Inkbehandlade hästar med Xxterra- hur har det gått?

D

Dwight

Jag har hört så mycket bra om den här salvan men inte så mycket om hur det gått. Finns det några som kan berätta om behandligen och resultatet?
Har de försvunnit, har man fått behandla flera gånger? Har inkarna ökat i stället?

Sv: Inkbehandlade hästar med Xxterra- hur har det gått?

Min häst hade en ink under ena ögat som behandlades med xxterra. Inken försvann och har inte visat sig igen. Stället där inken satt är idag pälslöst men huden är svart liksom övrig hud. Behandlingen skedde hösten 2007.

Bilder från behandingstiden

Min häst hade en ink under magen och blev behandlad med Xxterra hösten 2007. Smorde några dagar (kommer inte ihåg exakt hur många), uppehåll ett par dagar och sen smörja några dagar igen. Inken har inte kommit tillbaka och det har inte dykt upp några fler inkar, varken på min häst eller nån annan i stallet.

Ink precis framför skapet/vid naveln. XXterrabehandlad 2010, 6 dagar med smörjning varje dag, sen behövdes inte mer. Inken helt borta, syns inte ett spår av den, inte kommit tillbaka.

Det finns ett bra examensarbete om medicinsk behandling av inkar!
Läs!:laugh:

Har hört på ryktesväg att man ska göra en studie till.

Det enda negativa jag har hör är priset, men blir man av med inken så är det värt det!
Men tänk på att Xxterra bara fungerar på inkar som är virusorsakade.

Vi hann tyvärr inte avsluta behandlingen innan hästen togs bort, men det var en rätt läskig ink på insidan av ett lår. Efter tre dagars påsmörjande blev inken tvärförbannad, sprack och varade, för att sedan börja läka som vilket sår som helst. När såret började bli riktigt fin, fick vi tyvärr ta bort hästen av andra orsaker.

Väl värt att prova, vad jag minns fick jag en liten burk (egenhändigt fylld av veterinärassistenten) med från kliniken, inte så farligt dyrt.

Låter underbart att det faktiskt fungerar.
Hur många av er har tagit prov på inkarna innan behandling?

Inget prov taget här.

*delvis kl*

Han hade sen han var ca 2 år inken. Då den inte störde lät vi den vara, det kan ju ge mer problem än det hjälper att börja bråka med en ink.

När han var tre/fyra började den växa, men inte så jättemycket. Höll ett öga men lät den vara, satt ju inte ivägen och var inte så stor. Sen slog han mot insekter (troligen) och lyckades slå sönder den sommaren 2010. Blev ett äckligt, blodigt sår, en slamsa ink osv som hängde. Man ville fortfarande inte bråka med den, och den läkte. Men när den läkt så började den snabbt växa, så då gick vi på den med XXterra omedelbart. Han svullnade, inken sprack och 'droppade' och blödde. Behandlade 6 dagar, sen under uppehållet ramlade inken bort och ett 'vanligt sår' kvar. Läkte fint och syntes 1 mån senare inte minsta lilla spår av inken som sagt, och så har de förblivit. Kanske är hårlöst, jag har inte krupit under och kollat ;)

Prismässigt är ju en burk XXterra apdyr, 2600 kr i somras. Min veterinär 'hyr ut' sin burk dock, endera får man låna burken eller så tar han ur lite i den i en annan burk åt en. Och så får man betala för hur mkt som går åt. För mig gick det knappt åt ngt alls, det är väldigt liten mängd/gång man applicerar. Har för mig jag betalade 150 kr för det jag använt - förtjänst både för vet och för mig =)

Dock, skulle även om jag var tvungen köpa en hel burk för två - tre tusen kronor hellre prova XXterra igen än operation/etc.

Min verkade inte ha ont av det hela ens när det var svullet och 'otäckt'.

Någon fler som har bilder före, under och eller efter behandling med Xxterra salvan?
Det finns de som säger att man är knäpp som testar behandling utan att först ha testat vad det är för form av ink.
Men om inken reagerar som väntat på behandling och efter den första läskiga tiden börjar se ut som det läker ihop, kan man då anta att man valt rätt behandling?

Jag förstår faktiskt inte varför man skulle vara knäpp om man inte testar. Om manuppnår resultatet man vill, inken försvinner, så är allt frid och fröjd oavsett om det borde fungera eller inte. Om inken inte reagerar så har man knappast gjort någon skada på hästen med smörjandet, ekonomin är en annan sak ;).
Den ink jag behandlade testades inte. Bet och jag diskuterade det och kom fram till att vi inte skulle reta den i onödan. Tar man prov på den så riskerar man att den börjar växa okontrollerat, vilket inte hade varit så kul med den placeringen.

Det togs inga prover på min hästs ink heller. Däremot provade veterinären att snöra av den först, men det fungerade inte. Så det fick bli salvan. Om jag inte minns fel så kostade min lilla burk 1200 spänn... Jag har mer än halva kvar. :p

Jag köpte en liten miniburk gjord av en sådan stor burk som kostar 1200. Min kostade runt 200 och har räckt för en hel del behandlingar. För tyvärr så behandlar jag och inken försvinner (ruskigt snabbt desutom) för att sedan återkomma något halvår senare. Har provat behandla väldigt länge men inget hjälper, inken kommer tillbaka. Gör väl iofs inte så hemskt mycket, det är bara ett skönhetsfel i min hästs fall. Inken sitter under ögat och ser ut som en megastor röd finne närden blommar ut. Antar att jag äen kunde försöka göra något slags ingrepp men då den inte stör ens när den är stor så har jag undvikit det.

Nu läste jag tråden ordentligt och ser att de flesta verkar få väldigt stora inkar. Rembos ink har varit ca 4 mm i diameter som störst. Hoppas den fortsätter ha den sizen. Förloppet när jag satt på xxterra har mer varit att den torkat ihop, inget äckligt alls. Vet tyckte jag skulle fortsätta som jag höll på så länge den inte blev värre..

Har ni hört påståendet att hästar med inkar i almänhet har nedsatt immunförsvar?

För din del kanske en behandling med Aldarra skulle hjälpa i stället.
Läs rapporten som det hänvisas till här ovan.

Jag har bilder från min inkbehandling.

Jag vet inte om jag bara hade tur,men jag behandlade en ink i somras med salicylsalva.Jag tror en tub kostade 46:-. Knöt om inken hårt med en tandtråd och strök på salvan så ofta jag kunde. Minst varje dag. En ganska stor ink,tog ca en månad innan den läkt helt. Idag syns inte ett spår.

Nu vet ju inte jag hur stor burk din vette har men jag köpte en Xxterra burk orginal ? och den kostade ca 1100 kr har jag för mig .

Och den har jag väll kvar hälften i ,vad jag nu ska med den till .
Mia

Nu vet ju inte jag hur stor burk din vette har men jag köpte en Xxterra burk orginal ? och den kostade ca 1100 kr har jag för mig .

Och den har jag väll kvar hälften i ,vad jag nu ska med den till .
Mia

Ja, hur bedömmer man det. Jag har den ju inte kvar så jag vet faktiskt inte hur många ml/gram/etc den var tyvärr.

*nytt inlägg*

Suck, dags igen då....
Samma häst men nu inkar av annat slag. Traditonella småpluppar på mulen.(Bilder kommer) Hästen är nu 5 år i år och det ser ut som typiska unghästvårtor som man kallar dom.
Ska jag ge mig på dom med salvan(om den ff är verksam) igen eller vinner jag något på att avvakta.

Jag har provat Xterran på en fotvårta:o det hände ingenting kan jag säga :D

och är det bara unghästvårtor skulle jag låta dessa läka ut av sig själva ;)

Min häst har en ink på ena frambenet vid knäet. Den är inte jättestor och sitter inte i vägen så jag har inte bestämt om jag ska försöka "förinta" den..
Kan din 5åring möjligtvis vara halvsyskonet till min 3åring :laugh: Vink vink

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
670
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: slant98
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30