Ingen kraft??

G

GallantBrook

En bekant till min mamma har sagt att hennes hästar inte får någon kraft alls bara hö fastän dom rids, är det verkligen bra?:confused: Hon tycker att jag ska sluta ge min häst kraftfoder då han e väldigt pigg oså men man kan väll inte bara sluta ge dom kraft??:confused:
Just nu får han herbel fi o de e utan havre.

Sv: Ingen kraft??

Om grovfodret har tillräckliga värden så räcker det till väldigt långt, och hästen kan klara sig utan kraftfoder.

räkna ut vad just din häst behöver, efter det DÅ kan du bestämma vad din häst ska få och inte få. Svårt att veta om man inte har några beräkningar osv. Man KAN ju faktiskt utfodra med bara hö om värdena är riktigt bra, kraftfoder är ju bara ett TILLÄGG som man använder när näringen i grovfodret måste kompleteras.

Rids hennes hästar hårt eller bara någon tur i skogen då och då?

har du sett hästarna? Hur ser de ut? Bra hull? allmänt fräscha?

Hon kan ju ha ett väldigt bra hö, men håller med dej, jag hade nog inte fodrat med enbart hö (till min häst), alla mineraler och dyl ingår ju inte alltid i även det bästa höet.

Jag är absolut ingen expert så jag tycker du ska rådfråga någon som verkligen kan sina saker och se till just din hästs behov, alla är ju olika:) Men om hennes hästar är fullt friska och i god kondition så är det ju ok, lite konstigt bara att hon säger till dej att du ska sluta med kraftfoder, om din häst är för pigg finns det ju andra typer kraftfoder som kanske funkar bättre
//kissan

Senast ändrad av en moderator:

alltså jag menar att jag inte hade fodrat med enbart hö om min häst reds hårt.

Ville bara förtydliga det:angel:

Kraft- och mineralfoder ger man om grovfodret inte täcker hästens behov, och det finns inget som säger att en häst måste ha kraftfoder för att den rids.

De allra flesta normalfödda hästar som hobbyrids eller tävlar på lätt nivå klarar sig utmärkt på ett hö med bra värden.

Mineralfoder kan dock vara bra att ge, dels för att det ofta saknas lite i grovfoder, dels för att det innehåller en del värdefulla spårämnen som kan vara svåra att få med annars.

Hur är din häst i hullet?

Som de andra redan påpekat:
Kraftfoder är inget en häst måste ha. Inte ens när den arbetas!
HÖ (eller gräs, silage, lusern) är det en häst är gjord för att äta och man behöver bara ge kraftfoder/tillskott om höet inte räcker till.
Om din häst håller hullet och muskulatur samt är glad o pigg på enbart hö så kan du bara ge det plus mineralfoder. (det behövs oftast tillskott av mineraler!)
Om den inte håller hull på en begränsad mängd hö - t ex om du ger 5kg om dagen - så öka i första hand HÖET innan du lägger till kraftfoder. Inte förrän den får så mkt hö som det är möjligt (så mkt den orkar/hinner äta) och ÄNDÅ inte håller sig fin lägger man till kraftfoder.
Dock är det så ibland att höet har LÅGA VÄRDEN av särskilt protein och då måste man kompensera upp det med nåt proteinrikt kraftfoder t ex lusern eller soja. Och då ger man ju kraftfoder för att undvika proteinbrist hos hästen - oavsett om den arbetas eller inte!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
761
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 231
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18