Inget blir som man tänkt sig.

Jessica.B.

Trådstartare
Mitt sto skadade sig i hagen igår så då var detta året till enda för tävling så nu får hon bli mamma. Sitter nu och kan inte komma på något som jag tycker är roligt att betäcka med, så jag behöver lite hjälp.
Stoet har 9 på extriör 9 på skritten traven visade hon inte då hon var fullkomligt ointresserad men bör väl vara en 8 och har en bra galpopp.
Vad jag vill förbättra är att jag vill ha henne lite kvickare. Hon är väldigt vilje stark men ändå väldigt lätt. Vill ha en hingst som inte alla betäcker (ej svenska hingstar och inga nygodkända). Stammen på stoet är E:Sandro Hit Ue:Glorieux Uue:Winrich
Väldigt tacksam för hjälp

Sv: Inget blir som man tänkt sig.

Vad tråkigt med skadan! Hur stort är stoet? Hur är hon i benen och lynnet?

Vad tråkigt med skadan! Hur stort är stoet? Hur är hon i benen och lynnet?

Hon har mycket bra ben. Hon är enormt stark. Vet inte riktigt hur man ska beskriva henne. Hon är som en ängel när man har henne med sig och det har man nästan alltid men det kan vända och hon blir ganska så skarp. Vi brukar säga att hon kan ge blickar som kan döda, men hon gör aldrig något. Hon är lättriden och kämpar så länge man ber henne. totalt orädd. Hon är bara riden i 3 månader så man vet ju inte hur hon blir när kraven blir större och hon är 5 år (Har gått med föl). Hon är 170 cm

Inriktning på avkomman?
Hoppning, dressyr, multitalang? Vad är planen?

Inriktning på avkomman?
Hoppning, dressyr, multitalang? Vad är planen?[/QUOT

Jag vill få fram en modern dressyrhäst. Avkomman ska säljas för tävlingsbruk eller sparas till 3 års testet , för att sedan säljas. Vill att stoet ska få en chans att visa att hon är bra men så länge hon håller på att skada sig så får hon visa det i avelsboxen.

Inriktning på avkomman?
Hoppning, dressyr, multitalang? Vad är planen?[/QUOT

Jag vill få fram en modern dressyrhäst. Avkomman ska säljas för tävlingsbruk eller sparas till 3 års testet , för att sedan säljas. Vill att stoet ska få en chans att visa att hon är bra men så länge hon håller på att skada sig så får hon visa det i avelsboxen.
En finervisning om hur du kan gå tillväga är att titta på mödernet vad dom betäckts med tidigare och vad det blivit.

Vem hade hon haft föl efter förut och hur blev det ?

Donnerhallblod brukar ju fungera bra med Sandro Hit-blod, De Niro eller De Noir ( nr 1 på dressyrindex för unga hingstar och nr 10 på exteriören) kan vara aktuella, jag tror han hade 8 ston i Sverige i fjol och var fadershingst till 40% av de som gick till eliteskuet.
Don Romantic (nr 2 på dressyrindex för unga hingstar och nr 1 på exteriören) skulle nog också ge bra men det riskerar att bli en väldigt stor avkomma. Quaterback rör sig formligen fantastiskt men man vet än vad han förärver, upplever honom lite "burkigt" byggd.

Som du ser ligger mina hingstintressen mer utomlands än på hemmaplan men du får säkert flera tips på hemmahästar av någon annan! Lycka till!

En finervisning om hur du kan gå tillväga är att titta på mödernet vad dom betäckts med tidigare och vad det blivit.

Vem hade hon haft föl efter förut och hur blev det ?

Fölet var efter Florencio och var helt okej och var ett klass 1 föl. Mamman själv har bara 3 föl efter sandro hit. Själv har hon inte gjort något då hon sattes direkt i avel då hon har två bröder som är godkända hingstar vet ej vad dessa var efter. Hittar inte så mycket info men vet detta då Zandras bror visades på rådgivande bedömmning och var väldigt intressant men hadde tyvärr en rörelsestörning som gjorde att han tyvärr inte gick vidare. Och sedan har hon en yngre syster i tyskland men vet inte hur det går för henne.

Donnerhallblod brukar ju fungera bra med Sandro Hit-blod, De Niro eller De Noir ( nr 1 på dressyrindex för unga hingstar och nr 10 på exteriören) kan vara aktuella, jag tror han hade 8 ston i Sverige i fjol och var fadershingst till 40% av de som gick till eliteskuet.
Don Romantic (nr 2 på dressyrindex för unga hingstar och nr 1 på exteriören) skulle nog också ge bra men det riskerar att bli en väldigt stor avkomma. Quaterback rör sig formligen fantastiskt men man vet än vad han förärver, upplever honom lite "burkigt" byggd.

Som du ser ligger mina hingstintressen mer utomlands än på hemmaplan men du får säkert flera tips på hemmahästar av någon annan! Lycka till!

Jag är lite rädd att det blir för maffigt med D blodet då jag vet att mamman är åt det grövre hållet. Vet inte hur starkt mormor nedärver men stoet är inte grovt. Fölet hon fick var inte grovt utan mycket ädelt.

Fölet var efter Florencio och var helt okej och var ett klass 1 föl. Mamman själv har bara 3 föl efter sandro hit.
Mormor då- har hon gett något?

Själv har hon inte gjort något då hon sattes direkt i avel då hon har två bröder som är godkända hingstar vet ej vad dessa var efter.
Försök ta reda på vilka det är.

Hittar inte så mycket info men vet detta då Zandras bror visades på rådgivande bedömmning och var väldigt intressant men hadde tyvärr en rörelsestörning som gjorde att han tyvärr inte gick vidare.
Vad var det för rörelsestörning? Var det en helbror?

Och sedan har hon en yngre syster i tyskland men vet inte hur det går för henne.
Går det att ta reda på det?

Ju mer du vet o hennes möderne desto mer vet du om vad hon har för för och nackdelar som avelssto som ligger och trycker där bakom sas.

Brodern skickades till tyskland för att de inte hittade något fel här. De såg att en närv låg i kläm som han troligen hade fått av att han gått om kull i hagen ägarna orkade inte mer och han såldes till usa. En otroligt vacker hingst var han. Mormor har lämnat två godkända hingstar en exp till usa. Men jag är så dålig på att söka på internett så jag har gett upp. Men hennes mödene ser ut så här.

Glorieux (old)morfar

Gisenna (old)mamma
Wenzel 1 (hann)mormors fasrs far
Winrich (hann)mormors far
Gladiole (hann) mormors fars mor
Giselle 2 (hann)mormor
Grundstein (hann)mormors mors far
Gissele (hann)mormors mor
Weinbuch (hann)mormors mors mor

Senast ändrad:

Vad heter ditt stos mor och vem är hon efter? Är det hon som heter Gisenna och är e. Wenzel? Har jag fattat det rätt så?

Men detta var ju en hopp hingst. Du ska ha ett stort tack för all hjälp. Vad skulle du betäcka mitt sto med hon borde väl vara intressant för avel.
Vet inte på rak hand det får jag nog återkomma med isåfall :D. Jag skulle iallafall leta efter en gångartsindivid som även hoppar bra så att du behåller alla hennes kvaliteer hon har rent genetiskt.

Hon inte bara borde vara intressant för svensk avel hon ÄR intressat för svensk avel ;)

Grattis till ett fint sto! :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Vad tycker du om Patrick Kittels Floresco? Visserligen också e Florestan precis som Florencio-men Florestanblodet borde väl vara ganska intressant i kombination med Sandro Hit?

His Hihness hade säkert också varit mycket intressant till ditt sto-men det kanske är väldigt svårt att få loss någon dos från honom (eftersom han så tragiskt dog)? Hampton är kanske ett alternativ till honom-om än lite för ung kanske?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 012
Avel Sitter och funderar på att ev betäcka mitt sto iår. Jag kan noll om avel och sitter väll mest just nu och läser på diverse hingstar och...
Svar
3
· Visningar
969
Senast: Freazer
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 676
Senast: Freazer
·
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare

Hästrelaterat

Tillbaka