Ingen lunch?

Sv: Ingen lunch?

Jag tycker alltid att detta är så roligt.
Varför tror alla att hästarna får mat som räcker i 1-2 timmar över natten?

Jag gav min häst kvällsmat runt 18-19 när jag själv skötte fodringar och vet du vad?! Han hade ALLTID hö kvar på morgonen fast än att jag inte fodrade vid 00-01 på natten. Ett mirakel eller hur??

Fantastiskt! Jag tror iofs jag vet hur du gjorde... :D:rofl:

I vårt stall har vi ibland problem med luncherna, beroende på hur många av oss hästägare som jobbar hela dagar och inte kan komma ifrån och fodra. På senare tid har det oftast blivit så att en eller två personer som jobbat lite mindre har tagit ALLA luncher i veckan...

Mitt förslag på att lösa problemet har varit att ge dem en giva på morgonen direkt när de kommer ut. De har då ätit inne mellan ca 6:00 och 8:00, och får sedan direkt nästa giva som räcker fram till 10:00 ungefär. De går sedan in och får nästa giva vid 16-17-tiden, vilket hade kännts helt OK som nödlösning.

Men neeejj, så länge kan de ju inte vara utan mat! De MÅSTE absolut få en giva mitt på dagen, om så varenda avlägsen släkting och pensionär ska engageras i projektet. :crazy:

Att flera av hästarna får 2 kg hö på kvällen vid 20-21 spelar visst mindre roll. :confused: Själv har jag svårt att se vad skillnaden är att låta hästen stå utan mat på dagen resp natten...

Det förstås, hästarna SOVER ju på natten! :angel:

är det inte fler i stallet som tycker som du då? för i såfall kan ni juh kanske gå ihop ni som vill ha lunchfodrat och fodra själva?

i vårat satt så ingår inte heller lunchfodring men jag och tjejen som jag har min häst tillsammans med i hagen, vi delar på lunchfodringar tillsammans med en tjej till i stallet :)

kl.

da jag aker hemifran klockan 0630 senast ater mina sin frukost ute. Annars hade jag fatt gatt upp klockan 4 om de skulle hinna ata sina 3 kg varje morgon..

Sa jag har lost det med att lagga ut till 4 hastar 3 kakor hosilage (78% TS) som ar ungefar 30 kg. Det ater de pa hela dagen. Jag kommer hem vid 3tiden och de har massor av ho kvar.

Nar de kommer in pa kvallen far de en kaka var (ca 10kg) for kvallsfoder. Och det sker under i mitt stall ocksa. De har massor kvar pa morgonen....

Som en sidonot, jag har aldrig gett mina pallar under 40ar lunch foder.. Sommartid gar de ju tillbaka i hagen med gras om jag har varit ute och ridit.. Och det ar faktiskt mkt viktigare att de har tillgang till vatten.. Visst kan de vara hungriga men jag ser alltid till att de har fri tillgang, och ser varfor inte det skulle kunna vara en mojlighet i fallet i den har traden.. Istallet for att ge foder (ho) inne, lat hasten ata det plus lunchgivan ute, de star ju inte och ater hela tiden...

Hoppas det loser sig

Jag har heller inte möjlighet att ge mina hästar lunch. Jag ger rejält med hö på morgonen vid utsläpp, sen får de nästa gång vid 16-tiden, ibland något tidigare. När de kommer in runt 21-tiden får de hö för natten. De verkar nöjda, och är aldrig vrålhungriga.

Jag tycker alltid att detta är så roligt.
Varför tror alla att hästarna får mat som räcker i 1-2 timmar över natten?

Jag gav min häst kvällsmat runt 18-19 när jag själv skötte fodringar och vet du vad?! Han hade ALLTID hö kvar på morgonen fast än att jag inte fodrade vid 00-01 på natten. Ett mirakel eller hur??

Håller med dig. Vår pålle får sista maten vid 19- 19.30 och sen inte förrän på morgonen men det betyder inte att han stor tom i magen större delen av natten.

Man kan fodra så det räcker länge och står de på halm så har de det att plocka med också.

Vår stor på torv men får förrutom hö även någon kaka halm att tugga på och av det finns det oftast kvar på morgonen.

Så länge hästarna går i en hage med växtlighet är det ju ingen fara. Om dom aldrig har lärt sig leta efter mat så lär dom sig :p
(Min häst såg lite smått förnärmad ut första snödagarna :angel: )
Det finns rötter och annat skit de kan leta efter i snön. Är man orolig kan man ju slänga in lite grenar/träd i hagen.

Det är egentligen inte mängden som är viktig, utan det viktigaste är att hästen får i sig något i magen.

Det kan ju kanske bero på att hästen äter upp sitt kvällshö på några timmar och då står den utan mat resterande timmar. Mina får t.ex ca 6-7 kg kl 18 på kvällen och det äter dom upp på några timmar. Och det är ingen idé att ge dom mer då dom inte äter upp det då utan trampar bara runt det.

Öhhh.?

Du menar alltså, att dina hästar äter upp ALLT på några timmar (vi säger klockan 22 för att hitta på ett klockslag).
Alltså inte ett strå kvar på backen. De står inte och tuggar och pillar resten av natten öht?

Om du skulle ge 2 kg mer däremot, då skulle de alltså äta upp sina 7 kg till klockan 22, och trampa runt resten? :p

Alltså får hästarna INGEN HÖ alls i hagen??
Det hade jag aldrig accepterat!

Vi kör utan lunch i stallet nu, men då får hästarna dubbelt så att säga.
På morgonen så får dom alltså både frukost och lunch i samma påse.

Hästarna kommer in emellan 13-16 beroende på väder och det finns alltid lite hö kvar i hagen.

Öhhh.?

Du menar alltså, att dina hästar äter upp ALLT på några timmar (vi säger klockan 22 för att hitta på ett klockslag).
Alltså inte ett strå kvar på backen. De står inte och tuggar och pillar resten av natten öht?

Om du skulle ge 2 kg mer däremot, då skulle de alltså äta upp sina 7 kg till klockan 22, och trampa runt resten? :p

Jag vet ju inte exakt om dom äter upp precis allt dom första timmarna eftersom jag inte sover i stallet men dom gångerna jag vart kvar några timmar efter insläpp så har de ätit upp det mesta innan jag åker, och de står fortfarande och äter när jag åker hem. Lägger jag in mer hö så äter dom inte upp det i alla fall. Hade gärna gett dom mer annars om jag visste att dom åt upp det.

mina hästar får frukost hö kl 8-9 då får dom 6-7 kg i hagen var å de äter dom upp på 4 timmar kanske.. sen åker dom inte in förrens 4-5 å då får dom kvälls hö som ligger på mellan 6-9 kg (ger jag mer trampar dom bara runt de).. de varar ju ej hela natten men i hagen har dom granar som vi kapat å laggt in som dom kan gnaga på å på natten har dom halm å hästarna mår inte dåligt men hade ju inte låtit mina hästar stå utan mat i flera timmar speciellt inte när de e så kallt som de e nu..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, jag har sökt svar på min fråga i forumet men hittat mestadels gamla svar. Så nu frågar jag själv.🙂Bajsätande hästar??? Orsaker? Har...
Svar
8
· Visningar
1 165
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 355
Senast: Qelina
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 375
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 545
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar