Ingen samsovning säger SoS

Sv: Ingen samsovning säger SoS

Jag förstår att det är jobbigt om sömnen blir störd. Men hur kan man neka?

Min bror och jag sov tidvis hos päronen rätt långt upp i åldern, vid typ mardrömmar och sånt.

För oss har det känts väldigt viktigt att alla barnen ska veta att man får komma in och sova! Ett tips vid störd sömn är ju att ge barnen fullstora sängar dit en av de vuxna kan bege sig eller ha en madrass på golvet man kan dra fram. Våra flickor sover väldigt stilla och stör aldrig, pojken är lite mer propellerlik men ändå inte så att sömnen blir störd.

Hos oss är det bara treåringen som kommer in på nätterna, han är en snurrande och sparkande furie! ;) Vi har löst det så att han ligger ytterst på ena sidan, hans pappa i mitten och jag på andra kanten. För oss fungerar det jättebra då hans pappa inte störs alls av allt snurrande medan jag inte kan sova alls om jag ligger bredvid treåringen :)

För oss har det känts väldigt viktigt att alla barnen ska veta att man får komma in och sova! Ett tips vid störd sömn är ju att ge barnen fullstora sängar dit en av de vuxna kan bege sig eller ha en madrass på golvet man kan dra fram. Våra flickor sover väldigt stilla och stör aldrig, pojken är lite mer propellerlik men ändå inte så att sömnen blir störd.

Hm den har vi försökt... Det betyder att sonen följer efter mig... ;) Och han ligger egentligen stilla men på mig, det gick ju bra när han var liten men nu är han 8 år och det är inte så lätt längre. Fast å andra sidan är det inte så ofta nu längre, och jag brukar istället följa med honom till hans säng och ligga och mysa en stund där och sedan kan han sova lugnt i sin egen säng.

Socialstyrelsens rekommendationer förmedlades på nyheterna idag. Spädbarn ska sova på rygg, med napp i egen säng.

Jaha. Så vi som har barn som hellre skriker sig blåa än att ta napp eller sova ensamma i spjälsäng ska behöva må dåligt över detta för att vi samsover med dem?

Jag är inne på mitt andra barn nu. Förra tog napp hur lätt som helst. Den nya blåvägrar. Den förra försökte vi lägga ensam i spjälsäng, han skrek och skrek och skrek. Det spelade ingen roll om vi sövde honom i famnen och la över honom i sängen sedan eller om vi satt med en hand på hans mage. Det gick inte. Ingen sov under de premisserna. Nya bebisen är likadan (hon har dessutom koliktendenser vilket inte direkt gör livet lättare). Nya bebisen sover inte heller på rygg utan vi får nöja oss med sidan och försöka säkra så att hon inte rullar över på mage.

Så nu gör vi alla fel, men vad är alternativet? Ett barn som inte sover utan möjligen får skrika sig till sömns? Som ska somna av utmattning varje kväll snarare än av trötthet och mys? Skulle hon kunna sova ensam i spjälsäng är det dessutom tveksamt om jag skulle orka med nattamningen eftersom jag lider av en depression som i sig inte riktigt förbättras av sömnbrist.

Ibland blir jag matt av myndigheternas "välvilja"...

råd är råd och inte lag. man får göra som man vill och som passar en bäst.

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur har ni gjort? I "alla" böcker så står det att det bästa är att barnet sover i samma rum,men i egen säng för att minska risken för...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 515
Senast: Calazirya
·
Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 353
B
Övr. Barn Ja, ni som läste min övertidstråd och peppade mig- TACK :love:, dagen efter kom det igång helt av sig självt :banana:! Som sagt jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 633
Senast: Timsetim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar