E
Elan01
Sv: Inga muskler
Nu är det på det så att han såg ut på detta viset när han kom till mig, han har inte magrat nu, snarare tvärtom, men problemet är att han inte sätter muskler.
Vad jag menar med att det slår ut varandra är att vad är syftet med 3 mineralfoder? Risker är bl.a selenförgiftning vid överutfodring med mineralfoder. Det är dödligt i värsta fall.
Du säger att du ger honom mer mat än jag, vad är det specifika syftet med varje fodersort du ger?
Några exempel på ämnen som påverkar varandra:
Kalcium är nödvändigt för korrekt fosfor funktion
Niacin behöver fosfor för att kunna tas upp i kroppen.
Magnesium, nödvändig för kalcium och C-vitamin omsättningen i kroppen så väl som för fosfor
Fytinsyra (finns i spannmål)binder vissa metaller t ex. järn, zink och kalcium, vilket gör att upptagningen av dessa mineralämnen försvåras
Vad jag försöker få fram när jag säger "slå ut varandra" är att allt påverkar varandra, man kan inte bara planlöst fodra med allt man tycker verkar bra, för det kan minska upptagningsförmågan av ngt annat eller i värsta fall leda till förgiftning.
Min fråga från början är bra tips på muskelbyggnad av fullblod.
Fullblod fodras med murarhinkvis med mat.
Hur menAR DU ATT DEN ENA SLÅR UT DET ANDRA? Tycker att det ser helt normalt ut för en sån häst!
Då ska du se min ena hästs matsedel o den är bara lite större än din.
Tog du bort all den mat som han var van vid?
Fullblod kan RASA i vikt blixtsnabbt, för att sen vara svåra att få tillbaka.
Många klarar ej av bete heller, utan samma sak händer där- de måste då stå inne nattetid för att hinna äta all annan mat som den behöver.
Om du vill ha en lättfödd häst som bara behöver grovfoder- köp ett kallblod till.
Nu är det på det så att han såg ut på detta viset när han kom till mig, han har inte magrat nu, snarare tvärtom, men problemet är att han inte sätter muskler.
Vad jag menar med att det slår ut varandra är att vad är syftet med 3 mineralfoder? Risker är bl.a selenförgiftning vid överutfodring med mineralfoder. Det är dödligt i värsta fall.
Du säger att du ger honom mer mat än jag, vad är det specifika syftet med varje fodersort du ger?
Några exempel på ämnen som påverkar varandra:
Kalcium är nödvändigt för korrekt fosfor funktion
Niacin behöver fosfor för att kunna tas upp i kroppen.
Magnesium, nödvändig för kalcium och C-vitamin omsättningen i kroppen så väl som för fosfor
Fytinsyra (finns i spannmål)binder vissa metaller t ex. järn, zink och kalcium, vilket gör att upptagningen av dessa mineralämnen försvåras
Vad jag försöker få fram när jag säger "slå ut varandra" är att allt påverkar varandra, man kan inte bara planlöst fodra med allt man tycker verkar bra, för det kan minska upptagningsförmågan av ngt annat eller i värsta fall leda till förgiftning.
Min fråga från början är bra tips på muskelbyggnad av fullblod.
Senast ändrad av en moderator: