inhyrd "problemhäst"

marshall

Trådstartare
OK, jag ogillar ordet problemhäst, för oftast finns det en orsak, inte sällan orsakad av människor.. men jag skriver det så iaf, vi har ett travstall + att vi hyr ut ett antal boxar till andra, vi har en inakorderad arabkorsning som en tjej äger, men som vi andra har problem med, han är riktigt sur och opålitlig häst som bits sparkas, rusar in och ut från box och hage och som springer på en i hagen, (vi andra använder numera alltid spö då vi går in i hagen)
han kastar ofta av sin ägare, som är förstagångshäst ägare och inte hade så stor erfarenhet, hästen såldes av att den anledningen att den förra ägaren hade blivit rädd för den, (han stegrade sig då så han föll över den tjejen) eftersom vi inte vet vad som hänt hästen tidigare så vet vi inte varför han är sån, men nu är det så att den nuvarande hästägaren LÄSER horsemanship böcker för att få "bukt" med honom,men även hon visar tydlig rädsla och han har bara blivit än värre,(det här med att springa på folk tex,) eftersom att vi har egna hästar, och barn så har vi lite tid över att hjälpa. plus att vi aldrig haft en sån problemhäst förr. vad gör man, Ni som hAR /haft liknande problem med sin häst. Hur har ni gjort? måste säga att han blir oerhört våldsam i sitt beteende. om det inte blir bättre vill vi inte ha kvar hästen i stallet.
 
Sv: inhyrd "problemhäst"

Ägaren bör låta både veterinär, tandläkare (om inte vet.är kunnig) samt typ equiatriker/fysiolog gå igenom hästen. Låter som om den hästen fastnat i ett försvarsbeteende. Är det absolut uteslutet att hästen har ont bör ägaren ta kontakt med beteendekunnig tränare för detta är inget som någon ovan ska tampas med själv. Sätt kravet att dom åker ut om dom inte tar tag i saken.

Jag hade inskrivet i boxavtalet i mitt stall att hästen skulle kunna hanteras av ovana...stallet låg avsides och ibland fick ovana grannar rycka ut när vägen var översnöad etc....och var det si och så med det fick dom gå kurs:cool:

För er egen säkerhet, hästägarens och hästens väl, ställ krav! Lycka till!
 
Sv: inhyrd "problemhäst"

Min kompis hade en elak häst i sitt stall. Han var otroligt sur och bufflig. Sparkade bak och bet fram. Kunde inte ledas ordentligt ut och in från hagen utan stack iväg. De var tvungna att stängsla en gång ut till hagen så han fick springa lös ut, vilket många gånger ledde till kaos eftersom han inte gick in i hagen utan stannade halvvägs. Han lade alltid öronen bakåt och högg när maten skulle in i boxen osv. En av tjejerna blev ordentligt biten i ryggen. Eftersom de hade ett rullande schema för in-/utsläpp o fodring så blev det inte så bra för det var några som vägrade fodra eller släppa ut den eftersom de var rädda för den. Stallägaren sa upp platsen efter det att den högg tjejen i ryggen, hon ångrade sig såklart att hon inte gjort det tidigare... den var uppstallad där en månad...

Säger som "Piraja", ställ krav... o vänta inte för länge med att ev. säga upp dem om du/ni känner att hästen är en fara för andra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp