Ingen samsovning säger SoS

Sv: Ingen samsovning säger SoS

Våran yngsta sov inte heller på rygg, napp tog han visserligen men han somnade inte bättre för det. Till slut provade vi att vända på honom istället, helt plötsligt sov han som en stock utan problem.

Dock vågade inte vi sova då iof, men vi sov i skift så en av oss hade koll på honom.

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1466

Här är de nyanserade råden. Tyvärr kunde man inte kopiera

Men helt ärligt, statistiken är bara för bra för att Socialstyrelsen ska kunna strunta i den och när de följt råden har effekten blivit markant -rent statistiskt. De vet inte vad psd beror på så det enda de kan göra är att ge de råd som fungerar -på populationsnivå.

Incidensen var tydligen 0,3 per 1000 födda 1970, ökade till 1,1 per 1000 1991. Råden -sova på rygg, infördes och det sjönk direkt 2000-2005 låg den på 0,25 per 1000 födda. 2005 kom nya råd med -inte sova föräldrarnas säng-under tre månader gammal, inte röka, napp. Den gavs ut 2006. 2007 sjönk incidensen till 0,12 per tusen födda. (2010 gick den upp till 0,23 och sedan ned igen till 0,1, orsak oklar)

Så det är ju bra råd som minskat mycket lidande.

(De flesta psd fall hittades med ansiktet ned i kudden och sängkläder över huvudet. Men man reflekterade inte över det förrän forskare i Hong Kong upptäckte en ovanligt låg förekomst och vanan att barnen sov på rygg. Magläge är tydligen högsta riskfaktorn (oddskvot 3,14), tex sova föräldrarnas säng är lägre. Varje faktor tas upp i artikeln och risk. Amning är man inte helt säker på minskar förekomsten, men sannolikt.)

Senast ändrad:

Kl

(Kopierat från sidan som länkades till högre upp)
"Att barnet sover tillsammans med föräldrarna är en omstridd praxis. Det finns evidens för att samsovning är värdefullt för en framgångsrik amning, och amning minskar risken för plötslig spädbarnsdöd. Emellertid har flera undersökningar visat på en ökad risk för SIDS vid samsovning, särskilt om barnet är under 2-3 månader, och om modern är rökare. Det säkraste tycks vara att ha barnet i sängen när det ammas och är vaket, och att sova i egen säng, helst nära föräldrarna i samma rum."

Det verkar vara ganska veligt råd trots allt. Nära föräldrarna? Vad är det? Precis bredvid sängen? En meter ifrån? Om barnet sover i egen säng men där ena sidan saknas (den mot föräldrarnas säng) är det okej?

Jag är ingen expert men psd verkar vara lite vanligare på vintern och i kallare områden (vanligare i norra delarna än södra delar av Sverige) kan tex tänka mig att barnet har för mycket kläder på sig och blir för varmt. Samma med samsovning dvs barnet blir för varmt pga för mycket kläder.

Jag är ju absolut ingen expert men jag tycker inte det verkar som om samsovning i sig är farligt utan vissa omständigheter runt om. Så jag bryr mig faktiskt inte så där jättemycket om dom nya råden.

Generellt så brukar det bästa vara det som ger en mest sömn. Är det samsovning så kommer jag alla gånger välja det för jag tror som sagt att trötthet hos föräldrarna är en större riskfaktor för barnets hälsa än samsovning.

Senast ändrad:

kl
Att avråda från samsovning för att det finns faktorer som kan göra det osäkert ( t ex rökande föräldrar, påverkade föräldrar, trångt eller fallrisk) känns lika vettigt som att avråda från bilåkning för att vissa inte använder bilbarnstol.

Fast de vet ju inte vad problemet är, bara att de sovit i samma säng.

Och att helger är lite värre, så de kan väl bara gissa på trångt, varmt, mellan föräldrar, ev alkohol. De kan inte skriva någonting om det.

Någonstans läste jag att -somna i soffa med spädbarn, var en risk också.

Tora: Ingen har ju skrivit någonting om att det är risk med -egen säng som saknar en sida ställd intill föräldrarnas säng. De har ju skrivit att det är bra att barnet sover -nära föräldrarna i samma rum, men egen säng. (antagligen är spjälsängar utan sida lite modernt och ingen info har kommit?)

Tycker inte det är så veligt. Om man har ett sovrum på under 20 kvadrat är väl allting rimligen nära nog. Bor man på slottet i stora balsalen eller i en etta på 110 kvadrat så kanske man kan fundera över var spjälsängen ska vara i rummet? Eller tänker jag för enkelt? De kan ju inte ha exakta metermått direkt.

(Men själv sov jag och barnet jättebra i egna sängar :) så jag hade inga problem där.)

Senast ändrad:

Socialstyrelsens rekommendationer kan ibland vara rejält felvridna och fyrkantiga.
Inom mitt yrkesområde är det väldigt tydligt och jag är starkt kritisk till hur riktlinjerna tas fram/vilken empiri som inkluderas.

Håller med i det du skriver.
Jag har visserligen bara ett barn, men enl. SoS så har jag gjort ofantligt många fel... men det går ju bra det med :p

Tänker på statistik och Mark Twain ;)
Om 22% av dom barn som dog av plötslig spädbarnsdöd gjorde det för att dom samsov med förälder, då måste ju 78% av barnen dött för att dom inte sov med någon förälder... så kan man också läsa statistik, eller... :meh:

Fast de vet ju inte vad problemet är, bara att de sovit i samma säng.

Och att helger är lite värre, så de kan väl bara gissa på trångt, varmt, mellan föräldrar, ev alkohol. De kan inte skriva någonting om det.

Någonstans läste jag att -somna i soffa med spädbarn, var en risk också.

Tora: Ingen har ju skrivit någonting om att det är risk med -egen säng som saknar en sida ställd intill föräldrarnas säng. De har ju skrivit att det är bra att barnet sover -nära föräldrarna i samma rum, men egen säng. (antagligen är spjälsängar utan sida lite modernt och ingen info har kommit?)

Tycker inte det är så veligt. Om man har ett sovrum på under 20 kvadrat är väl allting rimligen nära nog. Bor man på slottet i stora balsalen eller i en etta på 110 kvadrat så kanske man kan fundera över var spjälsängen ska vara i rummet? Eller tänker jag för enkelt? De kan ju inte ha exakta metermått direkt.

(Men själv sov jag och barnet jättebra i egna sängar :) så jag hade inga problem där.)

Frågan är var gränsen går för sova i egen säng. Om jag ligger tätt emot barnet men barnet sover i egen säng är det okej då? Hur långt från föräldern skall barnet ligga. Tänk om man har en stor säng? Kan man då sova båda i samma säng eller måste barnet ha en egen säng?

De flesta barn verkar ha dött med sängkläderna över huvudet eller ansiktet ner i kudden. På vilket sätt skulle samsovning göra att barnen hamnade i det läget?

De skriver ju själva att det finns en stor osäkerhet. Tex när rökande mammor samsover med barnen. Det är en tydlig riskfaktor. Men man vet inte om själva samsovningen ökar risken eller om rökande mammor samsover mer med sina barn.

Som någon skrev förut: om 22% av barnen samsov betyder det att 78% sov i egna sängar?

Detta vet vi ju inte för vi vet inte på vilket sätt och vilka frågor som ställdes.

I de fall där ingen känd riskfaktor kunde hittas hur många av dom samsov och hur många sov i sina egna sängar?

Det finns en luddighet i själva frågeställningen och statistik kan läsas och tolkas på många olika sätt.

Men jag tycker det är bra att man går ut med detta. Det är ju viktigt hur man samsover. Att dricka, röka eller ha för mycket sängkläder är inte bra.

Antagligen är det många faktorer som spelar in och vissa barn är säkert (tyvärr) predispotiva för psd.

*kl

Jag har läst (minns inte var dock just nu) att napp är bra för det aktiverar sväljreflexen = de kvävs inte i sitt eget dreggel.

Professorn som var med i aktuellt igår menade att nappen tydligen gör så att bebisen lättare vaknar om den får ett andningsuppehåll

kl

S¨å länge de är tydliga med att de tär rekommendationer så är det ju bara med statistik. Men många förstagångsföräldrar tror ju att man måste göra som de säger i princip, eller tror på allt bvc säger (tex tidigare debatter om 5 minutersmetoden, huua..).
Man måste nog se till varje situation och varje barn.

Vår dotter totalvägrade både napp och nappflaska, så vi samsov i princip sedan dag ett, om hon vaknade så behövdes mitt bröst för att somna om helt enkelt, och för att själv inte dö av trötthet så var det enklast att hon låg bredvid mig. Då sov vi alla jättebra! Ibland åt hon och ibland bara snuttade hon. Men det var det hon behövde för att komma till ro, och det var det viktigaste. Hon sov ytterst (med stopp på sidan) och hade bra med plats.

Nu är hon fyra och för att komma till ro så vill hon hålla i handen när hon somnar. Vaknar hon på natten får vi gå in till henne och hålla handen en stund. Det är inte jätteroligt och det kanske inte rekommenderas av andra. Men det ger henne ro och trygghet just nu, i en period då det händer mkt runtomkring henne. Vi samsover också periodvis när hon behöver extra närhet, och då får hon det.

lite ot :p

Jag blir ständigt fascinerad när jag lyssnar på "barntimmen" på radio. Föräldrar beskriver hur de har flyttat/bytt dagis/gjort annan stor förändring och barnen börjar vilja samsova igen. Då undrar föräldrarna vad de kan göra för att barnen INTE ska göra så... :crazy:

Håller med i det du skriver.
Jag har visserligen bara ett barn, men enl. SoS så har jag gjort ofantligt många fel... men det går ju bra det med :p

Tänker på statistik och Mark Twain ;)
Om 22% av dom barn som dog av plötslig spädbarnsdöd gjorde det för att dom samsov med förälder, då måste ju 78% av barnen dött för att dom inte sov med någon förälder... så kan man också läsa statistik, eller... :meh:

Ja, överlägset största risken var ju att sova på mage... sova i föräldrarnas säng var en liten risk. Stod i länken.

Det är väl klart det var luddigt! Man kan väl gissa att föräldrarna var i djup chock och att ingen sjuksköterska stod i ett hörn och förde statistik!

Hur i helskotta ska socialstyrelsen kunna berätta exakt hur du ska sova när det enda de har är statistik. De VET inte vad barnen dör av, visste de det skulle de rimligen kläcka ur sig det. Myndigheter är människor inte gudar.

Man får väl läsa risklistan och göra egen bedömning. Jag läste och gjorde bedömningen - egen säng, men skulle inte tvekat ett ögonblick inför en liten egen säng intill vår med öppen sida. Men inte för att socialstyrelsen sagt ngt om det - De VET inte. Något/några barn måste ju dö först i en liten öppen egen säng intill föräldrarnas, så de hamnar i statistiken.

Själv har jag fantasi nog att föreställa mig hur en tvåmånaders bebis mellan mig och min man, i vår 160 säng, med två täcken och en halv miljon kuddar skulle kunna hamna både på mage och med huvudet under täcket eller en kudde, eller bli totalt mos under mig. Men om du inte kan föreställa dig det för er så är det väl fritt fram för din bedömning. Folk sover olika. Vi lämnade inte heller bebin ensam i sängen utifallatt han skulle rulla över kanten.

Jag har visserligen bara ett barn, men enl. SoS så har jag gjort ofantligt många fel... men det går ju bra det med

Och jag har ingen aning om vad jag gjort "fel" jag har valt de saker jag följt och gett sjutton i andra och inte ens reflekterat om det är fel eller rätt. Enbarnsförälder till trots.

Helt ärligt, om man faktiskt låter bli att fråga BVC om barnets sömnsvårigheter så slipper man någonsin höra om femminutersmetoden, och man slipper "skäll" för att man inte använder den. Det är väl vad man upplever som ett problem. Vi hade inget problem med att det tog ett par timmar att natta ibland.

Samtidigt, iofs, de kunde ju läst forskningen om att låta barn skrika och låta bli metoden. Det syns i hjärnan att ett barn gråtit hjälplöst utan respons, i jämförelse med barn som gråtit med förälder.

Jag blir ständigt fascinerad när jag lyssnar på "barntimmen" på radio. Föräldrar beskriver hur de har flyttat/bytt dagis/gjort annan stor förändring och barnen börjar vilja samsova igen. Då undrar föräldrarna vad de kan göra för att barnen INTE ska göra så... :crazy:

Precis...

Jag fick faktiskt själv en tankeställare häromdagen. Vår 3-åring har sängen nedanför oss och kryper alltsomoftast upp emellan oss på natten. När jag skulle lägga honom så pratade jag om att vi nu ska börja renovera hans rum och där ska han få sova ensam i sin egen säng. Och när han svarade "-Varför då?" blev jag faktiskt helt ställd. Varför får ni sova tillsammans och jag själv liksom?!

lite ot

Dottern sov för ca 1 år sedan hela nätterna i sitt eget rum. Men hon är som sagt just nu inne i en period då hon inte vill vara ensam, någonstans. Hon somnar i sitt rum men tassar in till oss på natten.
Vi håller på och gör om hennes rum och det är lite stökigt, så kan förstå det på ett sätt. Nu saknas bara tapeter i hennes nya sovalkov sen är rummet klart.
För ett tag sedan sa jag i förbifarten: ja när tapeterna är klara så får du börja sova i din egen säng, hela nätterna. (vi sover egentligen mkt illa alla tre när vi samsover).
Och den meningen minns hon så väl! Om jag ens råkar nämna att hon får gå in till sig och sova när hon kommer smygande så säger hon: men mamma, tapeterna är inte klara än! Och då FÅR jag sova hos er ;) Ja inte mkt man kan säga då!

Får se hur det blir när tapeterna väl ÄR uppe hehe.

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur har ni gjort? I "alla" böcker så står det att det bästa är att barnet sover i samma rum,men i egen säng för att minska risken för...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 515
Senast: Calazirya
·
Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 353
B
Övr. Barn Ja, ni som läste min övertidstråd och peppade mig- TACK :love:, dagen efter kom det igång helt av sig självt :banana:! Som sagt jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 633
Senast: Timsetim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V