Ingen kontakt med yttertygel?

TantEster

Trådstartare
Hej ni ridkunniga!

Har en fundering angående min grabb, en valack i sina bästa år. Han har efter en längre tids vila (1,5 år med bara promenadridning) börjat sättas igång igen och nu har vi börjat markarbeta lite mer.

Han har väl alltid varit lite starkare i ena eller andra sidan, men nu känns det mystiskt. I höger varv går allt bra; fin kontakt på yttertygeln. Men i vänster varv får jag honom inte att ta stöd på yttertygeln. Istället känner jag hur jag hela tiden blir hängande i innertygeln, trots att jag verkligen försöker låta bli... Han går i stadig form, visar inga tecken på obehag, men jag får inget stöd där på högertygeln.

Om jag envisas ställer han sig utåt eller får till och med för sig att jag svänger åt höger.

Nåt annat konstigt märker jag inte av. Han är seg att flytta undan för vänster skänkel kanske.

Måste tillägga att jag har en trafikskadad högerarm och att jag är mycket klenare i den armen. Jag har ganska ont. Jag upplever att jag faller åt höger när jag går. Antar att detta är en större eller mindre del av problematiken.

Undrar alltså om nån har nåt förslag på övningar som stärker den sidan som nu är svag? Vilken det nu är..?

Sv: Ingen kontakt med yttertygel?

Kan det inte vara en styrkegrej helt enkelt? Jag rider mina hästar så att de spårar och håller balansen från början, inget mer, och då använder jag mina hjälper där de behövs för att visa hästen vägen. När den kommit dit jag vill och stärkt sig där, orkar jobba i korrekt böjning och orkar hålla formen av sig själv hamnar man mer i den "riktiga" ridningen med stöd på ytter, tycker jag. Jag ser det lite som att inner tygel är lösgörande (lång form) och ytter samlande (reglerar till en kortare form). Att använda ytter tygel på en häst som är kort eller till och med felställd tycker jag bara skapar förvirring hos hästen.

Men det är ju jag, det ;).

Det är vänstersidan som är stark och högersidan som är svag. Problemet kan inte fixas med enbart tyglarna, har nyligen arbetat med en häst med samma problem och har det färskt i minnet.
Det är vänster bog som trillar in lite och för att kompensera släpper hästen stöd på höger tygel - kolla på en lös häst som springer, de ställer utåt för balansen. Får du in bogen kan du få stödet.

Jag tränade genom att först rida i det enklare varvet på en stor volt i skritt, och där arbeta med att rida ställd åt höger - rakställa - ställa höger - rakställa tills det funkar bra. Sen övergå till att ställa höger - vänster - höger - vänster tills det funkar, fortfarande på voltspåret i höger varv i ditt fall.

Sen gå över i det svårare varvet och ta tyglarna i tygelbrygga för att inte kunna bli hängande i innertygeln. Man reagerar ju tyvärr lätt med att börja flaxa med innerhanden :crazy: men med tygelbryggan håller man ihop händerna.
Sen ta en mjuk kontakt med yttertygeln men försök ha hästen rak, inte att den ställer sig utåt. Vill den ställa utåt så stunta i kontakten för stunden. Sen arbeta med innerskänkel och inner tygel, krama innertygeln för att få hästen att ställa sig inåt - låt innerskänkeln ligga i sitt normalläge och tryck till efter att du kramat innertygel. Krama - tryck till - krama -tryck till och fånga mjukt upp stödet på det svåra yttertygeln. Genom att du har kvar händerna i position genom tygelbryggan kan du hålla balansen och hästen kommer så småningom att söka stödet självmant.
När den söker stöd på den svåra yttertygeln så beröm och byt varv. Upprepa sen och ha kvar hästen fler och fler steg med stöd på den svåra yttertygeln. Det kanske tar en kvart att få till tre steg i början, men är man konsekvent ffa med att inte ta i inner så lär sig hästen snabbt.

En annan övning är att rida helt rakt fram - ta hjälp av en spegel eller person på marken, samt öppnor - i ditt fall främst i vänstervarv.

Oj vad svårt att förklara utan att visa! Det absolut viktigaste är att inte börja röra innerarm i det svåra varvet. Håll tygelbryggan och vill hästen svänga utåt så ha en pisk där för att blocka vägen.

Senast ändrad:

Flytta undan för motsatt skänkel brukar vara effektivt för att få stöd i yttertygeln. Dvs flytta undan för vänsterskänkel. man får bara akta så hästen inte hänger sig på yttertygeln för att den inte är tillräckligt stark. Det ska bara vara ett mjukt stöd.

Han har väl alltid varit lite starkare i ena eller andra sidan, men nu känns det mystiskt. I höger varv går allt bra; fin kontakt på yttertygeln. Men i vänster varv får jag honom inte att ta stöd på yttertygeln.

Jag har inte läst de andras svar-är trött och ska sova, men jag skulle i höger varv faktiskt ta stöd på vänster och lätta på höger, samt om hästen inte är rak, räta den.
Sedan finns det flera sätt, läser det andra i morgon.

Håller med om att flytta för motsatt skänkel - gjorde underverk på min häst.
Och så vill jag återigen tipsa om romb-övningen:
Rid volten som en fyrkant, i varje hörn vänd 90-grader för ytterskänkeln och räta sedan ut hästen med yttertygeln.

Fantastiskt bra övning!

Det handlar om styrka och rakriktning. Något som funkat för mig är att rida på ett stort voltspår och ställa utåt, flytta bogen för ytterskänkeln, när du har stödet sedan ställa om och forma för innerskänkeln. Tappar du stödet på ytter ställer du utåt igen. Det hjälper dig att släppa fixeringen på innertygeln. Marvins tips om att rida på liten fyrkant är en lysande övning, som hjälper dig att fokusera på rakriktning och glömma allt som har att göra med innertygeln. Rakt fram en liten bit och sedan vända en halv bakdelsvändning för ytterhjälperna. Det går att rida samma övning i zigzag över medelllinjen och tusen andra variationer. När hästen är lika stark i höger som i vänster kommer stödet.

Edit: viker du dig i sidan? I så fall kan du prova att rida med vänsterhanden rakt upp i luften i vänstervarv, så sitter du rakt och dessutom blir du inte fast i vänsterhanden. :D

Ang sitta rakt:

Man kan ju sträcka upp handen för att verkligen känna men annars räcker det bra att ha händerna i samma höjd och titta rakt fram mellan hästens öron, det gör att man känner om man sitter rakt:idea:

delvis kl

Tack för alla tips!
Idag bytte jag faktiskt bett till ett ledat och det blev genast mkt enklare... Sedan gjorde jag som Pansi tipsade med tygelbrygga - det var nog bra för jag märkte ju hur vänsterhanden ville ge sig iväg titt som tätt (snarare bakåt-uppåt än utåt :crazy:).

Idag, när jag kanske hade ett bättre bett för att påverka, kändes vänstervarvet riktigt bra efter ett tag. Kanske inte samma stöd på ytter som jag "vill" ha, utan mer jämnt mellan tyglarna + lite lirk med inner för ställningen. I högervarv försökte jag istället att ha mindre stöd på ytter och få lika stöd där med.

Flyttningarna funkade också bättre idag, nu känns det istället som att han faller undan och bananböjer sig vid skänkelvikning åt vänster. Och mer rak, men lite trögare flyttning åt höger.

Ack o ve, dags att börja träna igen kanske. Väntar bara på lite bättre kondis för både mig och hästen..!

Håller med om att flytta för motsatt skänkel - gjorde underverk på min häst.
Och så vill jag återigen tipsa om romb-övningen:
Rid volten som en fyrkant, i varje hörn vänd 90-grader för ytterskänkeln och räta sedan ut hästen med yttertygeln.

Fantastiskt bra övning!

Men den här funkar utmärkt i båda varven!? Brukar köra den!

Om den redan funkar så kan du börja flytta in rumpan lite på raksträckorna. Eller gör den i trav. Och galopp.

Övningen där man stället utåt och intåt omväxlande på en stor volt glömde jag nämna, jag börjar nog med den innan jag gör romben.

Jag har samma problem och lusläser tråden... Det min tränare föreslår är att hela tiden behålla stödet på höger, även om hästen blir utåtställd, och försiktigt leda inåt. Även tänka på att behålla stödet vid övergångar och inte släppa efter/ge för stor eftergift.

Nej, inte skritta, men givet så kan du inte göra exakt lika kantiga hörn - men nästan. Brukar göra övningen med koner i hörnen och bommar utanför långsidorna som "ramar in" och hindrar att man flyter ut i en båge.

Förresten, brukar du tömköra? Det tycker jag är bästa övningen för att få hästen på ytter tygel. Brukar börja med skritt på en fyrkant. Sätter inner töm så den går från gjorden via bettet till mig. Då kan man använda innertöm att forma mjukt med i en lite snurrande rörelse. Brukar alltid tänka på den övningen och den känslan när jag rider och hästen undviker yttertygeln. :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 715
Senast: Enya
·
Dressyr Alltså rent generellt. Tror inte att min häst är nåt unikum, men ibland känns det som jag rider och rider och tränar och tränar. Men det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 898
Senast: Cilva
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·
Dressyr Hästen jag rider tar fint stöd på yttertygeln i vänster varv, men jag har samma stöd i vänster varv - men då på innertygeln som ni...
Svar
16
· Visningar
3 380
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama