Sv: Samsova med bebis?
Kl*
Min plutta är nu näst intill 4 månader och hon har sovit hos oss i vår säng tills för ett par-tre veckor sedan.
Hon hade ett stort behov av närhet första tiden och jag prioriterade en natt med mycket sömn (ffa för min sambo som jobbar) före att hon skulle sova i sin säng med en krånglande bebis som inte ville sova.
Nu accepterar hon att man kan sova själv. Hon får somna med mig (hon brukar vakna till o sen få somna om i korgen) och så lägger jag henne i sovkorgen. Sedan beror det lite på hur hon är på natten, ibland går det jättebra att lägga ner henne i korgen igen efter hennes nattmål och ibland går det inte men då får hon sova hos oss istället.
Jag tar det ett steg i taget helt enkelt så att alla kan vara nöjda och glada.
Här är det jag som vaknar om nätterna, dels för att bebis sover närmre mig än pappan, så jag känner av henne på ett annat sätt, och dels för att jag vaknar innan hon hinner göra något ljud ifrån sig, så jag hinner ge henne tutten innan hon börjar låta och väcker pappan.
Skulle han ha varit själv så skulle han ju ha vaknat, men nu är han ju inte det och det är jag som har maten, så det blir smidigast om jag vaknar - ger mat - och somnar om igen.
Ang babynest så kan man ju alltid sy ett eget och göra kanterna längre så att de får plats längre
Jag har sytt ett själv och det var inte alls så svårt (hittade bra mall på nätet), lite extra kul är det ju också när man gjort det själv!