Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som sagt så förstår jag din frustration. För att kunna göra en vettig bedömning när det gäller hagvistelse och vad föreskriften syftar till får man gå tillbaka till föreskriftsmotivet. Det finns andra lagparagrafer som bör kopplas till föreskrifterna när man gör bedömningar om tillräcklig utevistelse/rörelse. Man kan alltså inte bara stödja sig på en paragraf i en föreskrift. Något som folk gärna gör när de kritiserar "luddig, värdelös" lagstiftning.Vi har säkra hagar och underlaget är relativt ok, men blött.. men det är klart som tusan att underlaget tar stryk när det har varit nederbörd nästan varje dag, mestadels regn sedan början på november som det har varit hos oss. Så det är antingen blött, eller stenhårt med isgata tyvärr. Visserligen skulle man kunna i tanken grusa upp hagarna typ varje dag..men vem kan hålla på med markberedning i hagar varje dag?
Jag skulle aldrig kunna drömma om att inte låta min häst vara ute..men däremot hade jag ibland i tanken, som nu lätt kunnat motionera honom flertalet gånger per dag i stället och låtit honom få slippa undan tråkig hage flera gånger om dagen..där de ändå hänger på samma fläck i timmar de dagarna det är äckelväder. (nåt är ju fel på vädret i år)
Däremot så tror jag fortfarande (säger inte att det är rätt!) att det är lagligt att kringå hagvistelse pga nv lagstiftning..det står aldrig att en häst ska gå i hage utan bara utomhus, bara att den ska erbjudas att röra sig fritt i alla gångarter varje dag..vilket lika gärna kan innebära 10 minuter lös på ridbana..
Jag har i två privatstallar upplevt att hästarna inte kommer ut av i mitt tycke ren lathet. Ett av stallarna så fick hästarna stå inne vid regn och vissa perioder regnar det mycket Om det fullständigt vräker ner kan jag väl förstå men det är inte så ofta det vräker ner en hel dag men även vid lätt regnande fick hästarna vara inne.
ang. lera i hagar, så nu är det länge sen jag läste exakta formuleringarna i jordbruksverkets lagstadgar men som jag erinrar mig - rätta mig om jag har fel, så är poängen i lagstadgan som den är uttryckt, att hästarna skall ha möjlighet till fast mark och kunna komma undan från leran dvs inte stå i lera i hela hagen? Om det är lerigt vid grindarna men resten av hagen har fast mark så finns inte problemet lagmässigt, även om det som du skriver är ett mindre h-te i sig ändå om det är lerigt och bottenlöst flera meter innanför grindarna, ffa för en själv om man blir av med stövlarna osv.
som sagt, länge sen jag läste exakt vad det står, så har jag fel får ngn gärna rätta mig....
jag känner dock igen det du beskriver, det är tyvärr ofta regel snarare än undantag, att hästar på ffa anläggning står i lera upp till kotorna i exakt hela hagarna.... det är inte ok på ngt sätt i min värld. det värsta med såna hagar är ju dessutom sen när det halvfryser, dvs det blir is på ytan men tjälen har inte satt sig, så hästarna plumsar igenom is/lera. Är det dessutom så bottenlöst lerigt och sen tvärfryser på, blir hagen galen i fråga om djupa gropar hästarna ska snubbla igenom osv. Inget av dessa scenarion är ok hästhållning frågar du mig.
Känner till några stall som milda vintrar som dessa, med såna hagar, haft hästar som hamnat på strömsholm flera veckor, pga att de fått ngt litet sår på benen som från början varit ett helt ofarligt sår i sig, men när hagarna badar i lera och hästarnas piss och skit flyter runt i leran och vattnet ovanpå det , har de fått allvarliga infektioner och blivit jättedåliga. Inte särskilt konstigt i sig, men återigen: poängen är att även utan ett litet sår på benet i sammanhanget, är såna hagar inte acceptabla på ngt sätt öht att ha.
Jo, precis. Det är så man brukar resonera vid kontroll också. Det ska vara "torrt" i större delen av hagen. att det är lerigt vid grinden kan man acceptera då och då. Men sån där lera som går halvvägs upp på hästens ben (och där stövlarna fastnar) brukar inte accepteras, och det tycker jag inte att man ska acceptera som hästägare heller. Precis som du, Mackan, antyder så ökar ju risken för problem med mugg, infektioner, hovproblem osv. och det tycker i alla fall inte jag är okej
Det står ordagrant
Där marken belastas hårt av hästar ska den vara dränerad eller naturligt ha motsvarande egenskap.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hastar/utevistelseochbetesgang.4.1cb85c4511eca55276c80002316.html
och hästarna måste ju gå genom grinden, vid insläppsdags står dessutom flera hästar gärna vid grinden. Så jag tycker inte det är ok. Och när det är likadant varje höst/vinter år efter år efter år så undrar jag om det inte är ett djurskyddsfall? Och jag vet flera stall som har det likadant men på några ställen finns det åtminstone fler grindar så man kan gå någorlunda torrskodd även om man får gå tre gånger så lång väg.
Det har du helt rätt i. Ibland är det ruskigt långt mellan ord och handlingexakt. det är min tolkning av både lag och vad kontrollanter bedömmer rent allmänt.
sen kan jag dock fråga mig, vad som kontrollanter bedömer, och även lagstiftningen i sig, eftersom , som jag skrev, merparten anläggningar har det jag beskrivit, dvs lera och stillastående vatten upp till kotorna i HELA hagarna. och inget sker som påföljd öht, någonsin.....