Ingen ro i kroppen...?

MsSleepalot

Trådstartare
Sonen är nu drygt 8 månader och sover skitdåligt:crazy: Jag är ständigt trött!

Då han var 1,5-4,5 månad gammal sov han bra (ca 21-9 med ett uppvak med mat). Innan sov han kasst och efter sov han kasst. Det var i samband med flytten han började sova dåligt sen, upp ca 4-5 ggr/natt. Och nu är han jättekänslig och vaknar för minsta lilla. Och innan han ens vaknat sitter eller står han upp, hans kropp är som en robot att så fort han är halvt vaken så ska han upp fortare än kvickt:crazy:
Upp kl 6 varje morgon nu och han kommer i säng oftast runt 21.
Att bara stoppa i nappen när han vaknat är därför omöjligt...så jag tar upp honom i min famn sittandes i sängen och bjuder välling.

Och vissa gånger han går upp på nätterna är han klarvaken. Då lägger jag honom mellan mig och sambon i sängen där han kravlar runt som en tok...

Han sover iof bättre mellan oss men då kan inte vi sova istället:crazy:

Han sover i spjälsängen bredvid oss i vårt sovrum. Har funderat på att han ska få eget rum, men då kommer jag ju få lov att springa genom hela lägenheten varje gång han vaknat + att han hinner verkligen vakna och stå upp dom gånger jag kommer dit. Eller har jag fel? Och hur ska jag höra honom genom hall och kök emellan? Kan det kanske funka om jag har babyvakt?

Eller nån som har annat tips för att han och vi ska kunna sova bättre?

Sv: Ingen ro i kroppen...?

Åttamånadersångest. Det egna jaget upptäcks, vilket kan leda till att barnet blir extra oroligt. Det går över.

Mina barn har sovit bättre i egna rum eftersom vi stört varandras nattsömn.

Aha så det är vanligt att dom blir såhär i den åldern? Fast det kan jag iof förstå, reser sig mot allt och är helt tokigt aktiv!

Men varför vara vaken på natten? Igår somnade han ca 20.20 och inatt vaknade han en gång vid 12, sen vid 2 och var vaken en timme, sen full fräs kl 6 igen:crazy:

mm, vet precis vad du menar :crazy: Det är en del såna där perioder; minstingen är 2 år nu och har sån period just nu (vaknar kl 24, sen bla kl 3 och tycker att det är morgon.. sen vid 6-7 och då är det bara att gå upp)

Isak sover oftast bra men vid 10 månader så hade han en period då han vaknade två-tre gånger per natt och grät. Ungefär som om han drömt något hemskt :( man fick trösta honom och stryka han över ryggen eller klappa rumpan så somnade han om efter en stund. Det gick över i alla fall men ack så drygt när det höll på. denna period sov han väldigt lite på dagen också kanske 1-1,5 h max delat på två svängar.

Just nu verkar han vara inne i en sovperiod istället. Han har nyss lärt sig gå och jisses vad han sover! 12-13 timmar per natt och en tre timmar mitt på dagen så det kan gå åt andra hållet sen :D så här mycket har han ALDRIG sovit i hela sitt liv.

Alltså nu behöver vi hjälp!
Igår natt var han vaken 2 timmar och innan det ett uppvak. Sen sov vi bort halva dagen för båda var trötta så det blev en senare kväll än vanligt (kl 21). Det spelade dock ingen roll för Simon för inatt har han varit upp 5 ggr:crazy: Och så upp halv 6 en timme tidigare än vanligt...

Jag håller seriöst på att krackelera:cry:
Sambon har sitt jobb så han går aldrig upp om nätterna + att han inte kan ha Simon på nätterna då blir det bara skrik. Och lämnar bort honom en natt gör jag heller inte. Har blivit kallad oansvarig mamma en gång av svärmor så nu tänker jag inte låta det ske igen!

Jag fattar inte vad jag gjort för fel? Gör jag fel att ta upp honom varje gång han vaknar och han står upp och hoppar och gnäller? Gör jag fel när jag ger honom välling varje gång han går upp?
Har testat lägga honom igen och ha handen på men då blir han bara frustrerad och arg.
Testat att inte ge honom mat och då vaknar han orolig efter bara någon timme.

Fattar inte vad jag gjort för fel?:crazy:

Hela hans kropp liksom sprätter av energi eller var det nu är när han ska sova. Hela han rycker.
Visst har han precis fått 2 nya tänder men han har ju sovit såhär dåligt sen vi flyttade hit sen 1 april.

Äter gör han bra och han får middag ca 1 timme innan han läggs för natten. Välling på kvällar och nätter. Sover fm ca 1,5 timme och em ca 1-1,5 timme i vanliga fall. Läggning 19.30.

Nån som har några tips?

Har inga tips att komma med just nu men välkommen in i min värld;). Den värld där man är så trött att man häller juice i kaffet istället för mjölk och blandar oboy av kaffepulver till 2 åriga dottern...

Min 7 mån har sovit skitdåligt ända sen hon föddes.Hon måste befunnit sig i en utvecklingsfas direkt när hon tittatde ut;). Nu är det om möjligt värre än någonsin. Hon sover ALDRIG! Hon är vaken minst 10gg per natt och skriker... Jag har för längesedan använt reservbatteriet:crazy:. Sova på dagitid de korta snuttar hon väl sover går inte eftersom jag har en 2 åring också...

Jag hoppas din son snart börjar sova bättre igen. För man blir sjuk av sömnbrist. Jag vågar knappt köra bil då jag kommit på mig själv med att tankarna flyger iväg och jag knappt vet vart jag är på väg:eek:.

Känner även igen det där med att pappa inte kan ta honom på nätterna. Min man kan knappt titta på Saga innan hon börjar skrika...

Senast ändrad:

Loke har också börjat sova sämre på nätterna. Igår natt vaknade han helt när hans pappa kom hem (då måste man ju hälsa) och var uppe och röjde i två timmar. Inatt vaknade han inte till helt, men var orolig och skulle ha mig nära. Så fort jag rörde mig från honom (det var innan jag gått och lagt mig) vaknade han till och tittade om jag var kvar, var jag inte det skulle han upp, precis som du säger sitta/stå innan man är vaken. Gick efter någon halvtimma för honom att somna om helt.

Men iaf, det tips jag fått av min svägerska är att minska ner på dagsömnen. Minska antingen på tiden han sover vid varje tillfälle (väck honom efter en timme varje gång kanske?) eller så att han sover en gång istället? Aktivera honom så att han håller sig vaken.

Finns det möjlighet för dig och din man att byta så att han är föräldraledig istället? Om inte på heltid så iaf deltid? För det kan ju säkert väga in att han inte kan hjälpa till, du har ju automatiskt bättre kontakt med sonen då du är ledig och med honom jämt. Vore han hemma iaf på deltid med sonen när inte du är hemma skulle det underlätta då ni isf kan hjälpa varann och lösa av. Som LitenIsa säger blir man sjuk av sömnbrist, du måste se till att de inte fortsätter ha det så här.

(Detta kan du också fundera över LitenIsa.) Om det inte förbättras innan helgen tycker jag att du ska försöka komma iväg. Prata med någon kompis, om ni har en gillestuga eller liknande, och åk iväg på kvällen och sov ostörd en natt! Visst kommer det att bli en jobbig natt för de två som är hemma, men som det låter på dig finns det inget val, du måste få sova iaf en natt! Pappan jobbar väl inte sju dagar i veckan?

Jag ska iväg på lördag:D. Pappa kommer antagligen få ett helvete men det är inte mitt problem just då;)

Tackar för omtanken:bow:

Skönt att man inte är ensam att känna sig som en zombie;)
Hur sover din dotter på dagarna?

(svarar också Mammas)

Vi har ju redan testat det mesta som att minska på dagsömnen, hålla vaken lite längre, aktivera till tusen mm... men inget funkar ju! När han var nyfödd vände han på dygnet och man var helt förstörd. Men efter 1,5 månad började vi väcka honom under sina lurar på dagen så han inte sov för mycket och då sov han jättebra. Fram till vi flyttade.... vi hade exakt samma rutiner men han blev jätteorolig och jobbig.
Sen började han kunna vända på sig och röra sig, sen åla och kräla runt och då blev det ju ännu mindre ro i kroppen. Nu ställer han sig upp innan han ens vaknat:crazy:

Hur som, ska minska ännu mer på dagsömnen idag. I morse sov han 7.15-8.45 och nu får han sova 12.50-14. Sen är det läggdags 19.30!

Vi vet inte än om sambon kommer vara föräldraledig, det beror helt på hans jobb...han har ju inte fast tjänst så han vill jobba där så mycket han kan. Antagligen blir jag nog hemma ett tag till ändå....
Sambon är i princip stendöv när han sover, han hör ingenting:crazy: sen blir Simon extra dryg när inte mamma är hos honom på natten...därför han väl inte han varit upp med honom så mycket. Men det måste bli ändring!

Som sagt, man blir verkligen sjuk av sömnbrist...

Hon sover knappt på dagtid heller men det går bättre än på natten;). Saga verkar helt enkelt inte behöva sova alls:D

Ja jag kan inte fatta att dom inte sover det som är så underbart skööönt:D

Idag fick Simon bara sova 13-14 och kl 19.30 somnade han. Sen har vi fått tips om att ge honom 1 alvedon supp 3 kvällar i rad för att få dom att komma igång med sömnen. Så ikväll fick han första! Helt ofarligt att testa som ingen tar skada av så, värt ett försök:laugh:

Får se hur det går inatt!

Alltså jag måste bara få säga att jag får ilskerysningar varje gång jag hör om pappor som inte kan gå upp på natten för att de jobbar.:devil::eek:

Visserligen får väl alla par göra som de vill, men om jag var karl och hade en fru som höll på att bryta ihop av sömnbrist så skulle jag såklart finnas där och ta hand om mitt eget barn. Vad är man annars för partner och pappa?

En vuxen frisk person borde definitivt klara av att sova sämre ibland och ändå jobba. Hur många av de pappor som måste få sin heliga nattsömn har aldrig gått till jobbet bakis efter en festkväll tex när de var singel? Och hur många har suttit hela halva natten framför nåt datorspel eller tvprogram och ändå lyckats jobba dan efter?

Nä skärp er pappor!!! (Om nu nån pappal äser det här.)

Hoppas det har gått bättre för er inatt.

Alvedon har vi redan testat med och det funkade inte på Saga iallafall.

Inatt har hon sovit som en kratta och vaknade och tyckte det var morgon vid kl 04.10 idag på morgonen...

Jo, jag håller faktiskt helt med! Det är skandal:crazy:
Men han kan inte ha sonen, då blir det skrik på en gång och då är jag ändå vaken. Sen vaknar han knappt när sonen vaknat heller:crazy:

Jodå han sov 19.30-6.10 med uppvak kl 23.30 och 1. Kl 1 hade han lite svårt att somna om men det gick bra, vi var bara uppe en halvtimme. Såna nätter kan jag leva med men inte mer än så, då går jag under!

Tråkigt att inte alvedonen funkade på din tjej. Och jobbigt att få lov att gå upp kl 4:crazy: Fick du henne att somna om då eller gick ni upp? Du får passa på och sova det lilla hon sover på dagen!

Men han kan inte ha sonen, då blir det skrik på en gång

Han kommer ju inte att kunna ha sonen lättare nattetid om han aldrig är uppe med honom på nätterna? Pojken (-arna) behöver båda vänja sig. :) Nu är bebis inkörd på att det är mamma som kommer, då blir det "fel" om pappa kliver in. Han behöver vänja sig vid att ni båda kommer in.

Jo jag vet precis! Men....jag vet inte....jag är för vek att säga ifrån helt enkelt antar jag:(

Liknande trådar

Småbarn Nu behöver jag eran hjälp... Vi har en tjej här hemma som fyller tre år i sommar. Hon har ALLTID varit väldigt svår att söva och har...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 196
Senast: Lingon
·
Småbarn Dottern är ganska nyss fyllda 2 år. Hon har aldrig sovit en hel natt i sitt liv (om en med hel natt menar från nattning ca 21 till...
Svar
7
· Visningar
1 932
Senast: inverterad
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 216
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 661
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar