Inkompetent hästägare...

Morran

Trådstartare
...det är jag det.
Tar in hästen idag och gör iordning för ridning.
Börjar rida och tycker snart att hästen känns knackig i traven, så jag hämtar longerlina för att kolla från marken vad som verkar fel. Hästen uppvisar ett knasigt rörelsemönster lite till och från, jag känner mig mest som ett frågetecken.
Tar in honom igen, börjar kolla igenom ben etc., värme och lite puls i ena frambenet, så jag sliter fram lindor i ren panik. Mitt under lindningen: SIMSALABIM! Hästen saknar en doja på ena fram!
Exakt hur bra kände jag mig då? Jag hade redan målat upp hela scenariot med kotledinflammation och klinikbesök.
Vissa dagar borde man inte släppas i närheten ev sin häst... :crazy:

Sv: Inkompetent hästägare...

Sånt händer!! Ibland missar man det mest uppenbara för att man målar upp det värsta. Kan bara säga att du hade tur!!:bump:

Äh, no biggie.

Ibland dubbelkolar jag min hästs hovar för jag har glömt hur det såg ut. Så jag måste dubbelkolla så att det verkligen sitter en sko där. Är ju en vane sak att det typ alltid sitter skor på hoven så ibland missar man att det inte sitter någon där.

Jag har flera ggr gått med hästarna till hagen.
Inte förrän vid lunchen eller vid hemgång ser jag att det fattas en.

Letar i hagen. Kul! Har tofflor som jag då kan sätta på.
Hittar den senare i boxen:angel:

Jasså, vilken tid på dygnet mockar du då :D

Jag hittar nämligen allt i min box på en gång när jag fyllt på torven därför jag undrar (tillochmed dom där mindre stenarna som finns med) folk brukar kalla mig för pedantiskt, antar att du förstår varför :D

Mockar alltid på morgonen.
Men jag mockar på kvällen innan nattningen o hästen är ganska rumsren, så jag behöver inte rota runt i hela boxen.
den andra är tvärtemot. Bajsar, kissar snurrar runt. bajsar....

Okej, då är det förståligt att man inte alltid hittar skon. Det är ju när man mockar igenom hela som man hittar allt möjligt indraget "skit".

:rofl: :rofl:
oj oj sorry men jag måste få skratta lite för jag känner igen mig. Det är bara att se det från den ljusa sidan, tur det inte var värre ;)

Jo, jag är bara glad att jag var ensam i stallet så jag slapp någon annan som kanske påpekat att det saknades en sko. :o

Brukar ALLTID dubbelkolla dojjorna, eftersom han är mästare på att dra dem, särskilt med snösulor på...

Hehe, tur att det bara var skon. Låter annars som en typisk miss som jag skulle kunnat åstakomma.:p

Ett misstag som aldrig hade inträffat om du kratsat ur hovarna innan ridning.:D

Immer

En fråga som dök upp direkt i mitt huvud var, kratsade du inte hovarna innan du red eller tappade hästen skon efter?

Tur att det bara var det!! men som sagt hovkratsen gör underverk!:smirk:

Tja, BRUKAR, kratsa ur, kolla att alla broddar sitter kvar, att skon inte glappar etc. Men inte den här gången (bråttom till hunddagis)och då passade häst:devil: på....
(Det är INTE mitt fel, jag är ofelbar :angel: )

Jag är en inkompetent fd medryttare. :idea:

Hästen, arabsto har enl uppgift haft lite problem med ryggen så vi funderade på om jag möjligen var i tyngsta laget, men till att börja med gick allt bra. Så plötsligt en dag uppför hon sig konstigt och sänker ryggen när jag borstar. Jag känner igenom ryggen, men hittar ingenting, fortsätter borsta och eftersom det helt enkelt är något som inte stämmer hämtar jag stallägeren och ber om råd.

Stallägeren känner igenom ryggen, hittar inget fel och tycker antagligen att jag är en fjantmoster, men stannar kvar och småpratar. När jag sadlar får jag en våldsam reaktion, hästen ställer ut bakbenen och sänker ryggen flera cm. Av med sadeln, kontroll av sadel och rygg igen, hittar inget. Ytterligt försiktigt lägger jag på sadeln, hästen står i sågbockställning med huvudet i vädret och blänger konstigt på mej. Plötsligt hör jag ett gapskratt från stallägeren som nu står snett bakom hästen och beskådar skådespelet. När kisset i form av ett antal skvätt landar mellan bakbenen (och på väggarna med hjälp av snurrande svans) faller poletten ner.

ArabSTO! Högbrunstig var en underdrift! Visst har jag ridit några ston, men att par har varit dräktiga, ett krävde specialbevakning före betäckning eftersom hon just inte visade sin brunst, ja det är faktiskt bara andras ston som burit sig sådär fjolligt åt!

fast vissa ston får ont i ryggen när de brunstar... så det kanske inte var 100% fjant... :(

Morran skrev:
Tja, BRUKAR, kratsa ur, kolla att alla broddar sitter kvar, att skon inte glappar etc. Men inte den här gången (bråttom till hunddagis)och då passade häst:devil: på....
(Det är INTE mitt fel, jag är ofelbar :angel: )

Det är väl sånt som händer...:D

Immer

sånt som händer,vad gla´d att det inte va ngt alvarligt
om de e till nån tröst så missade jag oxå en gång att hästen tappat en sko,red ifs inte men tog ina borstade,kratsade hovar,kollade ben..men lyckades missa att en sko va borta..:o

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 538
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 641
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar