Inkörning av unghäst

Molin

Trådstartare
Hejsan!

Nu slår jag en pik här och ser om man kan få lite hjälp tro :)

Det är nämligen så att jag har en unghäst, hon blir 1 år på lördag och tanken är att börja tömköra till hösten med henne för att sedan börja inkörning till våren.

MEN, nu till själva sele. VAD ska jag ha för sele till henne?
Jag kommer inskaffa en lättare rockard, men kommer börja lite löst med linor och sedan skaklar som man kan fästa och dra bakom för att vänja in så från början.

Men ja, själva selet. Jag vill gärna ha ett bröstsele för den kan jag iaf sätta på.
Hade ett bröstsele på mamman och ponnyn vi hade förut och den funka bra dessutom.

Hjälp mig, har kikat på hööks men vet ej om dem är någe bra? Börjes vet jag ej heller. Små kikat runt även på annonser där dem säljer begagnat. Men som sagt, det är svårt och veta exakt vad man ska köpa?

Nu är hon rätt liten, 137cm fram och 142cm bak, men förhoppningsvis lite högre efter sommaren.
Funderar på om man kanske ska inskaffa något billigare i början eftersom hon kommer växa ur det fort säkert.

Tacksam för hjälp :D

Mvh, M

Sv: Inkörning av unghäst

Till tömkörning kan du använda dig av en tömkörningsgjord. Den kommer du ha nytta av hela livet.
Sele skulle jag vänta med till hösten vintern då bör det gå att se om den skall ha ponny el cob storlek. Man tar då mått på hästen för att få en passande sele.
Lycka till

Senast ändrad av en moderator:

Jo min tanke var så, inskaffa selet när det är dax, lite dumt och göra det nu och så kan hon inte ha den sen :)

Ja man får luska ut lite mer på vad för sele som är bra senare.

Tack iaf =)

Hjälp mig, har kikat på hööks men vet ej om dem är någe bra? Börjes vet jag ej heller. Små kikat runt även på annonser där dem säljer begagnat. Men som sagt, det är svårt och veta exakt vad man ska köpa?

Funderar på om man kanske ska inskaffa något billigare i början eftersom hon kommer växa ur det fort säkert.

Tacksam för hjälp :D

Mvh, M

Jag skall ej kalla mig för någon expert, men så här mycket vet jag;
  • Jag skulle ej rekomendera selarna från hööks. Inga bra ting de där.
  • Selen ska ha en lös brösta.
  • Ideal selarna som de säljer på Börjes är okej. Det är helt beroende på hur fin kvalite sele du vill ha. Men jag skulle nog ej rekomendera något enklare än det där. Är nämligen något emot alla senklar selar som säljs för under 5 000 i full storlek. (Kan ej priserna på ponny.) Då de ej sitter bra på hästarna. Smala i remmarna, dålig kvalite, dållig pasform mm.

En travsele är ju inte helt fel att ha till en början när man ska köra in dem. Dock är de något svårare att spänna på om man ej har en klicksele, med alla remar. De är billiga och ok att köra med. Begagnade travselar går att få kompletta för ca 800-1 000kr.

Lycka till!

hej..
när ja skulle köra in min häst fick ja råd av en proffs trav tränare att bara tömköra sen sätta på vagn.. alltså inte dra massa saker bakom så stor skade risk. men de gör du ju som du vill.
ja satt då på vagnen på min.. vi gjorde säkerhets linor typ så man fort kunde få av vagnen om nått skulle hända.
ett tips bara.. (vi alla har ju olika åsikter ) :)

Joooo, nog är skaderisken stor alltid. När det skramlar till bakom en häst som är travinkörd men som körs ute i verkligheten o inte på banan!

Visst tänker vi olika, jag har inte så bråttom att få hästen inkörd att jag skulle ta nån genväg, inte heller har jag så bråttom till sjukhuset! Därmed inte sagt att inget kan hända även med en väl (på bruksvis) inkörd häst, men risken minskar!

Lotta

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 981
Senast: fixi
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: cirkus
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar