Sv: Ingen respekt för skänkeln, går det träna bort?
+1 på den
när jag övar galoppfattningar så brukar jag ge ponnyn ett par havrekorn de första gångerna, då blir han så glad och till sig så sen kan man nästan inte göra annat än galoppfattningar
Trevligare att göra sig själv och ens övningar omväxlande och intressanta, istället för att "köra in sporrarna" som en del verkar tycka är en bra idé
Jag hade börjat prova mig fram. Vad gör att hästen reagerar snabbare/blir alert? För min del, med en häst som också är ganska nonchalant och slö gäller det att rida fram med mycket tempoväxlingar, utan att bli forcerande. På honom är det tex ingen poäng i att börja med nån egentlig ridning innan han har fått galoppera i någorlunda fri form med lite "rejsande" längs långsidorna.
Sen, som Mackan skriver, aldrig aldrig fastna i nötande längs spåret! Nya utmaningar, se till att hästen "måste" vara alert och med på noterna - och beröm mycket när hästen är det. Korta pass, omväxlande övningar (omväxlande kan tex vara att göra övningen på olika ställen, i olika gångarter etc, man behöver ju inte lägga in 50 olika övningar i ett ridpass) och jag strävar efter att hästen alltid ska vilja iväg. Ger jag galoppskänkel ligger det på mig att ha hästen så mycket framme för skänkeln att jag inte ska behöva "banka igång" honom ett halvt varv innan det händer något. Det är ingen poäng i att trava om hästen inte är igång i skritten, eller galoppera innan hästen är igång i traven.
Och, se till att hästen tycker det är kul!!
+1 på den
när jag övar galoppfattningar så brukar jag ge ponnyn ett par havrekorn de första gångerna, då blir han så glad och till sig så sen kan man nästan inte göra annat än galoppfattningar
Trevligare att göra sig själv och ens övningar omväxlande och intressanta, istället för att "köra in sporrarna" som en del verkar tycka är en bra idé