Ingen lunch?

P

Ponnytroll

Jag måste byta stall ganska så akut, och det jag hittat som passar oss bäst vad gäller storlek och kvalitet på hagar, hästkompisar, ridvägar och träningsmöjligheter har inte lunchutfodring i hagen. Nu på vintern går hästarna ute ca 8-9 timmar, det känns som väldigt lång tid utan mat? Hur länge klarar dom sig utan vad gäller risken för magsår? Hur hungriga blir dom? Kan ju tänka mig vilket humör jag skulle vara på om jag inte fick äta på så lång tid när jag är vaken... Hur funkar det för er som inte ger era hästar lunch?
Han skulle så klart få så mycket hö han kan äta när han står inne, men räcker det? Stallet passar oss perfekt i övrigt, bortsett från att jag gärna hade haft mer utevistelse, men med mat då så klart.
Hagarna är stora, fina och kuperade, och det finns träd och buskar att gnaga på, samt lite gräs när snön försvinner. Inte så dom kan livnära sig på det, men för sysselsättningen skull i alla fall.

Sv: Ingen lunch?

Det är klart att det inte är optimalt, men det bör inte heller vara någon "världskatastrof".

Tarmfloran klarar sig inte mycket längre än så utan grovfodertillförsel, men å andra sidan är det inte många människor som reflekterar över att hästarna står utan ungefär så länge över natten, t.ex...:grin:

Har de träd och annat att gnaga på dagtid så funkar det säkert, även om det som sagt var inte är optimalt.

Hur mycket får de på morgonen innan de går ut?

Så ser det tyvärr ut på många ställen :( Jag personligen accepterar det inte! Det var 12 timmar mellan morgon och middagsfodringen i mitt förra stall, trots utlovad lunchfodring när jag flyttade in. Nu var det också andra omständigheter som gjorde att vi flyttade, men jag hade inte stått i ett stall utan lunchfodring.

Dom står inne och äter 1,5 timme innan dom släpps ut, 1 timme på helgen. Han får inte så mycket kraft så jag hoppas att han kommer hinna äta minst 3 kg TS hö (vet inte än om jag ska ha hö eller ett ganska blött silage) på den tiden.

Hans står på halm nu som han glatt äter av, så han har att äta under natten men jag kommer att byta till torv i nya stallet och kommer då eventuellt att ha hönät utöver höet han får på "golvet", så han har mat lite längre tid. Tror han kommer sprida runt det i boxen om han får för mycket hö löst.

Skönt med ett lite positivt svar, jag har verkligen ångest över detta. Vill ju att han ska må bra, men vill samtidigt kunna träna osv och häromkring är stora hagar som består av mer än bara lervälling/superknöligt när det fryser på en bristvara.

Senast ändrad av en moderator:

Jag personligen accepterar det inte!
Samma här och jag anser inte att någon vettig hästmänniska bör godta såna förhållanden för hästen.

Finns det ingen i stallet som kan fodra får man hyra in någon eller installera timer/höhäck. Det optimala är ju fri tillgång i hönät eller häck.

De flesta hästar står ju inne på natten utan mat, som någon annan skrev. Hur många nattfodrar vid 00-01? Om man kvällsfodrar kl 21 och morgonfodrar kl 7 kan man ju själv gissa hur länge hästen står utan mat.

I hagen har hästen åtminstone gammalt gräs och buskar som du skrev, i boxen har de bara det man ger dem. Varför har de inte lunchfodring? Kan du påverka detta? Annars kan man kanske ordna så det tar längre tid för dem att äta upp morgonhöet?

De flesta hästar står ju inne på natten utan mat, som någon annan skrev. Hur många nattfodrar vid 00-01? Om man kvällsfodrar kl 21 och morgonfodrar kl 7 kan man ju själv gissa hur länge hästen står utan mat.

Min häst får 1 kg på morgonen (7-9), eftersom han äter dåligt innan han får komma ut vid hagen. Sen får han 6 kg till lunch (12-14). Sen får han 7 kg till kvällen (18-20). På morgonen står han fortfarande och pillar bland de sista stråna från kvällsmaten. Annars hade jag ökat på kvällsmaten.

Till TS! Nu vet jag ju inte var du bor, men att ha hästarna utan mat när det e så kallt kallar jag för djurplågeri!

Hästen håller sej varm genom att äta, jag skulle aldrig acceptera att mina stod utan mat=värmekälla så länge!

Visst får hästarna vara utan mat på natten men då står iaf min häst inomhus i plusgrader. I hagen nu är det fruset och massa snö. Det har varit så kallt som -23 och aldrig gått under -10 i flera veckor nu och då är det inte så mysigt för hästen att vara ute utan lunch i hagen. Om man kan lägga ut halm själv blir det bättre iaf.

I hagen har hästen åtminstone gammalt gräs och buskar som du skrev, i boxen har de bara det man ger dem. Varför har de inte lunchfodring? Kan du påverka detta? Annars kan man kanske ordna så det tar längre tid för dem att äta upp morgonhöet?

Jag tycker alltid att detta är så roligt.
Varför tror alla att hästarna får mat som räcker i 1-2 timmar över natten?

Jag gav min häst kvällsmat runt 18-19 när jag själv skötte fodringar och vet du vad?! Han hade ALLTID hö kvar på morgonen fast än att jag inte fodrade vid 00-01 på natten. Ett mirakel eller hur??

varför får inte hästarna äta mat i hagen?

Det är ju bara att ge mycket på morgonen så det räcker över dagen annars men får dom ingen mat i hagen så blir ju det omöjligt

Jag tycker alltid att detta är så roligt.
Varför tror alla att hästarna får mat som räcker i 1-2 timmar över natten?

Jag gav min häst kvällsmat runt 18-19 när jag själv skötte fodringar och vet du vad?! Han hade ALLTID hö kvar på morgonen fast än att jag inte fodrade vid 00-01 på natten. Ett mirakel eller hur??

:rofl::rofl:

Jag vet inte varför folk tror att hästarna står tom-magade hela nätterna, men det beror nog med största sannolikhet för att deras hästar har det så.

Ett sådant mirakel du pratar om sker i stallet där jag har min häst också :eek: Helt otroligt!!

Det kan ju kanske bero på att hästen äter upp sitt kvällshö på några timmar och då står den utan mat resterande timmar. Mina får t.ex ca 6-7 kg kl 18 på kvällen och det äter dom upp på några timmar. Och det är ingen idé att ge dom mer då dom inte äter upp det då utan trampar bara runt det.

*kl*

Skriver som flera andra, det finns ingen möjlighet att ni kan lägga ut halm eller liknande i hagen så dom har något att tugga på? Eller om ni kanske kan lägga ut halva "frukostgivan" i hagen så har dom mat lite längre på morgonen?

Nej det funkar inte. Hästar har 4 timmar innan det börjar bildas frätande vätska i magsäcken vid brist på mat. 8-9 timmar är sjukt mycket. Hästarna blir vrålhungriga, får inget ut av sin utevistelse utan är bara hungriga. blir ofta förjävliga att ta in dessutom pga hungern. Du kan inte kompensera med att ge hästen mer när den väl släpps in sen, hästarnas magar funkar inte så.

vägrar att ha min häst uppstallad så.

vi har ingen lunchfodring men vi lägger ut halm och hö i samband med utsläppet så de har att göra minst 4-5 timmar, vilket räcker för att täcka behovet av ät möjlighet, innan de sen släpps in på kvällen.

ang. nattetid så förstår jag inte argumentet. står hästen på halm så står den inte utan mat en enda minut över natten. det är inte energin i fodret de behöver utan det är tugg behovet och matsmältnings funktionen som spelar roll.

Senast ändrad:

Kan ni inte komma överens om att lägga ut hö i hagen på morgonen, i ett antal högar beroende på hur många hästar det är?
Om inte utsläpparen kan fixa det, så kan man lägga hö i en stor balja på kvällen, och lägga över t ex en gummimatta (från bil) som hästen petar undan på morgonen?

kl

Hemma har vi löst vårat så här (ingen möjlighet att jag kan ge lunch tyvärr)
Morgonhöet äter dem inomhus, sedan släpper pappa ut dem . I värsta fall åker morgonhö ut i hagen + hagepåse till alla.
På så vis har dem hö hela dagen i hagen, sedan efterskolan får dem en tuss när jag rider den ene. Fixar kvälls hö så det räcker från kvällen till nästa morgon.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, jag har sökt svar på min fråga i forumet men hittat mestadels gamla svar. Så nu frågar jag själv.🙂Bajsätande hästar??? Orsaker? Har...
Svar
8
· Visningar
1 165
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 355
Senast: Qelina
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 375
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 545
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar