inkörd = går att rida på utan problem?

milly

Trådstartare
Är det verkligen så? Min tränare, som hjälpt mig köra in min 3-årige nordsvensk nyligen och han kan verkligen sin sak (tävlar maratonkörning och har kört in otaliga hästar av alla raser), säger att jag kan "nog rida honom utan problem nu, bara att hoppa upp". Givetvis inte hej vilt i alla gångarter direkt men att sitta upp på honom och skritta lite borde inte vara några problem "han är ju van vid att ha tunga grejer på sig nu o van vid att styras, bromsas o allt det där".
Och han är en otroligt stabil och cool kille! Inkörningen har gått jätte smidigt!!

Och visst har jag hört det många ggr förut och t o m vart med om det förut - min första häst (också en bruksnordis) var 12år då jag började sköta om henne hos den gamle gubben som sa att hon är "inkörd i sin ungdom, det är bara att rida!" och det va ju inte heller några större problem. ;)
Hon var måttligt körd dessutom (inte alls senaste åren) och het/ängslig. Aldrig ens sutten på enligt gubben... Jag köpte henne efter ett år och red henne i många år efter det...

Men en helt färsk inkörd 3-åring? Som ännu inte ens körts utan medhjälpare vid sidan?
Han brukar inte bry sig när jag stått på pall bredvid och hängt med överkroppen på hans rygg (även innan inkörningen) eller om jag lägger upp benet över hans rygg. Har sadlat honom flera ggr också och hängt i stigläderna på båda sidorna. Inga problem!

Men jag har aldrig ridit in en häst. Hade inte tänkt att göra det själv men så säger "alla" att det är ingen match om han blir inkörd först... Och då har jag tänkt att jag kanske kan ta den allra första biten av inridningen själv (med hjälp av andra givetvis som t ex håller i honom första gångerna o så). Sen lämna in för vidare utbildning.

Vad säger ni? ÄR det så lätt att bara hoppa upp o börja rida honom lite smått nu när han är inkörd?

Senast ändrad:
Sv: inkörd = går att rida på utan problem?

Jag har varit med om att "bara satt mig upp och ridit" på inkörda travhästar. Dock kan man ju inte säga att alla hästar är lika...

Har också "bara hoppat upp och ridit" på travare. Det brukar gå bra, det enda dom kan reagera på är den ojämna tyngden när du ska hoppa upp och att dom kan tycka att det är otäckt att något är över dom på ryggen. Men bromsen är ju viktigast, och den finns ju redan där när hästen är inkörd :)

Okej men i era fall har det handlat om hästar som var rutinerade (lite äldre?) körhästar. Tror ni att det är lika lätt på en precis inkörd häst, utan rutin, ännu?

Fast i mitt fall har det även handlat om unga hästar, dock körs ju travhästar in tidigt.

Om jag vore du skulle jag prova och se men med hjälp på backen i början.

Ofta innebär inkörningen att hästen vänjer sig vid en massa saker och därför är lättinriden. Vi har en treåring i stallet som jag håller på att rida in nu, han satt/hängde jag lite på och sedan satt jag upp. Red utan ledsagare tredje gången vi red tror jag, och det var inga problem.

MEN han är travtränad sedan han var ett år. Och han VET verkligen skillnaden mellan att jobba och att inte jobba - så fort travhästarna i stallet får på sig "arbetsuniformen" dvs selen så är de travhästar. I hagen är de busiga och bängliga men med selen på är de fantastiskt väluppfostrade.

Om själva inkörningen varit nyligen är jag inte säker på att det är fullt lika enkelt. Sedan beror det ju mycket på individ också. Min shire red jag ut på första gången jag satt på honom... visserligen bara en kort sväng men ändå. En annan travhäst som jag varit den som lett när han reds in gick klockrent på paddocken men blev JÄTTERÄDD för bilar helt plötsligt när vi lämnade gården första gången. Han är sex år och har gått i travträning i fem år och aldrig brytt sig om trafik - när han är för vagn. Under ryttare var det en annan femma.

Så individen är helt avgörande. Generellt sett tycker jag att all inridning ska vara helt individanpassad och göras lugnt och hellre lite långdraget är för fort.

Okej - som sagt är min pålle otroligt cool, tränaren säger att det är en väldigt bra, stabil häst (och han ÄR van vid nordsvenskar då han själv äger och har ägt flera stycken)! Dessutom har jag fått beröm av honom för hur hästen verkar lita på mig. Så på de punkterna borde de inte vara några problem!

I övrigt är han lite "bebis" fortfarande och följer gärna tryggt med andra och är inte så självsäker än. Han behöver få lite mer självförtroende och mycket beröm och uppmuntran för att våga göra saker som han faktiskt ÄR rädd för... Men han brukar ganska snabbt inse att det är ingen fara. Jag kan lägga en stor presenning på honom både över huvud och hela kroppen och han bara betar på!

Min egen känsla är att han kommer va lugn och snäll, bara lite förvånad kanske, om man provar att sitta på honom. Och jag var på god väg att pröva häromdagen då en annan tjej i stallet, som verkar duktig, tyckte att det verkade lite vågat om jag inte hängt på honom mycket innan o så.
Nu är jag osäker...

Jag körde in min häst som ettåring och nu i höst när hon är 2,5 år började jag sadla och hänga på henne och sedan satt upp med ledare. Inga problem alls! Skrittade och tränade halt och gå och svänga utan ledare andra gången uppsuttet. Nu när hon är inkörd och "insutten" ska jag börja rida mer till våren då hon är över tre år.

Är din häst lugn och du har hängt på den och haft på sadel är det nog "bara" att sitta upp och rida. Du kan ju göra det efter du har kört den så har den ingen överskottsenergi kvar.

Den kommer ju inte att kunna några skänkelhjälper men jag skulle nog säga att det är mycket mer hästen måste acceptera och känna sig trygg med vid körning än ridning så just sittandet/dunsandet etc bör inte bli några problem och tygelhjälper är ju desamma även om tömmar är längre, så om du vet att du inte under ridningen behöver stöta på något som normalt sett är ett problem kan jag egentligen inte säga att jag tror det är någon större sak att sätta sig på honom och rida.

Ha det så kul!

Började tömköra min häst hösten som 1 och kördes in våren som 2 och red han första gången på hösten som 2år.

Första ridturen blev ute i skogen i alla gångarter dock på en väg som han har varit van att bli tömkörd och körd på.

Kram

Okej, tack för alla svar!
Min plan har hela tiden vart att han nu under hösten ska köras in, sedan få vila (mentalt) några veckor under den värsta vinterperioden, sedan fortsätta få in vana på körningen samtidigt som man påbörjar inridningen... Men så känner jag mig fjantig när en del säger "har du inte ens suttit på honom än?" "det går säkert rids på honom nu när han är inkörd".
Åsså blir jag förstås jättesugen på att bara PRÖVA lite! För jag vill ändå vänta till han är 4 år innan han börjar ridas. Det är bara bra ju senare det blir...

Kan ju börja som jag gjode när jag satt in min kille.

Började med att stå på en stol när jag borstede han för att sedan kravla upp på ryggen och borsta han.

Kram

Ja det låter ju som smidigt! :) Jag ska börja mer med sånt nu igen, har låtit bli under inkörningsprocessen (mest för att koncentrera mig/oss på en sak i taget).

Han är inkörd, du har hängt och kängt lite på honom? Och det är en cool individ som litar på dig?

Då tror jag nog inte att det är några problem att sitta på honom. Om du är osäker så be någon hästvan människa hålla i honom. Sitt sen upp och klappa och beröm lite och hoppa sen av.
Nästa gång kan du ju be om att bli ledd några steg.

Då blir det inte så olikt körningen, där han är van vid en medhjälpare vid sidan.

Sen är han fortfarande ung så du får ju känna av så att han hinner med och vila mentalt också, du säger att han precis är inkörd. Jag hade nog suttit några gånger och sen gett han lite vila som du planerat.

Ja, absolut, jag har ingen brådska med att börja rida honom! Har hela tiden vart inställd på att det blir inte förrän till våren... :)

Tycker ni att jag ska sitta upp barbacka första gångerna? Eller ska jag sadla honom?

Jag har ridit in många travhästar unga som äldre utan problem, oftast så brukar hästar som är inkörda vara lättare att rida in även om det finns en del undantag. Kallblodet bag håller på att rida in nu är unghäst och går på travet. Med honom så har vi börjat hänga lite sedan börjat sitta lite på honom och provat ha sadel några gånger. Första ridturen så började jag med att hänga i stigbyglarna lite för att påminna honom om dom innan jag satt upp. När jag satt upp lät jag honom fundera lite och känna min vikt å lukta lite på mina fötter och när han tyckte han var klar med det bad jag honom skritta, först en bit med ledare. Efter en bit tyckte ledare att han kunde haka loss Honom och bara gå bredvid för att sedan halka efter och tillslut stanna. När hästen upptäckte att han gick själv så stannade han och funderade lite till och kollade in mina fötter lite till, han fick stå så en liten stund innan jag bad honom gå igen. Första turen var på välbekant väg och blev ca 15 min lång endast i skritt. Andra ridturen blev också endast i skritt i ca 15-20 min. På tredje var det meningen att den skulle bli lika lång men med lite trav i fältsitts. Jag brukar föredra att börja så och utöka med tiden och rida lätt när hästen känner sig bekväm med ryttare på ryggen, skänklarna brukar jag börja lära hästen efter ca 2-4 v beroende på hästen. Jag rider alltid korta pass i början för att det inte ska bli för mycket för hästen att tänka på och att det ska vara kul.

Jag tycker att du bör ha sadel dels för att han kanske inte ha ryggmuskler ( jag gissar bara, har ju inte sett din häst), man sitter mer stilla, vikten är mer fördelad på hästens rygg med sadel och om hästen skulle hitta på nått eller hoppa till av någon anledning så är det större chans du sitter kvar.

Oj, det blev långt svar. Hoppas du blir nå klokare av det:)

Tack för tipsen! :)

Ja jag hade själv tänkt från början att använda sadel men sen så säger en del "hoppa upp barbacka första gångerna" (t ex körtränaren). Vet inte om de menar på nåt sätt att det skulle vara bättre?? Har inte frågat... kan göra det nästa gång.

Men ska jag hänga på honom barbacka först? Är det inte svårt att hänga över en sadel?

När jag red in min generellt rätt spända häst gjorde jag ingen stor grej av insittningen, gjorde precis som du gör, hängde (utan sadel), klängde och hängde med benet på korset, och så vips, halv-låg jag gränsle och provade mer och mer att resa mig upp sittande ( de kan ju reagera på att de ser någon ovanför sig), och så gled jag av på andra sidan etc. Allt barbacka och utomhus. För mig kändes det som att allt var så nytt för hästen, han förstod inte att jag satt på honom var konstigare än något annat ;)
Sedan parallellt med det jobbade jag honom i lina med sadel och träns, mycket jobb vid handen för att få in lite sidförande o framåt drivande hjälp-förståelse.

Om du inte tänkt rida honom än kan ju det här vara en början inför vilan?

Annars fortsätter du sedan o gör samma med sadel, vilket är svårare, lättare att fastna och svårare att som du själv skrev, tt hänga o klänga. Prova att sätta i foten i stigbygeln för att vänja vid snedbelastingen. Vänj vid att stå på pall bredvid och sätt foten i stigbygeln. När du hoppar upp första gången kan det enklaste vara att bli uppslängd.

Min var inkörd när jag började med inridningen, det var inga problem alls:) Dock är ju alla hästar olika.
Men tror att det underlättar enormt att hästarna kan broms och svänga...

Jag skulle se det som att det inte kommer gå, bara för säkerthetsskull.:laugh: Det är bättre att göra allt en extra gång än en gång för lite, det förlorar man inget på.:laugh:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 751
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 652
Senast: klystron
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka