Inkörd i grimma

evis

Trådstartare
Med tanke på tidigare tråd :D

Så var vi på läger, jag & russkillen, och det var superkul :bump:
Det är mycket mäktigt att få sitta i vagnen första gången bakom sin unghäst! :love: Särskilt med en sådan liten pålle som jag vet att jag inte kommer rida.

Körningen gick bra och han var helt orädd för vagnen, knatar på som om han är körd i hela sitt liv. Det vet jag ju sedan innan...han har kanonpsyke, finns inget som skrämmer honom men han kan ha mycket åsikter om saker och ting, det är hans charm :)

Men med tanke på tidigare tråd, så jo, han kördes i bara grimman.
Provade med bett också vid tömkörning men det var väl inte så uppskattat av den lille ponnyn. Jag kommer antagligen köra i bara grimman eller inhandla en liten sidepull, det funkar bra på honom så varför inte...

En bild från ett av passen;
11961500.jpg

Sv: Inkörd i grimma

Kul!
Skönt att det vart så bra på lägret med tanke på just den där tråden om grimma och körning.
Härligt med hästar med åsikter och coolt psyke :D

Inga fler bilder? :)

På dem andra bilderna har han väl bett på sig men tömmarna sitter fast i grimman? Eller?!
Han ser ju inte så bekväm ut med det på dem två bilderna. Så det kanske är smart att låta honom vara utan bett. Mina hästar har däremot gärna saker i munnen, grimskaft, kedjor och *grrrr* mina tömmar. Stångkopplet är också gott att tugga på...

Det finns väl ingen unghäst som tycker om att ha bett i munnen från början? Dom vänjer sig.

Skönt med åsnor. De accepterar (oftast) bettetmeden gång :-) Bara att stoppa dit det och de vet vad de ska göra :-)

Väldigt fin ponny du har förresten ;)

Jag såg det först i efterhand när jag kikade på bilderna, att tömmarna släpar i backen. :o

Den erfarenhet av unghästar och bettinvänjning jag har, är att det är mycket mycket olika hur de är. Kallblodstravaren hade bett i munnen 2 gånger, sedan var han nöjd med det och gillade det (en av de få saker han FICK "bita i" och ha i munnen ju = superkul grej!). Samma med halvblod nr 2. Halvblod nr 1 vande sej aldrig. Ytterligare unghästar jag träffat på har varit mycket olika.

Russet har haft det i munnen säkert över 25 gånger, men han köper inte riktigt idén. Det är inte så konstigt, han är väldigt joxig med sin mun redan som det är, han har mycket övningar med sina käkar vid all aktivitet - med gäspningar, slick, tugg, grimaser - så däri har han en del kvar i "mognad" innan det ens är läge att lägga något i munnen, såsom jag ser det. Det händer mycket i munnen ända fram tills de är 5+ så jag kan lika gärna vänta tills dess.

Om man inte behöver bettet, och hästen ogillar det, så ser jag ingen anledning att framhärda. I alla fall inte förrän han är redo för det i mognad, fysisk och psykisk.

Men det kan vara så att han håller på att tappa tänder med. Jag hade en unghäst som vi började tömköra. Hon fick sedan stå i två månader. När vi tränsade på igen så hade hon stora hakar i munnen och var tvungen att raspas, så kolla över tänderna.

Klart att alla unghästar är olika, vissa accepterar det snabbt och andra tar det längre tid för. Jag tycker snarare det låter som hon har något problem med tänder/munhåla, har du kollat upp det? Eller att hon lärt sig att "bråkar jag så slipper jag". Att inte utsätta sin omgivning för den risk som det är att köra i grimma ser jag som en väldigt stor anledning till att framhärda, eller låta henne stå tills hon är redo.

Är han inte mogen att ha bett i munnen så är han heller inte mogen att bli körd.
Vi som håller på med körning måste hålla hårt på säkerheten! Man kör inte häst utan träns och bett. Detta försöker vi få alla att förstå.
Det fungerar inte med grimma el sidepull. Om hästen drar iväg så kan du inte styra! Sidepull kräver att man kan ta ledande tygel/Tömtag vilket inte fungerar vid körning då tömmarna ligger genom tömringarna.
Att han har haft bett i munnen 25 gånger är väl inte särskilt mycket. Vi har unghästar som inte riktigt blir tillfreds i munnen förren dom är 4 år, vilket jag anser vara ganska normalt.
Tycker att det är mycket konstigt att instruktören på detta läger tillåter detta!
/M

Du gör givetvis som du vill, men jag skulle aldrig våga.... Lite samma känsla som att köra bil utan bromsar för mig....

Bara en fråga, men hur kan ett bett vara säkrare? Än grimma, okej det är jag med på, men bettlöst rent generellt?
En häst kan inte "göra sig av med" bettlöst på samma sätt som den kan bita tag i bettet. Även så kan man rycka tag rejält i ett bettlöst i nödsituationer och ev. göra en "snärt" som låter mer än det känns för hästen. Brukar ge en a-haupplevelse på ett helt annat sätt och beroende på hur skarpt bettlöst man har behöver man i regel inte vara orolig för att göra illa hästen. Ett bett kan göra ont även om man inte drar hårt, och hästar blir ofta bara mer stressade och okontrollerbara om man utsätte dom för smärta. Även så är det mer logiskt med tryck framifrån än i munnen anser jag och troligen tycker hästarna det också.

Däremot kan jag se andra nackdelar med just sidepull/grimma. Att få ställning är t ex svårare. Lyckligtvis finns det andra bettlösa som är bättre till den biten :p

Anklaga inte instruktören bara, han ville sätta bett i munnen (som synes på bilderna har hästen bett i munnen, det är inte på mitt intiativ..) men ansåg alltså att hästen var mer färdig för att sättas i vagn just på lägret, jämfört med att ha bett i munnen. Han såg ju förstås också noggrannt till att ponnyn var lydig innan.

Jag tycker det är jätteintressant med denna avighet till körning i bettlöst, men förstår inte riktigt argumenten.

På vilket vis är det större risk för OMGIVNINGEN när jag kör i bara grimma?
Måste kanske tilläggas att vi bor lite avsides och den omgivning vi kommer ha på våra körturer till första början är skog och blåbärsris....och några vilda djur förstås (men de verkar redan se oss som en risk långt innan de ser att vi bara har grimma :D ).
Att en grimma inte duger till nödstopp???? (där håller jag ju inte med, särskilt inte med just denna ponnyn då han är mycket känslig för allt tryck -även när han hamnar i pressade situationer, men ok, det är ett argument i alla fall) Nu är det ju ingen vadderad bred grimma jag använt utan en ganska smal, tunn grej - ska man prata om hur pass mycket tryck man kan lägga på dem så ÄR det inte dåligt på grimman.

Hade jag inte trott att grimman funkade även som nödstopp, så hade jag förstås varit mer ihärdig med bett - eller skippat att köra in honom. Tvärtom motför vad det låter, så ÄR jag sjukt noggrann i allt grundarbete med mina hästar.....jag har utsatt oss för alla de situationer som kan tänkas uppkomma, och arbetat oss ur dem...på bara grimma :D - ibland bara halsring och ännu några gånger helt lös....;)

Nu anser väl även jag att grimman är liiiite dålig i sin funktion så jag ska inhandla något annat bettlöst, antingen kapson eller sidepull beroende på vad hästen svarar bäst på - (sidepull bättre på unghästar just på grund av tändernas & käkarnas utveckling, dock) - men jag lär inte satsa på de skarpaste grejerna, då ponnyn är känslig - att "vänja in" honom på skarpa grejer ser jag som onödigt just nu...

Till Nussikan - nej han har inget problem med sin munhåla, vad jag vet. Inte mer än andra unghästar, där käkarna växer och är aktiva i tillväxten lite nu och då (det gör ont), tänder byts (det gör ont) och så vidare. Att han gäspar och grejar så mycket har lika mycket med hans personlighet att göra som det har med hans fysik - det är en mycket mycket uttrycksfull ponny och han har varit i en period av att uttrycka sej på alla de sätt med sitt huvud & ansiktsuttryck (det är ett russ.....jag behöver inte säga mer än så egentligen :D ). Jag tror inte att det kommer försvinna helt (jag vill det inte heller) men med tanke på att det händer såpass mycket i just munnen så räknar jag med att han tids nog, när det rent fysiskt inte händer mer i munnen, kommer att lugna sej med just dessa övningar (http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_14/10090000-10099999/640x480/10096411.jpg och http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/06870000-06879999/640x480/6876493.jpg).

Angående inte kunna styra om hästen drar iväg så har jag som sagt jobbat i många olika situationer med ponnyn och vet inte riktigt om jag förstår argumentet. Ponnyn är visserligen orädd men visst har han tagit snabba språng framåt när han blivit rädd för saker eller för den delen i början när jag tömkörde försökt vända och "dra" hemåt (det är dock bortarbetat till största del :) ) - styrningen har aldrig varit något problem på grimman i dessa situationer. Varför grimma eller sidepull skulle kräva ledande tygeltag är för mej främmande....jag jobbar alltså samtliga djur på bettlöst, och har använt mej av både vanliga grimmor, repgrimmor, sidepull & kapson, så jag har nog mer vana vid bettlöst än många "traditionellt" skolade människor (som tror att kapson är detsamma som en sådan där stor otymplig sak)....

Senast ändrad:

Håller med dej, Totola, i allt det du skriver, men det kanske inte behövde tilläggas :D

Va fin han är din lille kille!

Jag förstår dina tankegångar.

Och visst, ska du bara köra omkring hemmavid där det inte finns några trafikerade vägar osv så kan du väl köra i bara grimman om du vill.

Men det jag undrar över är din motvilja mot bett över lag?

Är det så att du ser bettet som ett slags "tvångsredskap" som förhindrar en verklig djup kontakt med din häst?

Jag läser det lite så..men jag kan ha missuppfattat dig..

Är det så så tycker jag du ska tänka om.
För då ska du inte köra din häst i grimma med töm heller utan endast via rösten ha samspel med honom.

Ett bett är inte värre än en grimma.
Båda två är ett slags "tvång". Om man nu väljer att se det så.

En hand som håller ett bett är lika (eller ska vara) mjuk som den hand som får din ponny att följa dina kommandon via grimman.

Det är bara det att OM någonting skulle hända så har du inte en chans att avstyra en olycka om du kör bettlöst.

Bettet blir en säkerhet.
Inget tortyr-redskap i munnen.

Även selen är ju ett, för hästen, slags tvång om man ska hårddra det, eller hur?

Att han inte gillar bettet tror jag till viss del beror på din egna inställning.
DU gillar inte bettet och det förmedlar du till honom!

Vi vill så gärna ha en fördjupad kontakt med våra hästar och likt indianerna få dom att följa våra "tankar".

Bettet hindrar inte det alls!
För du behöver ju inte ens använda det om du lär honom att lyssna på din röst först och främst men det finns där som en säkerhetsåtgärd. En trygghet för BÅDE honom och dig!

Jag har ridit bettlöst och med hjälp av kroppsspråket fått min häst att göra det jag ber honom om.

Men bakom i en vagn har jag inte alls den kontakten.
Det är svårt för hästen att tolka mina trygga ledarsignaler i en stressad situation utan bett när man kör!

Jag har skrivit om det innan.
När jag trodde jag var så kunnig inom NH och jag såg "ner" på alla dom som inte hade funnit den rätta vägen med sina hästar.

Min haflingerpojke följde mig genom stock och sten och vi hade (vad jag trodde ja:D) ett jättefint samspel utan några som helst redskap mer än att jag var hans trygga ledare.

Men på en clinic så stod vi, ett gäng "nyfrälsta" besserwissrar inom NH och blev ombedda att släppa våra hästar på ett stort fält.

Tror du någon av hästarna valde oss att komma till i denna lite skrämmande frihet som det öppna fältet till hage innebar?

Snopna förstod vi att vi hade långt, långt kvar.

Det är lite där jag tror att du befinner dig.
Du och din fina pojke har säkert ett underbart kompanjonskap.

Men han är häst med alla sina flyktbeteenden kvar.
Det spelar ingen roll hur mycket man har övat och övat innan med både det ena och det andra.

En stressad häst som funderar på att fly kommer ha svårt att lyssna på och tolka dina signaler när du sitter i vagnen bakom honom!

Men självklart ska du göra det du vill och din tanke är fin!
Det kan ingen annan säga någonting om!

Liknande trådar

C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 846
Senast: Anna_
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 199
Senast: a_c72
·
Hästvård Moderator får flytta om tråden ligger fel, visste inte riktigt vilket forum som det 'hör till' Åringen har under hela den tid jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
C
Träning Jaha, nu har man bråkat med 2-åringen igen. Alltid lika tråkigt :( Som jag kanske nämnt i andra trådar har vi haft en hel del...
Svar
16
· Visningar
2 063
Senast: cafu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur