Inkörning- Börjar om på nytt

BitterAss

Trådstartare
Behöver lite hjälp & nya infalls vinklar.

Jag & sambo har juh sen i januari tömkört en 2 åring åt en vän till oss. Allt har gått bra, hon är tyvärr bortklemad & har liten respekt för oss människofolk. Har haft våra duster.. Jag är den snälla, sambon är den "irriterande finnen" (inte kul å ha honom i häcken inte!!).
I början på Mars var hon iaf i vagn första gången & hon brydde sig knappt, kollade lite & gick sen 2 varv på banan.

Så för 3 veckor sen var sambon & vännen ensamna & skulle på med vagnen.. det gick inte alls bra, stoet blev rädd & en QH kom bara i. Vännen är inte så van & kom i vägen, fick ett hack i skallen.

Sen dess har vi bara tömkört igen, hon har blivit otroligt bakrädd.
Gick idag bakom/bredvid & runtikring med en stor pinne som lät & skramla men hon är hur rädd som helst. Men inte för grus spark, hängande tömmar på haserna mm. Utan för skalmarna.

I stallet har vi western & ridfolk, och western folket har ögonen på oss & kommenterar att " Ni måste ta henne till rundcorallen!! Ni kan inte göra si, ni måste göra så.. Inte konstigt hon är rädd!!"
Suck. Okej, visst jag har kört Horsemanship & man kan kombinera med regular hästhantering.

Kom med förslag, tips, råd.

Hon går med QH sele & öppet långsamhuvudlag. Ska man testa helstängt?

Sv: Inkörning- Börjar om på nytt

Jag känner igen sorten... Man kan bli helt vansinnig.

Åter till hästen. Jäkligt knepigt när de väl blivit rädda ju. Vad tror ni om att tömköra med två stadiga personer i var sin lina på varje sida om hästen och sätta fast sådana där vattenledningar av svart plast vid sidorna av henne? Det blir som en skalm men den kan böja sig om hon sparkar i den och hon gör sig inte illa på den.

Som det ser ut idag är jag ensam stadig vid sidan om med lina.. har inte lyckats ragga en nr 2, förutom ägaren som går & håller under hakan på pållan & talar om hur duktig hon är:smirk: då har vi valt att vara själva..

Men slangarna var ingen dum idé, just det jag menar med tips- jag har stirrat mig blind på "träskalmar" att ha längs sidorna, eller att hon ska få dra ett däck. Men sen kom jag juh på att hon inte är rädd för ljud, saker bakom utan dessa jädra skalmar. Ska framföra detta till sambon.. :)

Testa som vi gör, har sågat itu tjocka orange plaströr som man har till kablar i backen,sen en remsele så att du kan stoppa in rören i skalmhållaren o remma fast.
Sätt på slaggjorden o remma fast den så har hästen ett par "skalmar"
på sig. Vi trädde även i en bit vattenslang baktill så dom fick känna på att det rör sig även runt rumpan.

Tack, också bra tips.
Men.. hur ska vi gå tillväga för att inte skrämma henne för all framtid, hon kastar sig undan såfort nåt skalmliknande kommer i närheten av henne. Vill inte gärna tvinga mig på henne "att nu ska du ha detta!"
Sami(sambon) pratar också om remsele, vi har några som kan få bli "kamikaze piloter":D Att vi haft QH är för att ägaren har en sån, och vi har inte stallet på samma ställe.

Det finns nog inget annat tillvägagångssätt än tvång nu. Dom reagerar oftast inte som man tror...klart hpn kommer bli rädd men får hon konfrontera rädslan några minuter så lugnar hon sig säkert...låt henne göra detta SJÄLV...beröm o stötta när hin LUGNAT ner sig, inte när hon fortfarande är upprörd.

Jag hade en unghäst en gång som var totalt livrädd för människor, vi var försiktiga med henne men inget gick framåt..förrän hon skadade ett framknä svårt så att vi inte ens kunde lirka med henne utan vi fick ta till våld för att hålla fast henne vid rengörning av såret. Det var antagligen hennes räddning för efter det så blev hon hur tam som helst och det var inte frågan om rädslor eller dåligt förtroende....

Man kan även göra samma sak som med plaströren men knyta fast rep innuti rören med öglor både fram o bak, knut vid öppningen av rören så repen inte faller ur. Öglorna kan man sätta QH-selen och hålla i andra. Gör först som martha säger och sen kan du tömköra med någon som håller i öglorna på rören (ni får gå bredvid varann bakom), när hon är mer van igen kan den som håller i "skaklarna" börja hålla emot (är det blöta grusvägar kan man "surfa" :cool: ).

Lycka till!

Denna har inget fel på självförtroendet, hon är benhård (e.Tres Solide L ue. Napoletano). Känner ibland att jag skulle vilja "knäcka" henne. Blir frustrerad när en 2 åring bara "går över" en....

Jag/Vi får prova som du säger. Och hoppas på att "western talibanerna" inte är där just för stunden.. *blää* jag har den dåliga benägenheten (ibland) att tända på alla cylindrar:devil: hade jag varit häst,hade jag vart en röding ;D

Tack!! Till dig & till alla andra för bra tips. Ska dit imorgon, så jag återkommer med rapport imorr'n kväll :)

mmm kan inte påstå att jag gjorde vågen när jag upptäckte vem morfar var :angel: men hon är vacker iaf, men bläs & vita ben :smirk: Namnet är passande; Tindra Solide...

Kontiki C. som mormor är ju inte fy skam! Hoppas det går bra med kusen.

precis, det är väl det som sporrar :) hon är verkligen jättefin, enda fula är ett överben på insidan under framknäet vä fram.

Om vi vill så vill ägaren ha oss som delägare om hon kommer till start, eftersom vi då har lagt grunden säger han. Men jag sa att jag nöjer mig med att vara privat-skötare isf.

precis, det är väl det som sporrar :) hon är verkligen jättefin, enda fula är ett överben på insidan under framknäet vä fram.

Om vi vill så vill ägaren ha oss som delägare om hon kommer till start, eftersom vi då har lagt grunden säger han. Men jag sa att jag nöjer mig med att vara privat-skötare isf.

Så du gillar att jobba gratis? Du kan få köra in alla mina unghästar och bli skötare till alla.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka