Inget OS för Charlotte Dujardin – video utreds av FEI

Storbritanniens flerfaldiga OS-medaljör och dressyrstjärna Charlotte Dujardin berättar på sociala medier att hon inte kommer att starta i Paris. Detta efter att Internationella Ridsportförbundet utreder vad som hände på en film vid en träning för fyra år sedan.
 
De gamla betsel som ligger här hemma ser ut såhär, det borde väl räcka för dressyrridning tänker jag, nosgrimman är ju till för att huvudlaget inte skall riskera dras snett och skall inte behövas?

prod_large
 
"Crank noseband" , "Pullback noseband" och även ibland kallat "Swedish noseband" på engelska är en dressyr nosgrimma med tillbakaknäppe och padd. "Flash" är Aachenrem.

Och med wiff, menar du kanske ändå whiff?
Kör svengelska. Men är lite osäker på varför du förklarar vad jag menade för mig?
 
De gamla betsel som ligger här hemma ser ut såhär, det borde väl räcka för dressyrridning tänker jag, nosgrimman är ju till för att huvudlaget inte skall riskera dras snett och skall inte behövas?

prod_large
Nej ska ju inte, men har ridit ponny med tendens att få vrålpanik, (ur hyggligt lugn) vända på en femöring och axa iväg i galopp, utan nosgrimma, och helt ärligt hänger inte bettet och en själv med alla gånger, dvs det kan dras snett i munnen. Rejält snett.

Men jag tycker såklart det är finast utan, man ser hela ädla nosen.

(vilket inte spelar någon roll eftersom jag inte väljer utrustning oavsett)

Tillägg, jag håller med om att en dressyrhäst på GP nivå rimligen inte borde ha de tendenserna. Och om ryttaren är lika långsam som jag på att få till allting i en snurr så är nog inte hen på rätt ställe heller.
 
Senast ändrad:
Nej ska ju inte, men har ridit ponny med tendens att få vrålpanik, (ur hyggligt lugn) vända på en femöring och axa iväg i galopp, utan nosgrimma, och helt ärligt hänger inte bettet och en själv med alla gånger, dvs det kan dras snett i munnen. Rejält snett.

Men jag tycker såklart det är finast utan, man ser hela ädla nosen.

(vilket inte spelar någon roll eftersom jag inte väljer utrustning oavsett)

Tillägg, jag håller med om att en dressyrhäst på GP nivå rimligen inte borde ha de tendenserna. Och om ryttaren är lika långsam som jag på att få till allting i en snurr så är nog inte hen på rätt ställe heller.
1722494293562.png
Tex för kandar borde ju någonting sådant här duga för GP om det dög för militären.
Dvs inte bettet i sig men det är en dm luft i nosgrimman. Det finns ju kindkedja, det måste ju räcka.
 
Nej ska ju inte, men har ridit ponny med tendens att få vrålpanik, (ur hyggligt lugn) vända på en femöring och axa iväg i galopp, utan nosgrimma, och helt ärligt hänger inte bettet och en själv med alla gånger, dvs det kan dras snett i munnen. Rejält snett.

Men jag tycker såklart det är finast utan, man ser hela ädla nosen.

(vilket inte spelar någon roll eftersom jag inte väljer utrustning oavsett)

Tillägg, jag håller med om att en dressyrhäst på GP nivå rimligen inte borde ha de tendenserna. Och om ryttaren är lika långsam som jag på att få till allting i en snurr så är nog inte hen på rätt ställe heller.

Det är just det som är min poäng när jag tänker att nosgrimma borde förbjudas på elitnivå. På den nivån ska hästarna, som du skriver, vara tillräckligt välutbildade och ryttaren tillräckligt stabil i sina händer och skicklig att nosgrimma inte ska behövas. Om man tar bort den så kan hästen däremot gapa helt fritt och då om man kombinerar det med nollning av de moment där hästen gapar så kommer ryttarna rida med mycket finare och mjukare händer än de gör nu.
 
Det är just det som är min poäng när jag tänker att nosgrimma borde förbjudas på elitnivå. På den nivån ska hästarna, som du skriver, vara tillräckligt välutbildade och ryttaren tillräckligt stabil i sina händer och skicklig att nosgrimma inte ska behövas. Om man tar bort den så kan hästen däremot gapa helt fritt och då om man kombinerar det med nollning av de moment där hästen gapar så kommer ryttarna rida med mycket finare och mjukare händer än de gör nu.
Ja! om inte annat kan man ju säga att nosgrimman, om den finns, ska vara så åtdragen att domarna lätt kan se luften mellan häst och nosgrimma, som på bilden ovan.

Den nosgrimman är ju iofs främst till för att binda upp med, dvs är ju grimman :).

Men jag tänkte med min kommentar att det är mer sannolikt att folk som läser tråden testar än att en GP ryttare gör det och att det kan vara bra att veta vad som kan hända med bettet om det plötsligt går i ett huj.
 
Nej ska ju inte, men har ridit ponny med tendens att få vrålpanik, (ur hyggligt lugn) vända på en femöring och axa iväg i galopp, utan nosgrimma, och helt ärligt hänger inte bettet och en själv med alla gånger, dvs det kan dras snett i munnen. Rejält snett.

Men jag tycker såklart det är finast utan, man ser hela ädla nosen.

(vilket inte spelar någon roll eftersom jag inte väljer utrustning oavsett)

Tillägg, jag håller med om att en dressyrhäst på GP nivå rimligen inte borde ha de tendenserna. Och om ryttaren är lika långsam som jag på att få till allting i en snurr så är nog inte hen på rätt ställe heller.
Såg ett klipp från OS 1920 och det fanns de som red terrängdelen i fälttävlan utan nosgrimma ... en del hade såklart nosgrimma men tror det var ganska vanligt förr att man red helt utan.

Läste brevet från Internaytionella dressyrtränar/ryttarklubben när det var förslag på att tillåta tränsbett och rida utan sporrar det var mycket ren strunt om hur stångbettet påverkade hästens bakdel på ett sätt som inte tränsbettet kunde och liknande.

Brevet: https://www.idrc.me/posts/joint-letter-of-idrc-and-idtc

Min (välvilliga) tolkning är att det mestadels handlar om tradition att man rider med den utrustningen :)
 
Så länge domarna inte premierar harmoni och samspel tex och värdesätter det högt
(som bör vara vad just *dressyr* går ut på tycker jag) ,
Så kommer ju ridningen inte heller ändras.
Man rider för hur domarna dömer och vad domarna premierar, det vet man ju själv redan på lätt nivå.

Jag känner att domarna faktiskt har det yttersta ansvaret här för att ridningen och därmed utrustningen ska genomgå en förändring till modernt och fräscht.

Sätta en hög koeff på harmoni kring ekipaget (eller liknande, finns säkert bättre benämningar) så det börjar märkas att harmoni är en viktig byggsten för hela sporten.
 
Såg ett klipp från OS 1920 och det fanns de som red terrängdelen i fälttävlan utan nosgrimma ... en del hade såklart nosgrimma men tror det var ganska vanligt förr att man red helt utan.

Läste brevet från Internaytionella dressyrtränar/ryttarklubben när det var förslag på att tillåta tränsbett och rida utan sporrar det var mycket ren strunt om hur stångbettet påverkade hästens bakdel på ett sätt som inte tränsbettet kunde och liknande.

Brevet: https://www.idrc.me/posts/joint-letter-of-idrc-and-idtc

Min (välvilliga) tolkning är att det mestadels handlar om tradition att man rider med den utrustningen :)
När det gäller kandar så tänker jag att det har sin relevanta funktion. Men att den inte nödvändigtvis sammanfaller med hur den används i dressyren idag.

Men att det absolut har sin plats om det används så som tänkt.
 
När det gäller kandar så tänker jag att det har sin relevanta funktion. Men att den inte nödvändigtvis sammanfaller med hur den används i dressyren idag.

Men att det absolut har sin plats om det används så som tänkt.
Vad är funktionen hos kandar som inte man kan få med ett vanligt tränsbett?
 
Vad är funktionen hos kandar som inte man kan få med ett vanligt tränsbett?
Men stång och tränsbett har ju olika funktion? Tränsbett kan du ställa med, men det är svårt att ställa med stång. Med stång rider du lättare på en hand. (tex rider med stångtyglarna + en bridongtygel i vänster och en bridongtygel i höger hand) Kombinationen är ju att tränsbettet ställer tills hästen är utbildad färdigt och du ställer med kroppen, släpper bridongtygeln och rider på stångtygeln på en hand. Så som de ofta gjorde i dressyren på 80-talet på dressyrtävling för att showa. Och kanske gör än idag.

Sedan har ju stången även en hävstång som gör att trycket fördelar sig mellan munnen och nackstycket. Så att om du tar i stången vrider sig övre delen frammåt och inverkar på nackstycket tidigt. Sedan om du har stång kan du rida med tygeln som en tvättlina men ändå ha kontakt genom lädrets tyngd.

Sedan finns såklart tränsbett med den inverkan på nackstycket också, stor ring som vrider sig.
 
Vad är funktionen hos kandar som inte man kan få med ett vanligt tränsbett?
Stången korrekt använd triggar respons att lägga ut halsen ur manken/hjässan fram med lyft underhals. Men det är ju främst i samling man har nytta av den effekten på en finlirsnivå på en välskolad/välriden häst.
Jag jobbar främst på träns. Men kan uppskatta stångens funktion just i finlir i piaff tex.
 
Jag har alltid undrat varför det är kandar på högsta nivån istället för blank stång och enhands 🤔. Borde inte hästen vara nog utbildad för att ta hjälperna på säte och trängande tygeltag?
Man lär ut att trängande tygeltag är ”ajaj” och dödssynd i Sverige.
Plus att stång ska ridas på i eftergift. Det är inte direkt så man nyttjar den.
 
Vad innebär trängande tygeltag? Är det neckraining?
Det finns olika typer av dem. Och hur man lär in gör också att hästarna svarar olika på det.
Men generellt att hästen går bort från hand som går in mot hästens kropp.
Jag använder det lite mer för att flytta balansen i manken i sidled. Man kan se en del i dressyrtoppen använda trängande innerhand i tex diagonalsluta i galopp eller i piruetter för att lyfta inner bog genom genom att lägga balansen i manken utåt.
Jag håller också ytterbog på plats med trängande ytter om det skulle behövas. Det ska alltså inte handla om styrka i tygeltagen utan vinkeln handen rör sig.
Och lägger man balansen rätt i sidled och inte bara framåt/bakåt så kan de vara i balans och då också bli fullt lösgjorda. Är man lite i obalans måste man spänna sig.
 
Det finns olika typer av dem. Och hur man lär in gör också att hästarna svarar olika på det.
Men generellt att hästen går bort från hand som går in mot hästens kropp.
Jag använder det lite mer för att flytta balansen i manken i sidled. Man kan se en del i dressyrtoppen använda trängande innerhand i tex diagonalsluta i galopp eller i piruetter för att lyfta inner bog genom genom att lägga balansen i manken utåt.
Jag håller också ytterbog på plats med trängande ytter om det skulle behövas. Det ska alltså inte handla om styrka i tygeltagen utan vinkeln handen rör sig.
Och lägger man balansen rätt i sidled och inte bara framåt/bakåt så kan de vara i balans och då också bli fullt lösgjorda. Är man lite i obalans måste man spänna sig.

Tack!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Trefaldiga OS-guldvinnaren och världsrekordhållaren i dressyr Charlotte Dujardin drar sig ur OS i Paris. Hon utreds av det...
Svar
0
· Visningar
132
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En av Storbritanniens mest framgångsrika olympier stängs av från internationell och nationell tävlan, och stryks från mästerskap i Paris...
Svar
0
· Visningar
81
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin, som är sexfaldig olympisk medaljör, har blivit avstängd efter att en video släpptes – bara dagar innan OS i Paris...
Svar
0
· Visningar
78
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp