Inget spö alls på framridning

LillaGeisha

Trådstartare
Fick igår höra av min tränare och tillika domare att vi inte kommer få ha spö alls på framridningen. Detta har hon hört av sin tränare som sitter med i dressyrsektionen som bestämmer TR. Suck vad trött jag blir.

Sv: Inget spö alls på framridning

Om det inte redan är så internationellt, så kommer det att bli det.
Och Sverige föjer med.

Jag har egentligen ingen åsikt iom att jag sällan har spö på framridning.

Enl. tränaren kommer det att ske redan nästa år i Sverige.

Tyvärr blir det väll så att vi kommer få se fler hästar med tydliga *sporrmärken* i sidorna då......:devil:

Eftersom man tydligt i TR redan har strikta regler för andvändning av spö tycker jag att det är en dålig lösning som hästarna kommer att lida mer av :cry:

Klart vi ska vänta med att skrika högt, men det är en ganska säker källa, dock kan de ju hinna ändra sig om trycket blir tillräckligt stort.

Jag har också hört det länge men nu var det beslutat och klart. Hoppades in i det längsta att det inte skulle bli så (fast man vet ju aldrig, du har ju som sagt rätt i att inte skrika högt).

Jag förstår igentligen inte vad problemet är?? Hästen ska väl kunna gå framåt utan både spö och sporrar?? och om det kommer bli fler hästar som har sporrmärken så hoppas jag att de diskas..:mad:

Man kan lära alla hästar attt gå framåt av sig själv, om man bara får hjälp av någon vettig människa..

När jag hör att folk tycker att det är hemskt att spöna ska förvinna för att det är fler hästar som får sporrmärken så tänker jag på en som sa att man inte skulle ha så stora hästar för då var det mer man skulle rida framåt?? Hästen SKA gå fram av sig själv..

Sen är spöet ett bra hjälpmedel om man tex ska lära hästen nya saker och så som en hjälp, men dte ska man ju inte precis göra på en framridning och inte heller när man rider runt banan..

Men då ska man även förbjuda sporrar tycker jag... En väl tränad häst ska väl gå framåt utan sporrar oxå...

Jag förstår igentligen inte vad problemet är?? Hästen ska väl kunna gå framåt utan både spö och sporrar?? och om det kommer bli fler hästar som har sporrmärken så hoppas jag att de diskas..:mad:

Man kan lära alla hästar attt gå framåt av sig själv, om man bara får hjälp av någon vettig människa..

När jag hör att folk tycker att det är hemskt att spöna ska förvinna för att det är fler hästar som får sporrmärken så tänker jag på en som sa att man inte skulle ha så stora hästar för då var det mer man skulle rida framåt?? Hästen SKA gå fram av sig själv..

Sen är spöet ett bra hjälpmedel om man tex ska lära hästen nya saker och så som en hjälp, men dte ska man ju inte precis göra på en framridning och inte heller när man rider runt banan..

Håller med dig på alla sätt men tyvärr så har inte alla den inställningen och korrekt sätt att rida.....

Nu kan man ej ha regler som bestämmer allt men en del *sporrar* faktist sina hästar så de får in bakdelen......självklart är det en utbildningsfråga både hos häst och ryttare.

Det finns en del rötägg som ej ens ska rida :devil: och dom når man aldrig oberoende hur många regler som än finns i TR.

nej tyvärr så är dte så, det är så synd om de stackars hästarna som dom bankar och bankar på usch:crazy:

nej tyvärr så är dte så, det är så synd om de stackars hästarna som dom bankar och bankar på usch:crazy:

Nu är jag ej så perfekt som jag kan låta......:angel:

Visst så måste inverkan vara beroeende på hur häst som individ tar en hjälp och medger direkt att jag är så *grov* som behövs men eftersträvar mycket små hjälper som är målet.....uppvisningsridning är målet men träningen dit kan vara krokig :o

Om det ska bli så tycker jag att det är bra. Hästen ska gå fram av sig själv, och behöver man spö för att få hästen att göra fina krumelurer ska man nog träna ett tag till hemma innan man åker och tävlar. Tycker jag iaf.

Gud vad skönt! Jag använder väldigt sällan spö och jag är sjukt trött på att min häst får spön på sig eller i närheten av ansiktet på framridningarna eftersom folk inte kan hålla normalt avstånd:devil:

haha, nejdå, klart att man ibland kanske behöver använda dem lite mer men man strävar ju etfer att inte göra det medans en del liksom inte bryr sig och bara hackar på

Gud vad skönt! Jag använder väldigt sällan spö och jag är sjukt trött på att min häst får spön på sig eller i närheten av ansiktet på framridningarna eftersom folk inte kan hålla normalt avstånd:devil:

mm, precis, och så slipper man att ens egen häst fluger i luften för att någon sitter och slår på sina hästar..

Jag tycker nog både det är bra och dåligt. Ska man klara sig utan spö väl inne på banan är det väl lika bra att börja på framridningen. Men å andra sidan kan jag känna att om man rider en häst som inte är så kvick kan det vara praktiskt med ett spö att peta till baken med. Och så är det praktiskt om folk rider för nära:devil: Vet nån varför man kanske inte ska få ha spö på framridnigen längre? Det tråkiga om det blir så är ju att de som använder spöet som en extra gaspedal troligtvis kommer missbruka sina sporrar istället :(

Håller med helt och fullt!! Och som lancet skrev, man slipper få sin häst helt ur gängorna pga att någon annan använder spöt på sin pålle,,,,.

Men hur har de tänkt sig för folk som tävlar hingstar? Då behövs ju spöet som för en säkerhet?

Liknande trådar

Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
540
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 177
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka