inkörning/inridning

fia0

Trådstartare
Hej!

Jag har en liten korsningsponny (minisheltand/amerikanske miniatyr) som snart fyller ett år. När kan man börja köra in och rida in så små hästar? Kan jag tömköra redan i sommar eller ska jag vänta?

Jag har hört att de växer klart mycket tidigare än t ex islandshästar som jag har mer erfarenhet av är det så?

/Fia

Sv: inkörning/inridning

Tömköra i grimma kan du göra när den är 1 år, träns skulle jag vänta med till 2 år på en sån liten.. Sedan dra vagn kanske tidigast när den är 2-3 år. Rida skulle jag inte göra förrän den är 3 år och då bara någon liten lätt unge.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 887
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
3 169
Senast: WSLPZF
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 369
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 149
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama