Ingen vinterpäls :S

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare majabergman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 087
M

majabergman

Min kompis varmblod får ingen vinterpäls :crazy:

Nu i sommar har hon kämpat stenhårt med att få bort vinterpälsen som satt kvar ändå inte i mitten av juni. Han har även tidigare haft svårt att tappa pälsen.
Men nu är pälsen fortfarande lika slät som den var i sommras.

Kan det bero på någon brist eller något sådant?

Sv: Ingen vinterpäls :S

Är det kallt hos er? Hästen kanske anser att det inte är så kallt så man behöver sätta päls? :)

Varmblod skriver du, menar du vbl travare?

min häst har också väldigt kort päls..om man inte ser allt skägg under hakan så skulle man kunna tro han inte satt nån päls alls..men den växer väl oftast efter behov verkar de som..min häst går ju utan täcke nästan jämt o han fryser inte..
klarar sej hästen och inte fryser jämt så behöver den väl inte mer päls.

AnaKarinA: Det är norrland här, så det är kallt :P vbl travare är han ja.

Uddatyp: Han har inget skägg eller nånting, han har sommarpäls alltså. Det är konstigt för åren innan så har han satt massa päls.

Hur gammal är hästen?

B-vitaminbrist ger problem med pälsen. Ju äldre häst desto vanligare att de får problem. Testa att ge b-vitamin, det är inte farligt om hästen får för mkt utan det kommer ut med kisset. Man kan tom överdosera det som står på förpackningarna. Nu finns det ju b-vit både flytande och som pellets. Man kan även ge öljäst som innehåller mkt b-vit och även är bra för magen.

Det kan även vara så att ni måste ta ut vet för att ge injektioner.

Lycka till!

Vår 3-åriga varmblodstravare sätter inte heller någon vinterpäls - Har han aldrig gjort! Alltid korthårig! //Linda

Min häst (vbl travare) har gjort nästan som din. Fast min grabb fällde som vanligt i våras och fick sommarpäls. Sen var ju sommaren usel här i skåne och pällen skaffade sig tjockare päls, som jag sen fick klippa när sensommarvärmen kom. Pälsen växte under hösten, men sedan en månad tillbaka så fäller pållen sin vinterpäls. Nu!?

Han får B-vitamin redan.Han har ätit det sen i juni, så det tror jag inte att det är.

Ingela_S: Ja men han började sätta päls men den for av igen på min kompis häst också :S

Vår 3-åriga varmblodstravare sätter inte heller någon vinterpäls - Har han aldrig gjort! Alltid korthårig! //Linda

Inte min märr,heller. Hon är oxå ett vbl. Tät o kort päls. Hon har nästan aldrig täcke på sig numera eftersom hon går i lösdrift. Fryser sällan. Finns alltid hö o så har dom halm, som de äter av.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Bamburine
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 091
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
765
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka