Båda mina föräldrar gick bort hastigt och oväntat och vi visste ingenting om hur någon av dem ville ha det. Båda var rätt unga, mamma skulle ha fyllt 54 månaden efter att hon dog och pappa var 66, så det fanns mycket familj, vänner och kollegor i livet.
Det jag har med mig som starkaste minnena från både mammas och pappas respektive begravningar är hur väldig tydligt det blev hur otroligt älskade de var. Mamma var precis som du,
@tanten, aktiv inom Centerpartiet och representationen därifrån var stor, likaså från hennes jobb, föreningar hon var delaktig i och förstås familj och vänner. Jag visste vilka som skulle komma när det gällde familj och vänner, men att hon hade ett SÅ stort kontaktnät med så många som tyckte om henne, det visste jag faktiskt inte. Jag var 18 år när hon dog och var mitt i frigörelseprocessen och var inte så intresserad av hennes göranden och havanden, så att hon var så viktig för så många blev lite av en väckarklocka för mig.
Pappa var en sån där som alla kände och tyckte om, uppslutningen var enorm och jag kommer alltid ha med mig när en av hans gamla bekanta sa till mig att pappa var en bra karl i livet och inte bara i döden så som många andra. Inte för att jag trodde något annat, pappa var verkligen en av de absolut finaste själar som någonsin vandrat på denna jord, men ibland är det fint när någon annan sätter ord på det.
Dock var det minnesstunderna som var viktigast, åtminstone för mig. Kyrkan och gravsättningen hade jag kunnat klara mig utan, men jag vet att det var många som ville gå fram till graven, säga några ord och lägga en blomma. Så det blev till att planera det hela lite utifrån vad vi trodde att folk hade för behov, inte bara vad vi barn ville. Hade det funnits önskemål att ta hänsyn till hade vi förstås gjort det, vi försökte så gott vi kunde att lista ut vad de hade velat.
Jag har själv funderat på att skriva ner lite önskemål, men eftersom det enda jag vill undvika är en kyrklig förrättning - och det har jag löst genom att gå ur kyrkan - så känner jag att mina anhöriga får göra vad som gör att de mår bäst.
Jag vet inte om det här gav något, men det var mina tankar och reflektioner runt det hela.