inkörd = går att rida på utan problem?

Sv: inkörd = går att rida på utan problem?

Jag satt in min utan sadel.
För mej blev det narturlig att göra det då han redan var van vid att jag var överalt tex så brukade jag stå på en stol på hans högersida och borstade så gått det gick på hans vänstersida och tvärt om.

Så för han blev det mer narturligt att ha mej på ryggen utan sadel när jag borstade han än att ta på en sadel och sitta upp.

Men första ridturen blev med sadel.

Gör det som käns bäst för dej och ta den tiden ni behöver så går det smidigast då hästen känner ditt lugn.

Kram

Travtränaren jag har jobbat hos gör så. Hoppar upp på stallgången med sadel/träns. Viftar å hoppar omkring lite, skrittar ut en sväng med ledare och sedan lite utan. Sedan rider han dom några gånger i klätterbacken efter det och sedan börjas dom galopprepas, nemas problemas! 3-åringarna likadan, de rids in när de är mogen.

Men då är det som sagt travtränade hästar. Jag tror absolut att en inkörd häst klarar en inridning betydligt lättare och smidigare. Du kommer nog inte ha några bekymmer att rida in och rida ganska omgående. Kompisen går hippologutbildningen, de har haft ett rent ut sagt helvete med vissa unghästar som ska ridas in men den häst som var inkörd var lugnet själv.

Blir en fantastisk skillnad när de får uppgifter som de mognar av i tidig ålder. En inkörd häst är ju ändå van att ha utrustning över ryggen/rumpan och material bakom sig. Har ridigt in 2 kallblodstravare själv och hur okomplicerat som helst :rofl: tredje åkturen var vi själva ute i skogen

Ja Men ska jag hänga på honom barbacka först? Är det inte svårt att hänga över en sadel?

Det är plättlätt, lättare än barbacka, för då kan man hålla lite i sadeln.

Men det är sjukt obekvämt :p

*kl*

Vill bara uppdatera och berätta attnu har jag ridit på honom! ;) Barbacka.
Satt upp på honom i onsdags och satt kvar ca 10sek och massor med beröm och klev av. Sen idag blev det att prova att röra på sig också - och det blev ett en runda på stallplan (ungefär som ett varv i paddocken) i skritt barbacka vilket också gick helt utan problem. :) :idea:

nej tyvärr ingen fotograf närvarande... Glad att jag hade nån som kunde hålla i hästen!
Det får bli kort längre fram nån gång.

Men här är ett kort från i somras från vår första tömkörningstur utan ledare... Har inte laddat upp kort på Photobucket sedan dess och orkar inte just nu så det får bara bli denna just nu:
tomkor3.png

Ja, jag tycker att det är betydligt lättare att rida in en inkörd häst. Den är som sagt redan van vid mycket. Så som alltid när man lär in något nytt så tar man det lugnt men man har enligt min erfarenhet fördel av att hästen är inkörd.

Red in min bruksnordis som 2,5-åring, hängde och klängde på henne. Satte sadel och longerade. Dagen D så satt jag bara upp, hon vred bara på huvudet och nosade på mina skor. Hon var inkörd så jag använde mig av röstkomandon och satt bara still. Red en 20 meter, satt av och berömde. Gjorde så i flera veckor men längde sträckan gradvis, självklart med vila emellanåt för att smälta allt.

Efter ett par månader så red jag helt sonika ut från stallbacken och red mina första 3 km - LYCKA! Jag fick inga problem förrän hon närmade sig 5 år och hade fått styrkan att komma med åsikter. Hi Hi men hon är världens goaste och jag har haft henne sedan hon var 6 mån och hon blir 9 år nu.

Lycka till med din pärla - nordisar är coola! De finner sig i nya saker med ro!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 751
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 652
Senast: klystron
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka