inkontinent

Ellyne

Trådstartare
Jag ska köpa en tik som är kastrerad, hon är 2,5 år.
Jag fick just reda på att hon är inkontinent. :crazy:
Är det någon här som har en hund som är det?
Är det stora problem?
Vad är det för medicinering - hur väl funkar den?

Tacksam för hjälp!

Sv: inkontinent

Uhmmm... Låter ju förnedrande för hundens del... Vem skulle inte tycka det var genant att kissa på sig hela tiden??

Men är UVI helt uteslutet eller alls kollat?

UVI har jag inte kollat upp alls.
Är det något du rekommenderar?

UVI är ju alltså urinvägsinfektion.

Det händer att kastrerade tikar blir just inkontinenta,
men nuförtiden finns det bra mediciner som man får
utskrivet från veterinären som man kan ge för att
stoppa inkontinensen! Prata med din Vet om det!

Min hund var inkontinent tills hon var runt två år, troligtvis pga av återkommande och kronisk uvi. (Hade det redan då jag hämtade henne 8 veckor gammal) Vet hittade inget annat fel på henne trots omfattande undersökningar.
Det var hemskt besvärligt, både för mig och hunden. Hon kunde t.ex kissa på sig i soffan när hon låg och sov. :(
Fanns inga mediciner som hjälpte henne henne.
Nu har hon dock varit frisk och fullständigt kontinent i två år. :banana:

En inkontinent hund kan vara jättejobbigt.
Soffor och mattor som bli förstörda, torka golv konstant, man är kanske inte välkommen med hunden hem till folk.

Att kolla upp hos vet innan du tar över hunden skulle jag absolut rekommendera. Samt att du funderar en gång till på om du är villig att ta allt extrajobb som kan uppstå.

En tik vi hade förut blev inkontinent efter att livmodern opererats bort, detta kan vara en konsekvens av ingreppet.
Hon medicinerades med förkylningsmedicinen "Rinexin". Detta läkemedel har minskat kisseri-behov som en biverkning, vilken kan utnyttjas på inkontinenta hundar. Det fungerade jättebra!

En tik vi hade förut blev inkontinent efter att livmodern opererats bort, detta kan vara en konsekvens av ingreppet.
Hon medicinerades med förkylningsmedicinen "Rinexin". Detta läkemedel har minskat kisseri-behov som en biverkning, vilken kan utnyttjas på inkontinenta hundar. Det fungerade jättebra!

Tack för tipset! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 490
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 875
Hundhälsa Min 9 åriga hund kastrerades för snart 6 veckor (kirurgisk kastrering)sedan pga förstorad prostata. Han har fortsatt problemen kvar (tar...
Svar
12
· Visningar
758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar