Inget skrivet avtal, vad gäller?

Texaz

Trådstartare
Om stallplats hyrs och hästarna sen flyttas på bete på annan plats, är då hyresgästen skyldig att betala hyra trots att platserna inte nyttjas?

Ja jag vet, det är VÄLDIGT dumt att inte skriva avtal:crazy:
 
Sv: Inget skrivet avtal, vad gäller?

Absolut om de vill komma tillbaka efter sommarbetet?
De betalar för att behålla sin plats i stallet.
 
Sv: Inget skrivet avtal, vad gäller?

Jag hade tyckt att betala är det självklara.
Om man hyr något annat som hus, lägenhet, förråd mm så betalar man ju även om jag väljer att inte använda utrymmet under en period.
 
Sv: Inget skrivet avtal, vad gäller?

Ja så ser jag det också, trots allt finns ja alla saker kvar, dvs utrymme disponeras...

Men finns juridiska rättigheter att kräva hyra?
 
Sv: Inget skrivet avtal, vad gäller?

Ja så ser jag det också, trots allt finns ja alla saker kvar, dvs utrymme disponeras...

Men finns juridiska rättigheter att kräva hyra?

beror på vad ni kommit överens om, det normala är på årsbasis och då löper ju hyran som vanligt.

trivs du med dem kan det vara värt att överse och ex föreslå en lägre hyra eller ingen alls, nu denna sommar men skriv ett helårsavtal till nästa år.
 
Sv: Inget skrivet avtal, vad gäller?

Det beror på vad ni har kommit överrens om, muntligt då eftersom ni ej har skriftligt avtal.
 
Sv: Inget skrivet avtal, vad gäller?

Har ni avtalat om 0 kr i kallhyra så ska du givetvis inte behöva betala, i annat fall så har ni en överenskommelse om hyra som gäller. Det vanligaste är förmodligen att betala åtminstone kallhyra året runt.
 
Sv: Inget skrivet avtal, vad gäller?

Det handlar om kallhyra. Inget överenskommet om hur länge de ska stå här, men de tänker komma tillbaka så snart betet är slut:)
 
Sv: Inget skrivet avtal, vad gäller?

Är det kallhyra så är det strunt samma om hästen är på plats, den gäller om man inte avtalat annat. När det gäller foder, strö och arbetskostnade som ingår i hel/delservice så kan det vara mer diskutabelt.
 
Sv: Inget skrivet avtal, vad gäller?

Jag hade tolkat det som:

avtalet är inte tidsbegränsat och gäller tillsvidare med överenskommen kostnad för boxhyra. Väljer man att sätta en häst i boxen, fine. Väljer man att inte göra det är boxen fortfarande uthyrd enligt "grundavtalet".

Har man specifikt avtalat om kallhyra under perioder då hästen är borta (t ex hel kalendermånad) gäller detta. Om inte, gäller full hyra oavsett om man väljer att förvara häst där eller inte.

Vill man inte betala, säger man upp avtalet med överenskommen uppsägningstid (för vilken man erlägger överenskommen hyra).
 
Sv: Inget skrivet avtal, vad gäller?

Problemet är väl att det inte finns någon överenskommelse mer än att X ville hyra in sig. Inget sagt om uppsägning mm.
 
Sv: Inget skrivet avtal, vad gäller?

Då tycker jag det på förekommen anledning är tid att diskutera detta. Bättre att få det på plats nu än inte alls. Det verkar ju som ni har diskuterat kallhyra?
 
Sv: Inget skrivet avtal, vad gäller?

Det är ju självklart att är man hyresgäst kan man inte komma och gå som man vill utan vill man fortsätta vara inhyrd betalar man hyran. Annars har man sagt upp platsen.
 
Sv: Inget skrivet avtal, vad gäller?

Jag hade hälsat att dom kan leta ny plats om dom inte betalar.

Sedan är ju frågan hur mycket du vill ha dom kvar och hur mycket dom vill vara kvar i samma stall men även hur lätt det är att hitta nytt stall att ha hästarna/hästen i.
 
Sv: Inget skrivet avtal, vad gäller?

Inom parantes kan sägas att jag som hyresgäst är väldigt intresserad om det går att förhandla till sig kallhyra om man inte är där på längre tid (bete, träning etc).

Men det är ju något jag kollar upp INNAN jag skriver på avtalet/flyttar dit. Jag förstår inte riktigt att folk som uppenbarligen är väldigt ekonomiskt sinnade (och aldrig vill betala mer än vad som är tvingande) inte bryr sig om att kolla upp kontraktsförutsättningar innan de ingår avtal.
 
Sv: Inget skrivet avtal, vad gäller?

Jo jag ska se till att skriva avtal, så att jag har något mer säkert att gå på. Måste bara få fart på nya skrivaren:p

Funderar just nu mest på hur jag ska tackla den omedelbara situationen;)
 
Sv: Inget skrivet avtal, vad gäller?

Ta en diskussion och meddela att detta gäller. D v s kallhyra under betesmånader om de vill komma tillbaka till hösten.
 
Sv: Inget skrivet avtal, vad gäller?

Om inget är sagt ang kallhyra sommarperioden/när hästen inte står i boxen borde man ju kunna anta att samma hyra gäller året om, alla månader. Eller är folk så giriga att man antar att det är gratis för alla även stallägaren om hästen inte finns i boxen?

Jag ser inte problemet att kunna ta upp det "jo, jag har tagit fram avtal så att det ska kännas säkrast för alla och detta är vad som gäller"....Är stallet bra i sig kommer de knappast protestera.

Vill du erbjuda kallhyra under sommaren så gör det, men det är inte alls fel att inte göra det också - stallet kostar ju året om och inte bara i strö/foderkostnader. Många stall utför större sanerings och renoveringsarbeten sommartid som kan kosta en del så att det är fräscht och snyggt till hösten.

För eventuellt missförstånd nu hade jag den här sommaren erbjudit reducerad hyra, men sedan hade jag presenterat vad som gäller i fortsättningen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 591
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 415
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 485
Senast: Queen
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 537
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp