Blandrastik
Trådstartare
Mördartjäle och inte minsta strömming i trådarna. Vad kan man göra så här års när man inte får el-staketet att fungera.
Tips?
Tips?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är inte enbart jordspettet som spelar roll, utan det faktum att den frusna marken inte leder jorden och att ett snötäcke isolerar.Häll kokhett vatten på jordspetten.
Mördartjäle och inte minsta strömming i trådarna. Vad kan man göra så här års när man inte får el-staketet att fungera.
Tips?
Just därför tinar man tjälen.Det är inte enbart jordspettet som spelar roll, utan det faktum att den frusna marken inte leder jorden och att ett snötäcke isolerar.
Häll kokhett vatten på jordspetten.
Till nästa vinter ser du till att dra en eller två extra trådar som INTE är ihopkopplade med de strömförande trådarna, utan som är direkt kopplade till ett rejält (eller flera) jordspett. När hästarna kommer åt både jordad tråd och ledande tråd så blir det en stöt...
Till nästa vinter ser du till att dra en eller två extra trådar som INTE är ihopkopplade med de strömförande trådarna, utan som är direkt kopplade till ett rejält (eller flera) jordspett. När hästarna kommer åt både jordad tråd och ledande tråd så blir det en stöt...
Ja, en extra tråd runt hela hagen eller där det behövs...Ursäkta att jag är lite trög
Men menar ni att man ska dra en tråd runt hela hagen som enbart ska vara kopplad till ett/flera jordspett?
Ska det vara vanlig eltråd eller sån tunn metalltråd?
Fattar inte hur det funkar?
Det kan funka OM man har jordat elaggregatet ordentligt och aggregatet sitter nära hagen. (det vanligaste felet när elstängsel inte fungerar är att det inte är tillräckligt mycket jordspett) Men det fungerar alldeles utmärkt med ett rejält jordspett kopplat till jordtråden också. Vi har långt mellan aggregatet och stängslet, så det var enklare med ett jordspett för oss. Funkar skitbra!Jag använde bara vanlig stängseltråd, jag kopplade till jord på aggregatet direkt. Den är ju jordad via elkabeln till "riktig" jord, inte bara ett ynkligt jordspett.