Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning.
Jag tog studenten 2010 och har från den stunden och fram till sommaren 2019 inte varit utan jobb. Jag har jobbat på Mcdonalds, på fabrik, i ett gris stall och även på Netto. Ja nästan allt från himmel och jord. Jag har alltid fått de jobb jag sökt, oavsett vad det varit och då genom en intervju.
Ville dock få högre lön och verkligen satsa på något, så genom att jag gillar barn så valde jag att utbilda mig till förskollärare. Ett yrke som alla sa skulle vara sjukt enkelt att få jobb inom. Så har det verkligen inte visat sig vara!
Jag började leta jobb 3 månader innan min examen och hade då en VFU (praktik) kvar att göra efter examen. Jag hade då redan fixat vilka veckor denna sista VFU skulle vara och på vilken förskola. Började gå på intervjuer och gick på intervju hos 5 olika förskolor. En verkade intresserad fram tills de fick veta om min efterhängande VFU.
Slutade söka jobb så allt mitt självförtroende åkte i botten då alla andra jag kände fick jobb direkt och på första förskolan de sökte tjänst hos.
Blev helt färdig med utbildningen 14 mars och började efter det söka jobb samtidigt som jag började jobba som vikarie inom min kommuns förskolor.
Alla är så sjukt överraskade när jag berättar att jag är färdig förskollärare och jobbar som vikare och inte glatt överraskade, utan mer "Åh är du förskollärare?!". De tror alltid jag är barnskötare och nu vill jag inte svara längre för känns så dumt att alltid behöva förklara mig.
Men ja.. Jag är sååå sjukt besviken över att ingen verkar vilja anställa mig och jag har ingen aning om varför?!
Jag säger inget tokigt på intervjuerna, utan försöker verkligen vara trevlig, engagerad och visa på att jag arbetar för barnens skull. Har återberättat vad jag sagt till min bästa vän som är förskollärare och hon kan inte hitta något konstigt utan verkar tycka att allt jag säger är vettigt och väldigt bra.
Men ändå får jag inget jobb....
Varit på intervju hos 3 förskolor i maj månad och de har efter 3 veckor fortfarande inte hört av sig. Jag kontaktade dem alla tre efter 2 veckor och fick då till svar att de inte var färdiga. Men har nu fått veta att en av förskolorna kontaktade en bekant och berättade att en av fyra tjänster var hennes fredagen förra veckan. Men inget svar till mig.
Nu är jag såå besviken och ledsen så jag har börjat söka andra jobb. Kan inte sitta här med denna inkomsten och bara vara vikarie inom förskolan. Vill ju ha ett ordentligt jobb med fast anställning!
Känner just nu att jag bara slösat 3 1/2 år på universitet och använt upp en massa CSN på en utbildning som inte kommer ge mig något. Låter patetiskt men är faktiskt så sjukt besviken och mitt självförtroende är i botten kan jag säga.