Inkarceration av tunntarm

megin

Trådstartare
Min häst fick kolik för 2 veckor sedan och gick tyvärr inte att rädda, diagnosen var inkarceration av tunntarm i foramen epiploicum.

Är det någon här som varit med om det? Hur gick det i så fall för hästen?
Det kanske också finns någon som vet mer exakt vad det är som händer med tarmen när detta inträffar?

Sv: Inkarceration av tunntarm

Inkarceration: inklämning av t ex ett bråck enligt min medicinska terminologibok.

Försöker komma på var foramen epiploicum finns men det går inget bra. Får skylla på klockan. Hittar inget i mina böcker heller. Foramen betyder iallafall hål, öppning, mynning.

Dvs tarmen har fastnat/klämts fast inuti buken någonstans.

Aldrig varit med om det själv. Vet inte om det hade gått att fixa med operation. Antar att det beror på en massa olika saker (om man kan operara alltså).

Kan de vara tunntarmsinstjälpning det gäller?

Hade en kompis vars inackodering drabbades av det för ca 15 år sedan.
Koliksymtom med diarre.
Fick förklarat att tunntarmen "slunkit" in i sig själv, hästen gick inte att rädda. vet inte om det är lättare att göra nåt nu.

Foramen epiploicum är enligt wikipedia öppningen mellan "greater sac" och "lesser sac".
Vi provade att operera men tarmen hade redan hunnit bli för dålig så det gick inte att reparera.

Nej, tarmen hade inte gått in i sig själv utan i en öppning i bukhinnan.

Foramen epiploicum är enligt wikipedia öppningen mellan "greater sac" och "lesser sac".
Vi provade att operera men tarmen hade redan hunnit bli för dålig så det gick inte att reparera.

Hmm okej. Har tittat lite mer på det. Här finns en bra bild: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Gray1039.png

Det blå = lesser sac och det röda= greater sac.

Tråkigt att det inte gick att rädda din häst. :(

/Maria

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 187
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 185
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka