men stilla kunde han stå ändå, bara väldigt på hugget.

/ Lavinia, vars häst faktiskt blivit bättre på att stå avslappnat sen vi började inkörningen, innan var det bara gå framåt eller äta gräs..

Har för mig att äldre gubbar ofta använder tömmarna vid igångsättning.. jag tror det kan ha en bidragande orsak. Jag använder aldrig tömmarna, det är ingen jädra westernfilm. :)

Det är viktigt att det går ganske sakte och att det blir bra gjort. Man skall skynde på sakte.
Rut.

När jag skadade mig för många år sedan så körde min mor in min ponny.
Detta är en väldigt snäll och lugn häst. Min mor tömkörde lite en dag och nästa dag så var hon i vagn. Vi hade själva fött upp ponnyn och haft henne i 12 år då detta skedde. Nu vill jag absolut inte rekomendera någon till att göra på det här sättet. Det var en ponny som vi kände mycket väl. Så jag skulle hålla med Pufffan att man skall skynda långsamt.

Jag har börjat köra in mitt lettiska halvblod nu och har hållt på ända sen september, jag började med tömkörning, jag märkte redan då att min häst gillade att dra.
På vintern provade vi att låta henne dra pulka och shit vad hon drog.
Men det var först nu för en månad sen som jag hämtade hem en rockard till henne.
Jag kan bara prata om mina erfarenheter, men en viktig sak, nästan den viktigaste är att lära hästen att den inte ska vara bakskygg.
redan andra gången vi "satte fast" vagnen så drog hon den en bit.

Jag var med och körde in min sköthäst och då tog den ena tömmarna,alltså tumkörning och den andra tog vagnen och gick bakom honom med den.
Han är dock tränad mkt innan med att ha saker bakom sig.
Sen satte vi på den,spände inte fast allt men det mesta så att man kunde plocka av den om det var behov av det.
Lycka till!

ehm...jag har en 2,5 årig welsh mountain här hemma som vi ska börja köra in nu. Jag har gjort följande förarbete:

1.Tränat på kommandon som stanna, trav, galopp och backa. Har inte gått vidare förrän hästen kan dessa.
2. Tömkört, börjat med skritt och halt för att klargöra kommandon som FRAM och STANNA (stå still). Sen har jag när hästen känts sig redo börjat med trav och nu bara för en vecka sen lystra hon till galopp :love:
3.Vant henne vid att inte reagera på ljud bakifrån. Började först lite lätt att skrapa fötterna mot asfalten när jag tömkörde henne - inga problem. Sen gick jag över till dunkar, kastade dom bakom henne - inga problem. Idag drog jag en snö skyffel bakom oss och hon såg ju lite irriterad ut men inte rädd. Sen band jag fast en liten vikt i ett rep och satte fast det i selen och det tyckte hon va helt ok.

Under allt detta har jag även vant henne vid att ha tömmar och allt vad det heter kring benen så när hon fastnat eller så har hon bara stått stilla och väntat på att matte ska lösa problemet. Hon har också lärt sig att OM hon blir rädd ska hon stå still, för då försvinner det otäcka. Det känns som om hon är ganska redo men vet int eom jag vågar sätta vagnen på henne riktigt ännu, vi ska testa lite däck och sånt...sen som någon sa, borde det inte bli obekvämt för hästen att stanna om man inte har någon baksele då allt skjuts fram? Har bara en brstösele nu men hon ska få en rejäl med baksele och allt i sommar. Kan man börja lite lätt nu eller ska man vänta tills hon har en rejäl sele..?

Har bara en brstösele nu men hon ska få en rejäl med baksele och allt i sommar. Kan man börja lite lätt nu eller ska man vänta tills hon har en rejäl sele..?

Det beror väl på vad du menar med lite lätt, men jag hade inte satt
någon typ av vagn bakom utan baksele. Tänk på att om något går
fel nu när du precis börjar med allt, så hästen blir rädd/får ont/inte
gillar körningen längre så kan du få problem i framtiden som inte blir
så lätta att lösa.

Hej!

Mina äldre gubbar använde pisk och inga tömmar:) . Annars hade jag inte tagit deras ord så allvarligt.. De flesta hästar dom körde in var ju också väldigt trevliga och lättkörda individer.. Bara inte just det russet dom gillade bäst att köra..

/ Lavinia, som saknar gubbarna ibland

Du kan göra dra rockard på ridbanan eller bildäck, släpa etc. Man kan inte vara för kräsen heller.

Kan du hålla ivern i styr skulle jag vänta med rockard, men harva ridbanan, dra bildäck, släpor och annat kul bör du ju göra. Eller så köper du en sele nu, så har du det gjort.
Det finns lösa bakselar på granngården för 370 kr. beställningsvara.

Liknande trådar

Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
490
Senast: yamyam
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 578
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 576
Senast: Ceta
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar