inhoppning av 5-åring

N

Nellie165

vi har funderat på att köpa en 5-årig valack 160cm den är bra utbildad i dressyren men bara skogs hoppad hur lång tid har det tagit för er att få era hästar att gå clear round 90cm ifrån det att ni har börjat träna hoppning

Sv: inhoppning av 5-åring

inte särskilt lång tid...men jag är en sån tråkig människa som anser att man ska ta det lugnt med unghästar...annars får man igen det senare, på ett icke positivt sätt.

Jag håller med om att man bör ta det lugnt. Hoppa gärna lite oftare och inte så höga/svåra hinder för att bygga upp hästens självförtroende. öka svårighetsgraden succesivt men skulle något gå fel, hästen börjar riva mkt eller stanna så sänk genast hinderna igen så att den inte blir rädd eller osäker.
Min häst är 4 och jag red in henne förra våren, lät henne vila över sommaren och började direkt på hösten med bommar och små små hinder. Redan efter ett par månader kunde hon gå små banor. Efter ytterligare ett par månaders vila är hon nu igång igen och är redo att starta 0.90. Hon är löshoppad regelbundet upp till 130 och även det har stärkt självförtroendet.
Hoppas du fått några råd du kan använda. Lycka till med din häst!

Om man bara har en motiverad häst som har skapligt hopphuvud, borde man kunna få ut en femåring efter två månader, om man tar det lugnt. Men du kan ju råka på vad som helst, den kanske kommer på att den vägrar hoppa grindar, då är det svårare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 412
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 043
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka