@FrauleinLeo kanske är det så.
Jag tolkar det du skriver som att din rasklubb är, som många är, något bakåtsträvande och seg att acceptera ”nya” förklaringar till gamla problem. Speciellt om de nya förklaringarna skulle ställa till det i deras avelsurval.
Och att detta gör dig frustrerad (fullt förståeligt) och att du därför vill ha SKKs hjälp att göra något åt problemet short ulna inom ramen för den sedan existerande ED-tolkningen, vilken dock är nedlagd sedan något år tillbaka, med hänvisning till att dvärgväxta raser inte har de problem i armbågen som ED-rtg undersöker.
ED-rtg ska bla undersöka inkongruens i armbågsleden, vilket short ulna ger, alltså anser du att undersökningsmetoden visst borde funka för raserna.
Har jag missförstått något?
Det jag ville peka på var att SKK verkar leta efter tre specifika diagnoser, som de sammanfattar som inkongruens, och short ulna ingår inte bland dem, och ger en annan bild. Oklart om den alltid ger samma bild dessutom. Och enligt informationen någon gav i tråden verkar granskande veterinär inte ha kompetensen för att tolka bilder av det, antagligen sedan någon annan slutat.