Ingen häst är ful.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att säga en hel ras är ful är väl ganska så dumt kan jag tycka... Men däremot kan jag mycket väl säga att en häst är ful men då syftar jag på exteriör.
Så om man tycker att fjordingar eller shettisar är fula så ska man ljuga även inför sig själv och intala sig att man inte alls tycker så för att slippa framstå som dum inför dig ;)?
 
Jag kan tycka att hästar är fula. Av alla de mängder hästar jag har sett, har några varit fula, några vackra/söta/fina, ett fåtal har varit helt fantastiska och de allra flesta tråkiga. I mina ögon alltså, på utseendet.

En av de fulaste var jättetrevlig att rida och jag älskade den hästen, men ful som stryk var hon!
 
Rent allmänt blir det väl alltid en massa tjafs och problem om man är brydd om vad andra tycker och tänker. Visst kan det vara intressant ibland, men jag kan inte se hur det påverkar mig om någon tycker min häst är ful eller ens om den är snygg. Jag bryr mig inte ett dugg.

Vill andra tycka att en ras är ful - varsågod. Det känns så avlägset att börja argumentera vad jag tycker om att andra tycker. Varför? Vad leder det till?
 
Detta är en åsikt som jag har.
Ibland så hör jag t.ex:
Alla hästraser är fina förutom (hästras).
Alla ridskolans hästar är fina, men den där är jätteful!
Denna hästrasen är jätteful.

Jag stör mig så, mycket på det. Inga hästar är fula. Alla av dom är antingen söta/fina/vackra/eleganta/gulliga på sitt eget sätt.
Det spelar ingen roll vilken hästras dom är, vilken färg dom är i eller vilken färg dom har på ögonen.
Alla hästar är fina.
Varför tycker jag då detta?
För att alla hästar är på något sätt fina. Det är fel att säga: Den är ful och den är ful och den är ful..
Och det spelar heller ingen roll om dom har bara tre ben, ett öga eller ett öra. Dom är ändå vackra, eleganta och fantastiska.

Detta är det jag tycker. Och jag kommer alltid att tycka detta.
 
Jag har en ful a-ponny hemma, vilket inte hindrar mej från att älska henne för den personligheten hon har.
Inget som hindrar mej från att älska insidan bara för utsidan är ful.
 
Jag håller med om att alla hästar har något. När jag träffar (och framförallt när jag sitter upp på) en häst finner jag alltid något som gör att den hästen är rolig eller givande att jobba med. Att låta fördomar eller förutfattade menigar (i stil med: "Fjordingar är envisa, de passar inte mig!") hindra en från att lära känna en ny individ är ju urbota dumt.

Men jag skulle ljuga om jag påstår att jag aldrig sett en i mina ögon "ful" häst. Det har jag. Men som många andra redan har nämnt är det ju subjektivt och även om jag tycker att en häst har en fult knölig nosrygg eller vad det nu kan vara så betyder inte det att jag tycker mindre om hästen.

När blev "ful" synonymt med "dålig"? Nej, just det.

Jag finner också alltid något att jobba med, med alla hästar. Och om den har något i ridningen att jobba med, desto roligare.

Och vad menar du med det sista?
Tolkar det på tre sätt.
1. Har inte skrivit att ful är lika med dålig.
2. Ful har ett sammanhang med dålig.
3. Många tror även att bara för att dom tycker att hästen är ful, så tror dom även att hästen är dålig.
 
Hästar generellt hör,enligt mig till de vackraste djurarter och Det tror jag de flesta håller med om .
Kattdjur hör också till bland de vackraste djuren förutom nakenraskatter usch! Jag skulle nog inte säga att någon häst är "ful" även om jag sett hästar som utseendemässigt inte tilltalar mig.
Tycker ofta att hästar med mycket och stora vita tecken eller med blå ögon ser konstiga ut,kanske för att jag har varmblodstravare som ju nästan alltid är helbruna.tex tyckte jag att BRIAR såg skit skum ut,men ful nej verkligen inte.
Bland hundraser finns desto mer varianter och där kan jag tycka det finns "fula" hundar,men mest kan jag bli arg på hur ifa vissa hundraser avlas och då blir aveln snarare "ful".
Jag skulle aldrig säga emot någon om de av någon anledning tycker mina djur är"fula"-det får väl tycka det då-i mina ögon är de vackra.

Människor kanske varierar i utseende men det är fel att äga att en människa är ful än att ett djur är det-jag skulle blir upprörd om någon skulle kalla ett barn "ful" eller någon av mina vårdtagare tex.
 
Alltså, vad vill du ha sagt med tråden, fattar inte haha.
Jag tycker det finns både fula hästar, katter, hundar och människor. Faktiskt.
 
Hästar generellt hör,enligt mig till de vackraste djurarter och Det tror jag de flesta håller med om .
Kattdjur hör också till bland de vackraste djuren förutom nakenraskatter usch! Jag skulle nog inte säga att någon häst är "ful" även om jag sett hästar som utseendemässigt inte tilltalar mig.
Tycker ofta att hästar med mycket och stora vita tecken eller med blå ögon ser konstiga ut,kanske för att jag har varmblodstravare som ju nästan alltid är helbruna.tex tyckte jag att BRIAR såg skit skum ut,men ful nej verkligen inte.
Bland hundraser finns desto mer varianter och där kan jag tycka det finns "fula" hundar,men mest kan jag bli arg på hur ifa vissa hundraser avlas och då blir aveln snarare "ful".
Jag skulle aldrig säga emot någon om de av någon anledning tycker mina djur är"fula"-det får väl tycka det då-i mina ögon är de vackra.

Människor kanske varierar i utseende men det är fel att äga att en människa är ful än att ett djur är det-jag skulle blir upprörd om någon skulle kalla ett barn "ful" eller någon av mina vårdtagare tex.

ÅH! FÖL är fula. Nyfödda till ca 3 månader- jämfört med tex en kalv eller lamm som nog är bland det sötaste som finns...
 
Och vad menar du med det sista?
Tolkar det på tre sätt.
1. Har inte skrivit att ful är lika med dålig.
2. Ful har ett sammanhang med dålig.
3. Många tror även att bara för att dom tycker att hästen är ful, så tror dom även att hästen är dålig.

Jag menar att jag tror du lägger större vikt i ordet ful än vad jag själv lägger i det. Men kanske har det, som du skriver, ett sammanhang med dålig. :)
 
Haha nä. Men jag personligen har inget emot någon ras så länge de är vettiga i sin exteriör i förhållande till vad de avlats för. :)
 
Och sedan skriver du att du stör dig på det och skriver ett långt inlägg om det. Gör dig själv en tjänst och strunta i om folk tycker saker du inte gillar. Det blir mycket trevligare så.

Jag tycker det känns respektlöst och fult att säga att någon människa/djur är FUL. Liksom det kan man inte rå för att andra tycker att man är ful... Jag brukar snarare vända det till att tänka/säga "inte så vacker, inte så snyggt utseende" typ, låter positivare och mindre elakt än just ordet ful. Trådstarten började ju med att det inte låter bra att säga så om en häst/djur. Det tycker inte jag heller... Sen kan folk absolut få tycka att någon är ful men måste man uttrycka det då? Kan man inte behålla det för sig själv?
 
Jag tycker det känns respektlöst och fult att säga att någon människa/djur är FUL. Liksom det kan man inte rå för att andra tycker att man är ful... Jag brukar snarare vända det till att tänka/säga "inte så vacker, inte så snyggt utseende" typ, låter positivare och mindre elakt än just ordet ful. Trådstarten började ju med att det inte låter bra att säga så om en häst/djur. Det tycker inte jag heller... Sen kan folk absolut få tycka att någon är ful men måste man uttrycka det då? Kan man inte behålla det för sig själv?

verkligen. det behåller nog alla för sig själva utom TS som startade tråden ;)
 
Jag tycker det känns respektlöst och fult att säga att någon människa/djur är FUL. Liksom det kan man inte rå för att andra tycker att man är ful... Jag brukar snarare vända det till att tänka/säga "inte så vacker, inte så snyggt utseende" typ, låter positivare och mindre elakt än just ordet ful. Trådstarten började ju med att det inte låter bra att säga så om en häst/djur. Det tycker inte jag heller... Sen kan folk absolut få tycka att någon är ful men måste man uttrycka det då? Kan man inte behålla det för sig själv?

Klart det är respektlöst att säga att någon är ful! Jag skulle nog tycka det var lika respektlöst att säga att någon är "inte så snygg" också. Att man tycker det däremot kan man ju knappast rå för, men givetvis kan man ju hålla det för sig själv då.

Jag vet massor med fula varelser men känner inget behov av att meddela det till alla.
 
Jag tycker det känns respektlöst och fult att säga att någon människa/djur är FUL. Liksom det kan man inte rå för att andra tycker att man är ful... Jag brukar snarare vända det till att tänka/säga "inte så vacker, inte så snyggt utseende" typ, låter positivare och mindre elakt än just ordet ful. Trådstarten började ju med att det inte låter bra att säga så om en häst/djur. Det tycker inte jag heller... Sen kan folk absolut få tycka att någon är ful men måste man uttrycka det då? Kan man inte behålla det för sig själv?
Ja det är respektöst mot en människa, men där skulle jag knappast säga "inte så vacker" eller liknade, min gräns för hyfs går långt innan det.

Jag förstår inte varför det skulle vara elakt att säga att man tycker en häst är ful däremot, inte mot hästen åtminstone. Den förstår knappast orden i sig utan det är nyanser i rösten och beteendet i övrigt den förstår. Förskönande omskrivningar saknar helt betydelse för dem. Är det respektlöst att säga ful till hästen så är alla omskrivningar av detta likvärdiga för djuret.
 
Men när är det egentligen intressant att diskutera hur andra människor ser ut, förutom när man håller hoppa ur skorna för någon är snygg?

Går folk verkligen runt och diskuterar omgivningens utseende? När kommer andras utseende upp i en normal diskussion?

"Jag träffade Lisa häromdagen förresten. Hon har verkligen blivit fruktansvärt ful, har du sett?"

Men allvarligt?
 
Jag förstår inte vad du, @Ryttaren vill få fram?

Jag kan tycka hästar, hundar, katter, barn mm är fula. Man behöver ju inte säga det till närstående givetvis, men nog kan man tycka det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
40 975
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 753
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 206
Senast: Ajda
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 819
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp