Ingen "tabellhäst"

Ingela_S

Trådstartare
Har en fundering över mineralerna när man har en häst som kräver mer energi och protein än vad tabellerna tycker att han bör äta. Jag räknar i ett program i excel och hästen fodras efter "hård träning". Det är en hobbyhäst som rids en timme om dagen, men kräver som sagt mer foder. Men hur gör man med mineralerna då? Ska jag utgå från "hård träning" när det gäller kalcium, fosfor och magnesium också? Det skiljer inte jättemycket, men programmet visar ju större behov vid "hård träning". Har en svag aning om att det borde räcka med mineraler för "lätt träning" men tänkte fråga om någon vet, för säkerhets skull. :)

Sv: Ingen "tabellhäst"

Den rids alltså inte för hård träning ? Ligger själv på lätt träning, men har haft en häst som legat på dubbla proteinbehovet och låg säkert 40-50 MJ över tabellen. Men han fick nästan bara hösilage + krafft protein, så då följer ju mineralerna med upp. Bara det inte blir jätte mkt för mkt eller att kvoten blir fel tror jag inte det ska vara något problem iaf...

Nej, det är vanlig motionsridning 1 timme om dagen, 6 dagar i veckan. Tror inte det kan räknas som nåt annat än lätt eller möjligtvis medel träning. Till det höet vi har nu så behöver jag bara komplettera med magnesium. Kalsium- och fosforbehovet är fyllt och ligger på en okej kvot. Så funderingen just nu är hur mycket magnesium jag då behöver komplettera med, om det räcker att täcka behovet för lätt (eller kanske medel?) träning eller om jag ska ge upp till behovet för hård träning.

Jag tror som du, att om det inte är extremt mycket och kvoterna är okej, så borde det inte vara några problem. Men det känns ju onödigt att komplettera med mer mineraltillskott än som behövs.

Puttar lite.. :angel:

Hur gör ni andra med mineralerna när höet inte täcker behovet (ens för lätt träning)? Det kan inte bara vara jag som har en häst som kräver mer än vad tabellerna visar. :p

Men borde väl bara behöva för den träningen han utför ? Är svårt det där, men blir det mkt magnesium underskott ?

Ja, det tycker jag också. Det är ju inte många gram som skiljer, för lätt träning så fattas 1/8 av behovet (har 7 g och behöver 8 enl. tabellen), vilket kanske inte är lönt att ens bry sig om, och för hård träning så saknas 1/3 av behovet (har 7 g och behöver 11 enl. tabellen). Tack för ditt svar förresten. :)

Men jag tror att jag nöjer mig med att fylla behovet för lätt träning, eftersom det är det arbetet han utför. Om någon tycker nåt annat, så hojta gärna till! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 538
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka