Ingen höanalys - vad för foder?

M

moontje

Just nu under jullovet har jag min häst hemma. Jag ger henne fri tillgång på hö, och undrar vad jag ska ha för kraftfoder?
Min pappa VÄGRAR göra höanalys, ingen ide att ens prata om det. Han anser att om man tar höanalys på ett fält och säljer hö från det andra fältet så får man ändå en fel höanalys.
Jag vill ge henne kraftfoder, framförallt vitaminer och mineraler men har ingen aning om vad som är bra. Min pappa har alltid ansett att vitaminer och så inte är så viktigt. Eftersom dom i naturen också bara äter gräs..
Men jag vill börja ge det nu, men vad för kraftoder är bra?
Hon är ett lite äldre varmblodssto som just nu endast går promenader.
Hon har som sagt fri tillgång till hö. Om 2,5 vecka flyttar jag henne till skolan igen. Där har vi en hösilageanalys, men jag har ingen aning om hur sånt funkar?

Sv: Ingen höanalys - vad för foder?

2½ vecka är så kort tid, så det borde inte spela någon större roll åt varken ena eller andra hållet - om höet är för bra eller för dåligt. Skulle det bli tokigt (Proteinbrist) så rättar det snabbt till sig igen när du vet vad du fodrar med på skolan.

Kan du inte ge samma som på skolan, för att slippa foderbyte på kraften iaf, när det är så kort tid det rör sig om?

Tror det är mer dumt att lägga till ett annat foder de 2½ veckorna som hästen är hemma.
Den har ju redan tillräckligt stor förändring i foderstaten. (Hö vs hösilage..)

Bättre att då fixa till en bra foderstat när du kommer tillbaka till skolan.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 258
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 394
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10