Fast om det är en borglig begravning, behövs det en officiant? Kan man inte ordna det själv om man orkar? Jag vet inte hur det går till, har aldrig varit på någon borglig begravning.Usch, det här känns riktigt aktuellt för mig, min pappa gick bort i lördags. Det som slagit mig är hur dyrt det är med en enkel minnesstund, vi är uppe i över 35.000 nu och då valde pappa bort allt kyrkligt redan i livet innan. Enklast kistan och kremering...
Jag ska nog börja sätta av pengar nu känner jag, vill inte belasta mina barn med den kostnaden den dag det blir min tid. Bara en dödsannons i DN går på 5700:-... Hysteriskt.
Vi får en borgelig officiant och får välja 4-5 sånger som passar. Vilka har vi inte valt ännu, det måste jag googla lite känner jag. Nu har inte officienten ringt ännu, men förhoppningsvis får jag berätta lite om pappa så hon vet vad hon ska säga. Han var ju ändå en rätt speciell person och de som kände honom lär höra om det som sägs är allmänt eller personligt.
Hur jobbigt det än är tror jag att efterlevande uppskattar det man bestämt innan, alla beslut blir så stora så får man hjälp av den avlidne så är det guld värt!
Beklagar din förlust.