Inkallning av valp

S

soma

Har funderingar angående valp och inkallning. Valpen 4 mån är superduktig. Han går ofta lös i skogen, han går max 5-10 m från mig och kommer omedelbart när jag kallar (i undantagsfall springer jag ett par steg i motsatt riktning och då kommer han som ett skott :)). Han kan också kommandot stanna om han går lite långt i förväg. Detta gäller när vi är på känd mark, när vi är ensamma och han inte blir distraherad. Kommer det en annan hund, människa eller barn tappar han intresset för mig och vill fram och hälsa - vilket jag kan förstå - han är ju bara en nyfiken valp. Det jag undrar är egentligen i vilken ålder man kan förvänta sig att valpen ska lyssna trots att det kommer andra på stigen? Är det något vi ska träna hårdare på nu med en gång eller ställer jag för höga krav? Vi ska gå valpkurs i augusti. Tacksam för goda råd!

Sv: Inkallning av valp

Jag försöker att inte kalla in min hund för ofta när vi är ute, mest för att hon inte ska tappa intresset. När vi är ute i skog och mark brukar jag hitta på lite. Ibland hittar jag godisträd (där jag stoppat in godis mellan barken), godis i gropar på marken, godis som jag kastat ut över ett litet område eller så springer jag och gömmer mig (kolla dock var du sätter dig någonstans. I förrgår höll jag på att sätta mig på en huggorm och fick inte syn på den förrän hunden hittat mig). Min hund kommer oftast som ett skott när jag kallar. Jag är sååå rolig ;)
Min hund är omplacering och när jag fick henne var hon helt låst vid andra hundar. Hon skulle fram! Har tränat på detta och nu får hon inte hälsa på främmande hundar hur som helst. Hon har sina vänner, och de får hon leka med. Man ska inte hälsa på alla man ser. Personer som kommer gående har aldrig varit något problem då hon ignorerar dem totalt.

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 983
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 056
Senast: Farao
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 042
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 719
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka