Inkörning steg för steg.....

L

luvan

har kollat runt på trådarna här men fick inte alla svar jag behöver.
jag har en 5 årig islandshäst och vill köra in honom.
Hur börjar jag?
jag har kört ganska mkt men har aldrig kört in en häst helt från början.
Steg 1. tömkörning det vet jag men "sen" då?
hur vänjer ni hästen att något låter och släpas där bak?
När är det dags att vänja honom vid vagnen?
hur väjer jag honom vid det?
många frågor:o

hoppas ni sitter inne med bra tips;) :bump:

Sv: Inkörning steg för steg.....

det skulle också gärna veta, har en arab på 8 som jag vill köra in.

Måste bara säga det att inkörning är (iaf inte för mig) inte bara en räcka av logiska ordningsföljder i en viss takt. Det handlar om inlevelse, timing och förmåga att läsa av hästen. Och att ha tålamod och insikt i när det är dags att sluta för dagen. Att ge tips via datorn skulle kännas alldeles för okomplett, när det i själva verket är hästen som avgör vad som är rätt för den. Fråga hästen! Att själv vara erfaren av körning och vilka behov som behöver fyllas för att uppnå en trygg körhäst är en grund som heller inte kan förmedlas via datorn. Ingen skulle bli glad av att onödiga misstag görs pga att "inköraren" inte har en aning om vad den pysslar med. Varken du eller hästen. Men har du tillräckliga erfarenheter och kunskaper och lyssnar till ditt hjärta och hästen i frågan, kan du nog med stor försiktighet ändå nå ditt mål. Är du osäker, tag hjälp av någon som du vet kan.

Lycka till!

Det lättaste sättet är nog att du och hästen åker iväg på kurs. Då kommer ni båda igång=)
Då kan du även få lite mera grunder för vidar arbetet hemma.

vad kostar det egentligen med en sån kurs vet någon det?

Om det ens finns någon i din närhet. Det är tyvärr ont om kurser i skolkörning.

Priset varier från gratis till 2000 för en helg.

När man kör in bör man vara två -tre mycket kunniga i vissa moment, så att köra in är oftast inget man gör själv.

Alternativt kan man skicka iväg hästen. Det kostar från 2000-7000 /månad.

Jo, det är väl klart att man måste läsa av hästen och se när den är redo för nästa steg;)
kanske formulerade mig lite fel:o
det jag menar i alla fall är att när hästen "kan" tömkörningen
ordentligt så bör jag ju vänja honom vid att saker "släpas/finns" där bakom t.ex har ni tips på hur jag vänjer honom vid det?
plastpåse?
burkar?
just för olika ljud tänkte jag.....:confused:
tänkte låta mina medhjälpare gå på varsin sida om honom med lösa skaklar så att han vänjer sig vid att ha dom där.
när han är redo för det så kan man börja fästa skaklarna vid honom?
vad tror ni om det?
pratade med en bekant som har travhästar och han rekomenderade
det i af. men jag vill höra mig för lite i alla fall först så att inget går helt snett.....
vet att det är svårt att ge råd via datorn och så men hur har ni vant era vid ljud och att skaklarna finns där??

// Luvan

Vill kanske inte heller säga hur man ska göra då det är lite upp till varje individ.

Tänk bara på att befästa halten stenhårt. halt är halt. Ordet ptroo alltså. Då får hästen absolut inte ta ett steg bakåt eller framåt. Den ska vara trygg i halten, stanna o slappna av.
Viktigt att det alltid är framåt som gäller i alla övningar, då undivker man många olyckor innan och efter vagnen kommer på tal.

så: fram och halt-öva på.
Har tips på hur man får en avlappnad häst i halten om du behöver det om en vecka.

Är hästen inriden (och trygg med det) kan man släpa t.ex snöpinnar när man rider. Så gjorde ialla fall jag innan jag började med inkörningen på allvar. Men alla hästar är ju olika och unghästen som jag har nu är inte inriden så jag har gått bredvid och släpat draglinor och slanor.

Ett annat tips är att få hästen att förstå att om den stannar så slutar det otäcka.

Nu är jag ingen expert på inkörning direkt, jag har bara kört in en häst och håller nu på med min nästa. Men så fort det handlar om att sätta fast något i selen behövs minst en hästkunnig medhjälpare.

Det är viktigt att det går ganske sakte och att det blir bra gjort. Man skall skynde på sakte.
Rut.

Har tips på hur man får en avlappnad häst i halten om du behöver det om en vecka.

Kapar lite fräckt här... jag vill gärna ha tips på hur man får hästen att slappna av i halten! Har lite problem med just den delen i både ridning och körning. Hon stannar men vill helst inte stå stilla särskilt länge och slappnar inte av.

Tips mottages tacksammast med andra ord!

Trådkapar-Jenny

Är ingen expert på inkörning jag heller men en sak som jag tycker är väldigt bra är att hänga vanliga pvc slangar för vatten på selen, ca 2-3 meter. Det är klart att de tycker att det är lite läbbigt i början och kanske hoppar runt lite men till skillnad från när man använder lös skaklar så är det inte stor risk att hästen (eller människan) kan skada sig på slangarna ifall hästen tycker det är läskigt. :D

Kapar lite fräckt här... jag vill gärna ha tips på hur man får hästen att slappna av i halten! Har lite problem med just den delen i både ridning och körning. Hon stannar men vill helst inte stå stilla särskilt länge och slappnar inte av.

Tips mottages tacksammast med andra ord!

Trådkapar-Jenny

Det SKALL hästen kunna innan man börjar köra. Börja om.

Är ingen expert på inkörning jag heller men en sak som jag tycker är väldigt bra är att hänga vanliga pvc slangar för vatten på selen, ca 2-3 meter. Det är klart att de tycker att det är lite läbbigt i början och kanske hoppar runt lite men till skillnad från när man använder lös skaklar så är det inte stor risk att hästen (eller människan) kan skada sig på slangarna ifall hästen tycker det är läskigt. :D

Vi andvänder rejäla repdraglinor. Oftas så är det dom som är läskiga att få mot benen.

har kollat runt på trådarna här men fick inte alla svar jag behöver.
jag har en 5 årig islandshäst och vill köra in honom.
Hur börjar jag?
jag har kört ganska mkt men har aldrig kört in en häst helt från början.
Steg 1. tömkörning det vet jag men "sen" då?
hur vänjer ni hästen att något låter och släpas där bak?
När är det dags att vänja honom vid vagnen?
hur väjer jag honom vid det?
många frågor:o

hoppas ni sitter inne med bra tips;) :bump:

Det här med inkörning är jag väl ingen expert på direkt men jag har gått en del körkurser och kört in en häst.

Som så många andra skrivit så är det viktigt med att lära hästen stanna och stå still innan man spänner för nåt. Och det allra viktigaste är nog att man har medhjälpare, jag hade fyra när vi började köra med vinterskacklar och då hade jag tömkört typ ett år innan.
Sen ta det lugnt och lyssna på hästen, hur den reagerar och så i olika situationer.
Skulle rekomender att du hittar en körkurs av nåt slag där du kan få riktig hjälp och tips om vad du kan träna på till nästa kurs osv.

Lycka till!

Det är jätte bra å köra sina hästar dom får då jobba upp vissa muskler som inte jobbas så lätt annars. Jag tycker att man alltid ska vara 2-3 personer när man kör in sin häst. Om något skulle gå galet så kan alltid nån vara lugnande vid huvet. När tömkörningen gått bra 1a-3e gg så kan man göra det själv. Sen kan det vara bra å vara 2-3 st igen.

1) Du tömkör hästen ge detta mycket tid och trava lite då den lär sig lyssna osv.
När just den grejjen går bra brukar jag ha med linor som jag sätter där man sätter skacklarna. Linorna ska vara till för att hästen ska tåla något som går imot benen när man svänger osv. Detta kan vara bra om man är 3-4 pers, då nån annan kan vara den som håller i linorna, och 2 är där framme vid hästen.

2)ha med dig en hink när hästen är van vid tömkörningen på hinken har du ett snöre/rep du kan släppa ner hinken i baken (försiktit) så det skramlar lite. (2-3pers igen rek jag)

3)Sen när allt detta går bra är det bra och ha en lös skackel, som man har ett rep på där bak-som-vagnen-sitter-fast. Skackeln sätter man inte fast utan har allså 3 som hjälper till. 2st håller fast skackeln framme och (om man inte kan vara 3 så får du som körare ta den 3es jobb) håller i repet där bak som sitter i skackeln. Då den ska lyftas och vara till för att hästen ska känna att det är igen saker mot benen vid sväng mm. Dom som håller där framme kan ta och hålla i selen där skackeln ska sitta fast och visa att hästen kommer känna i selen hur det kommer kännas. Jag brukar ha remmarna kvar i skackeln då då man kan stoppa in remmarna i selen men inte sätta fast utan mera till för underlätta den som hjälper där framme. Hoppas du förstår vad jag menar :smirk:

Om man inte har en lös skackel så är det bra om man har en sulky som är smidig gör då allt detta som det står.

4) Nu ska man ha en vagn då ska man vara minst 2 en som håller i vagnen och du som kör. Man går med hästen och vagnen när detta går bra ca 3-4gg beror på hästen. kan man sätta fast vagnen detta kräver minst 2 pers om hästen skulle bli orolig eller rädd måste man vara snabb på hjälpa den för att inte skapa panik. Du kan efter en stund hålla imot vagnen så du lixom stoppar den då känner hästen att det tar i mot och känner selen osv. (det ska bli så den behöver dra mera typ)

5) när du tycker att detta gått bra så sätter du dig i vagnen men även här behövs hjälp då hästen kommer känna att den sitter fast och behöver dra. Så nån ska gå brevid hästen där frame och vara extra hjälp vid behov. När detta går bra är det bara att köra sin häst.

:idea: **Bra saker att tänka på: ta det lugnt det tar sin tid, ibland går det fortare, ibland tar det sin tid. Ha alltid hjälm på Er. Träna gärna varje gång med att ha hästen på träning att gå in i en skackel/vagnen. Se till att den står still (hästen allså) och lyft lite på vagnen försiktit. Detta tjänar du massor på då man ska köra den själv senare. Lycka till vänner kul att se mera körhästar/ponnys!:banana:

Senast ändrad av en moderator:

Det SKALL hästen kunna innan man börjar köra. Börja om.

Tack det hjälpte ju... :devil:

Min fråga var återigen hur man får hästen att "kunna det"... hon lyssnar och hon stannar. Hon står kvar men blir lite otålig efter en stund och kan inte slappna av. Hon är inte på något sätt "farligt otålig" utan vill bara iväg och kan alltså inte stå avslappnad. Hon har blivit körd i 7-8 år (jag är fodervärd och har haft henne i mindre än ett år och jag är nybörjare inom såväl ridning som körning) och jag har tyvärr inte kunnat få henne att slappna av.

Så nej, börja om tänker jag inte göra (beroende på hur du menar med börja om) eller i vart fall inte utan att ha fått hjälp med just denna fråga för jag skulle så klart vilja att hon slappnade av i halten men hon uppför sig mer eller mindre exemplariskt i alla övriga situationer i körningen. Det är alltså EN sak som inte sitter... och det är avslappningsdelen. Jag tycker att den delen är viktig dels för att jag vill att hästen skall kunna utnyttja halter till vila, dels för att jag som kusk skulle känna mig tryggare om hon verkligen stod avslappnad i halten. När hon blir orolig och börjar röra på huvud och fötter känner man ju inte att man själv kan slappna av heller - även om hon står kvar så är man ju inte SÄKER på att hon skall göra det känns det som.

Så den som har lite mer konstruktiv hjälp får gärna svara!

/Jenny

en fråga, har hästen haft korrekta grejer? Har upplevt att med sele med skaklarna i armbågen o ingen baksele vill hästarna inte stanna korrekt i balans då vagnen skjuter på i stoppet, det skapar obehag och då har hästen den uppfattningen senare med, att vid halten kommer obalansen o blir otålig.

Grejen är att det är alltid DU som bestämmer när hästen ska gå.

Du kan börja med det för hand i långt grimskaft, när du stannar och säger ptrroo, då ska hästen stanna, bakom dig och med avslappnad huvudställning. Säger du "smack" så är det fram. Går hon fram innan du säger något så backar du henne direkt med repet, kroppen. Håller upp en hand etc.

överför sen detta till körningen,.
Går hon fram så backa henne. upprepa ptroo.
Hästar är så pass smarta att de inser att det är jobbigare att backa med vagn än att stå still och invänta kommando för fram.
Du får aldrig bli upprörd :)

Ett sätt jag använde på min travare som mest ville springa fram, var att börja med halvhalten, så hon reagerade på den, sen öka till en 1 sekundershalt och snabbt begära fram så att det hela tiden var jag som begärde framåt, inte hon. sen kan man öka till 2 sekunder osv. Till sist har du en häst som väntar medans du går in o kokar kaffe :)
min kunde jag lita på till 99% så länge hon stod i vagnen. Hon skulle aldrig gått iväg med vagnen utan ett kommando. jag sprang in i sadelkammaren o hämtade glömd hjälm en gång.. rekommenderas inte men vad gör man :) , man måste ju använda hjälm för säkerhetens skull (ironi) :)

Gör allt detta i en mycket lugn miljö.

Tack det hjälpte ju... :devil:

Min fråga var återigen hur man får hästen att "kunna det"... hon lyssnar och hon stannar. Hon står kvar men blir lite otålig efter en stund och kan inte slappna av. Hon är inte på något sätt "farligt otålig" utan vill bara iväg och kan alltså inte stå avslappnad. Hon har blivit körd i 7-8 år (jag är fodervärd och har haft henne i mindre än ett år och jag är nybörjare inom såväl ridning som körning) och jag har tyvärr inte kunnat få henne att slappna av.

Så nej, börja om tänker jag inte göra (beroende på hur du menar med börja om) eller i vart fall inte utan att ha fått hjälp med just denna fråga för jag skulle så klart vilja att hon slappnade av i halten men hon uppför sig mer eller mindre exemplariskt i alla övriga situationer i körningen. Det är alltså EN sak som inte sitter... och det är avslappningsdelen. Jag tycker att den delen är viktig dels för att jag vill att hästen skall kunna utnyttja halter till vila, dels för att jag som kusk skulle känna mig tryggare om hon verkligen stod avslappnad i halten. När hon blir orolig och börjar röra på huvud och fötter känner man ju inte att man själv kan slappna av heller - även om hon står kvar så är man ju inte SÄKER på att hon skall göra det känns det som.

Så den som har lite mer konstruktiv hjälp får gärna svara!

/Jenny
Gå mycket med henne och träna halter där. Stå still och klappa om henne mkt och så, sedan så stannar ni längre och längre stunder. Det brukar funka ganska snabbt.

Tack för en bra beskrivning! Det är ungefär så vi har tränat men det du sade om utrustningen kan nog ha sina poänger. Eftersom jag bara har hästen på foder har jag ju inte skaffat någon egen utrustning och jag tycker själv att utrustningen kunnat vara bättre... skall försöka se över den en gång till och se om jag kan låna annan utrustning (foderhästen åker hem till hösten och jag är ganska säker på att hennes ägare inte är beredd att köpa en ny sele åt henne eftersom hon inte kör så mycket själv och jag har inte råd, jag skall däremot skaffa rätt utrustning åt MIN egen häst som jag nyss köpt...)

Hon är jätteduktig så länge jag har båda fötterna i marken... men så fort jag sitter på ryggen på henne eller i vagnen bakom henne så tilltar den där rastlösheten. Ibland tror jag att hon hatar att bli riden eller körd :eek: men för det mesta är hon ju glad och avspänd så så är det nog inte egentligen.

Däremot är det en tämligen dominant dam... jag måste ständigt öva små ledarskapsgrejor med henne för att hon inte skall försöka ta över och jag tror att det där med att stanna och stå avslappnad är en situation där hon försöker ta över och få bestämma. Hon kan nämligen stå avslappnad och fin på vägen bort från stallet. Det är på hemvägen hon är otålig.

Tja, jag måste väl helt enkelt träna, träna, träna och återigen träna helt enkelt! Ett jättetack för ditt svar, när jag läst det känner jag i alla fall att det sätt jag har tränat på hittills är ett vettigt sätt!!!

/Jenny

Liknande trådar

Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
490
Senast: yamyam
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 578
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 576
Senast: Ceta
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar