Z

ZandraQ

Funderar på att köpa en häst som visat sig ha haft en ink som ettåring. Hästen är nu 5 år och har inte haft några symptom sedan dess. Hon har en reservation i sin försäkring för just inkar.
Personen som konstaterade inken var ombud för agria, ej en veterinär. Frågorna man ställer sig är om det finns någon risk för att flera inkar utvecklas och hur pass farligt det isåfall är? Hon kan komma att användas i avel. Är det ärftligt? Ägaren ska försöka få bort reservationen men hur ska jag ställa mig till läget om det ej går?
Någon som haft liknande problem eller någon som har mer kunskap om detta? Tacksam för svar! MVH/Zandra
 
Sv: Inkar

Jag har haft en häst med ink. Hon hade inken när vi köpte henne som 2 åring. Visserligen bara en, men ganska stor. Vi tog bort den, sen fick hon aldrig någon mer. Inken togs bort när hon var 4 år och idag är hon 21.

Inkar är väl heller inte direkt farliga, kan sitta på ett ställe där det finns blodkärl så man ska vara försiktig när man tar bort dem (helst på klinik), eftersom det finns risk för blödning.

Jag skulle inte tveka att köpa en häst med ink. Verkar märkligt att det finns en reservation i försäkringen. Min unghäst (idag 6 år)hade vad vet. trodde var en ink, men det blev ingen reservation pga den. När vi senare tog bort den visade det sig vara ett lipom och inte en ink, men iallafall...
 
Senast ändrad:
Sv: Inkar

Ink brukar inte va ngt farligt alls.
(se bara till o ta bort den/dom om dom sitter tex på otrevligt ställe som sadeläge etc...)

men passa upp lite, 2 veterinärer, en distrikt och en klinik sa att min häst hade inkar. Men det visade sig vara cancer. Inte alls samma sak.
 
Sv: Inkar

Min hästs mamma har en ink som hon haft så länge jag kan minnas (känt hästen över 10 år). Det enda som kan vara är att man får smörja in den på sommaren eftersom flugor och så irriterar. Hon har fått 5 föl och än så länge är det bara en som fått en ink men det kan ju komma på någon av de andra också eftersom de är ganska unga fortfarande. Vet inte om det är ärftligt, men eftersom det inte är något farligt (kan ju dock behöva tas bort om den sitter på något olämpligt ställe som tidigare sagts) ser jag inte någon anledning att inte avla. Jag hade därmed inte tvekat att köpa en hästen. Lite förvånad över reservationen bara..
 
Sv: Inkar

Jag har avlat på mitt sto som haft en ink också (som är 21 år) och ingen av hennes avkommor har fått inkar. Den äldsta avkomman är 17 år.
 
Sv: Inkar

Kom på en häst till som jag sett som hade en ink, under magen. Dom satte ett gummiband runt den och efter ett tag trillade den bort.. Beror ju lite på hur dom ser ut, men ibland kan det funka.
 
Sv: Inkar

min unghäst fick inkar på sommaren när han var två, vi tog bort dem under hösten, nu är han fem o har ej fått några nya. Så jag skulle inte tveka att köpa hästen bara för det.
 
Sv: Inkar

KL

Intressant!
Just detta med försäkringsbolaget.... Om man vill ta bort en ink som bara växer får man ut detta på försäkringen då???
 
Sv: Inkar

Nej jag tror inte att det går att få ut på försäkringen. Tror inte heller att det är så dyrt att ta bort en ink... man har ju en självrisk som brukar vara ganska hög.
 
Sv: Inkar

Warmia skrev:
KL

Intressant!
Just detta med försäkringsbolaget.... Om man vill ta bort en ink som bara växer får man ut detta på försäkringen då???

Inte om du har reservation.

Jag har opererat en av min mot inkar 2 ggr, han var tvungen att sövas vid båda tillfällena.
Det fick jag bekosta själv.
Gick på ca 6.000 kr/gång.

Men hans satt på skapet och var stora som en halv knytnäce, och det droppade blod och var ifrån den.

Nu är det 3 år sedan sista operationen.
 
Sv: Inkar

Tack för alla svar! Ska till Ultuna med henne på måndag och veterinärbesikta och spattröntga, ska då be dom att kolla henne extra noga och disskutera problemet med dom!

Är det större risk för hästar med någon speciell färg får inkar. Dom frågade nämligen vad hon hade för färg när jag pratade med försäkringsbolaget. Är det vita som löper större risk? Hon är bleksvart...

Tack!

Zandra
 
Sv: Inkar

Min kompis har en skimmel som hade en ink, den togs bort när hon var ca 7 år och har inte återkommit:) /C
 
Sv: Inkar

Hej!

Min häst hade en ink som satt på utsidan av kotan. Det blev till slut stor som en ärta och började besvära hästen. Skydden satt över och skavde. Vi tog bort inken på Strömsholm och Agria tog det utan att protestera, det var visserligen på 80-talet så det kanske har ändrats sedan dess. Men han hade som sagt var den inken och aldrig några fler.

Lycka till!

Mvh / Fia
 
Sv: Inkar

Hejsan!
Min grannes häst hade inkar när jag var liten, och dom slabbade han trätjära på, och dom försvann jättesnabbt. Har själv haft en nordsvensk som hade en stor, fet ink i sadelgjordstaden, och den testade jag att kleta trätjära på. Den var ca 5-5 cm stor. Den var borta på två veckor, men jag fick kleta på mer tjära när det torkade. Man ska ju även tvätta med stark sjukhus sprit, då torkar dom bort, men jag tyckte tjäran var effektivare. Sen vet jag ju inte hur nyttigt det är, men den försvann och komm aldrig mer igen!

Jag hade inte tvekat att köpa en häst med ink, dom brukar gå att få bort utan operation.:devil:
 
Sv: Inkar

*KL*

fick lära mig när jag va liten att knyta tagel hårt runt om dom inte va för stora(eller platta). det har vi gjort många gånger, och nog har dom ramlat bort.:D

är dom större eller platta har alltid vet. fått ta bort dom. skulle absolut inte avstå att köpa en häst pga. en ink.

läste i hästägarens örtabok att man kan ta maskrosens saft och smeta på några gånger om dan, så skulle visst det kunna ha effekt till att ta bort dom. kanske värt att pröva :D min kompis märr har en stor platt ink på insidan av låret, hon skulle prova det. funkar det inte så tar vet. bort den om en mån. när hon ändå ska till klinik..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 777
Senast: Hedinn
·
Hästvård Vad gäller när man köper en häst, och byter försäkringsbolag i samband med köpet - OM det visar sig efter en tid (innan 2 år) att hästen...
Svar
19
· Visningar
1 444
Senast: Sockerbit
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 606
Ridning Hej! Jag har gått och funderat och funderat och blir inte klok på mina egna tankar, så därför tänkte jag lägga ut en tråd här och gärna...
Svar
18
· Visningar
1 713
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp