Sv: Inkbehandlade hästar med Xxterra- hur har det gått?
Inget prov taget här.
*delvis kl*
Han hade sen han var ca 2 år inken. Då den inte störde lät vi den vara, det kan ju ge mer problem än det hjälper att börja bråka med en ink.
När han var tre/fyra började den växa, men inte så jättemycket. Höll ett öga men lät den vara, satt ju inte ivägen och var inte så stor. Sen slog han mot insekter (troligen) och lyckades slå sönder den sommaren 2010. Blev ett äckligt, blodigt sår, en slamsa ink osv som hängde. Man ville fortfarande inte bråka med den, och den läkte. Men när den läkt så började den snabbt växa, så då gick vi på den med XXterra omedelbart. Han svullnade, inken sprack och 'droppade' och blödde. Behandlade 6 dagar, sen under uppehållet ramlade inken bort och ett 'vanligt sår' kvar. Läkte fint och syntes 1 mån senare inte minsta lilla spår av inken som sagt, och så har de förblivit. Kanske är hårlöst, jag har inte krupit under och kollat
Prismässigt är ju en burk XXterra apdyr, 2600 kr i somras. Min veterinär 'hyr ut' sin burk dock, endera får man låna burken eller så tar han ur lite i den i en annan burk åt en. Och så får man betala för hur mkt som går åt. För mig gick det knappt åt ngt alls, det är väldigt liten mängd/gång man applicerar. Har för mig jag betalade 150 kr för det jag använt - förtjänst både för vet och för mig =)
Dock, skulle även om jag var tvungen köpa en hel burk för två - tre tusen kronor hellre prova XXterra igen än operation/etc.
Min verkade inte ha ont av det hela ens när det var svullet och 'otäckt'.