Inga mineraltillskott

A

ArabianGirl

Om man ger hästen ett färdigfoder, från tex Krafft eller Hippo, behöver man inte ge några mineraler då?

Sv: Inga mineraltillskott

Jo, om du ger så lite av färdigfodret att mineralinnehållet i givan inte täcker hästens behov.

Oftast krävs ett par kg av ett färdigfoder för att täcka mineralbehovet fullständigt, och så mycket kraftfoder behöver sällan en fritidshäst...

Det kan även vara så att färdigfodrets mineralbalans inte matchar ditt grovfoder, då måste du justera mineralinnehållet i totalfoderstaten med ett mineraltillskott.

Hur gärna tillverkarna än vill försöka få hästutfodrandet till något superenkelt -bara vi väljer deras färdigfoder- så rår de inte på att alla hästar är individer och att det är oändligt många faktorer som styr över vilket grovfoder olika hästägare har från år till år...

Det säger väl sig självt. INGET färdigfoder kan matcha alla typer av hästar vad det gäller innehåll. Alla är ju olika individer.

Men ha i åtanke att: Hästfolk är glada i mineraler. Varför vet jag inte, men många anser mineraler inte fins någon annanstans än i tillskott. Därav glömmer dom bort: Grovfoder, kraftfoder och BETE.

Utgå från innehållet i grovfodret säger jag, som vanligt eftersom jag tycker att det är väldigt viktigt.
Vårt hö innehåller inte så mkt mineraler, därför krävs det tillskott trots att ena hästen faktiskt får 1,5 kg färdigfoder (HippoBas Basic) utöver höet. Han behöver trots det extra mineralfoder för att täcka Ca, P och selen.

Så ta en titt på höanalysen om den finns.

Du får räkna på vad grovfodret och kraftfodret innehåller tillsammans i mineralväg. Då ser du om behoven är täckta.

Det brukar stå en minimigiva för att helfodret ska täcka behovet. Många verkar tro att ha både hängslen och livrem är bäst och ger helfoder plus mineraler. Då faller ju idén med helfoder ganska platt...

Det brukar stå en minimigiva för att helfodret ska täcka behovet. Många verkar tro att ha både hängslen och livrem är bäst och ger helfoder plus mineraler. Då faller ju idén med helfoder ganska platt...

Men tillverkarna vet inte vad man har för mineralvärden i grovfodret.
Ibland kan 1kg färdigfoder räcka för att täcka behovet och ibland blir det bara mer fel ju mer kraftfoder man ger. Allt beror på grovfodret.
// Linda

Hela idén med färdigfoder faller så fort du har ett grovfoder med obalanserade värden och/eller en häst med behov som avviker från tabellen...

Och inget av ovanstående är ju speciellt ovanligt. ;)

Du har fått bra svar redan. Om mineralbehovet såsom kalcium, fosfor, magnesium och selen täcks genom att du bar ger grovfoder och ett färdigfoder t.ex. Krafft eller Hippo så behöver du ju inte dutta med extra mineraler. Men täcks inte t.ex. selenbehovet (vi har selenfattiga jordar i Sverige), då får du komplettera med t.ex. Tokosel som är ett selentillskott.

Utgå från ditt grovfoders värden och räkna ut vilket kraftfoder som behövs till. Om behovet täcks helt med dessa fodersorter behöver du ju inte komplettera. Men om du t.ex. ställer av häst en period och den inte rids normalt så behöver den ju inte ha samma mängd kraftfoder förmodligen och då om du sänker den givan måste du ändå vara opservant på att hästens behov ändå täcks.

Du kan räkna ut en foderstat till din häst på http://hippocampus.slu.se

Jag ger bara hösilage (inget annat) och det täcker mineralbehovet hos mina hästar, med undantag av selen som det inte finns tillräckligt av i de svenska jordarna. Så jag ger Tokosel en gång i veckan.

Alltså behövs ibland varken mineralerna som finns i färdigfoder eller rena mineralfoder för att fylla behovet! :)

kolla vad grovfodret innehåller och kolla sedan vad kraftfodret inehhåler , kolla sedan hur mkt din häst behöver av de olika mineralerna. Då ser du lätt om hästen behöver något mineraltillskott lr inte...

Så kraftfodertillverkarna vet inte alls vad de pysslar med då m a o:cool:

Vet man att man har ett grovfoder av god kvalitet, som ej ligger under riktvärdena så bör väl det räcka? Sen säger väl det sig själv tycker jag att om man har en häst med alldeles särskilda eller avvikande behov så får man rätta sig efter det, fodertillverkarna måste ju gå på ett slags medelvärde och ge en allmän rekommendation.

Tittar man på fodersäcken så står där både rek giva beroende på hur hårt hästen arbetar m m + minsta giva för att inte behöva komplettera med mineraler.

Men saken är ju den också att om man tittar på fodertillverkarnas säckar så står det kanske är det en ponny ska den ha 3-5 kg hö och 1-2 kg kraftfoder från säcken och är det en häst kanske det står 6-8 kg hö och 2-4 kg kraftfoder.

Tillverkarna frångår ju gärna att man ska basera foderstaten på så många kg grovfoder som möjligt eftersom de vill sälja sitt foder
och tjäna pengar. Dessutom, visst, det finns riktvärden på hö men man kan ju ändå inte förlita sig på det rakt av ändå. Det bästa är grovfoder analys och räkna ihop med innehållet i eventuellt kraftfoder och mineralfoder. Så svårt är det ju ändå inte, och hästen får vad den behöver. Och som jag nämde tidigare, hästen kanske har boxvila, eller inte presterar lika mycket som tidigare vad gör man då oftast? Jo man drar ner på kraften - då får man också tänka på att man förmodligen måste kompensera med extra mineralfoder i alla fall, särskilt så får man tänka sig för när det gäller selenbehovet.

Rör det sig om en kortare vila så tror jag faktiskt inte att det gör vare sig till eller från om du sänker kraftfodergivan men inte genast tillsätter mineraler. Jag ser mineraltillförsel som ganska långsiktigt och långtidsverkande.

En högiva på 3-5 kilo är inte ngn låg giva tycker jag, brukar räkna t ex A-ponny ca 200kg - högiva minst 2 kg/dag, mina får ca 3-4 kg/dag. Stor häst brukar jag räkna 600kg= minst 6 kg högiva/dag, mina får 8 kg/dag. Sen finns det ju undantag, man får använda ögonen också. Min D-ponny väger kanske 450 kg och får 10-12 kg därför att han behöver det + en hel del proteintillskott m m för att ö h t hålla sin vikt. Han faller ju ur ramen och det är det jag menar med att man kan bara begära att det på foderråden står vad "normal"hästen bör ha för giva.

Ibland får jag en känsla av att det finns väldigt lite sunt förnuft och hästkunskap och istället väldigt många nya hästägare som tror att tabeller och analyser löser allt. Ibland ser jag foderstater som är helt otroligt komplicerade och med en hel massa ingredienser; vitlök, örter, mineraler, specialfoder för sporthästar, betfor, olja m m! Och inte sällan är det till hobbyhästar som i princip endast promenadrids.

Jag vet inte, blir bara tveksam till allt detta analyserande. Är det ngn som vågar ens fråga hur mycket på ett ungefär bör jag ge till min häst av xxxx kraftfoder, så får de genast huvudet avbitet här av folk som i princip idiotförklarar andra för att de inte har gjort en fullständig analys av allt:cool:

De vet säkert vad de pysslar med och då ffa att försöka sälja sitt foder. Vissa stycken i tex Kraffts "Utfodringens ABC" ger mig rysningar. :crazy: Jag kan tycka att övh ge utfodringsanvisningar på säcken är oseriöst.

Sunt förnuft i utfodring är att så långt det är möjligt ge så mycket grovfoder det går. Håller hästen inte hullet på det, då först sätter man in kraftfoder. Att dra ner på grovfoder för att kunna ge kraftfoder rimmar inte i mina öron och så fodrar större delen av sveriges hästägare idag, tyvärr, "för det står på påsen att min häst ska ha si el så mkt kraftfoder".

Till TS och mineralerna då som var ämnet. "Fullfoder" i hästens värld är inte på något sätt fullfoder, det kan lika gärna vara "överfoder" eller "underfoder", helt beroende på hur mineralbalansen ser ut i grovfodret du ger.

Förstår inte vad det är för oseriöst med det - det är en rekommendation, inte någon "Bibel". Varenda foderföretag, oavsett djurslag som fodret ska ges till, har anvisningar och rek mängder.

Inget konstigt med det tycker jag och ganska fånigt att kalla det för oseriöst eller att alla som utfodrar enligt det skulle vara oseriösa.

Ang grovfodermängden så är detta den större delen av fodergivan, jag tror inte det är någon som har det omvända förhållandet - fler antal kg kraftfoder än antal kg grovfoder. Kraftfoder har hästar i alla tider fått ( om du inte går tilbaka till Hedenhös tid förstås ), i olika former och i mängd anpassad til arbetsbördan.

Ingen fodertillverkare kan ju veta vad just ditt grovfoder innehåller, vad din häst väger och hur din häst tränas. alltså kan de inte veta din hästs behov.

Rekommenderade mängder på fodersäckar har jag aldrig någonsin brytt mig om. Jag räknar ut vad min häst har för behov och ser till att de täcks.

Ärligt talat så tror jag inte att det är många som vet exakt vad deras hästar behöver genom alla dessa analyser heller...däremot känns det säkert bra för många att på pappret kunna "bevisa" sin kunskap.

Tänk om fler kunde träna sina "hästögon" istället och läsa av sina hästar; hull, hårrem, energi. Fast det är ju betydligt svårare att lära sig förstås, och tar mer tid.

Tänk om fler kunde träna sina "hästögon" istället och läsa av sina hästar; hull, hårrem, energi. Fast det är ju betydligt svårare att lära sig förstås, och tar mer tid.

...och det är inget man lär sig på ridskolorna idag.

Hästmänniskorna idag har inte samma förutsättningar som de hade förr, idag går man på ridskola för att lära sig rida, allt annat är onödigt. Därför faller mycket gammal kunskap bort, sådant som "alla" hade med sig under hela livet och lärde sig på naturlig väg när hästen var en naturlig och livsnödvändig del av samhället.

Det var en helt annan typ av hästhållning på flera plan, t.ex. köpte man ju kanske inte foder från andra som vi gör idag, utan var och en tog sitt vinterfoder från sina egna marker som de kände väl och visste hur de födde djuren. Det var säkerligen även vanligare att samma människa som skulle fodra sina egna djur var den som beslutade om exakt när skörden skulle ske, och hade därmed bättre koll på vilka förutsättningar för näringsinnehåll varje parti fick.

Idag köper vi vårt foder färdigslaget från närmsta bonde, och får antingen förlita oss på hans ord, eller begära papper på fodrets näringsstatus. :idea:

Jag tror iofs inte att allt var så superbra hela tiden förr, det fanns nog år då de hade varit superglada för våra tillskottsfoder...;)

Det är synd att man inte lär sig det. Vad som är ännu mer synd det är att många nya hästägare idag har så svårt att ta till sig kunskap genom att lyssna på de som har erfarenheten.

Det bästa sättet att lära sig och att få ett bra "hästöga" det är ju att lyssna, se och lära av de som har många års erfarenhet! Titta på hur den personens hästar mår, presterar etc och om det är en bra förebild; sug in all kunskap som går att få.

Jag ser det som en stor förmån de gånger jag har haft chansen att få träffa och lära av gamla hästkarlar/kvinnor som fortfarande har den gedigna kunskapen, som tyvärr håller på att försvinna.

Jag har inte alls den kunskapen men rätt många års erfarenhet och träffar OFTA på unga tjejer som efter kanske max 5-10 års erfarenhet av hästar och bara ett par års ägande av häst, är BOMBsäkra på allting, de kan precis allt! Det är väldigt synd tycker jag för de missar en massa kunskap.

Sen håller jag med om att allt gammalt är inte bra och mycket nytt som kommer är till för att underlätta och rationalisera, utan att för den skull vara sämre. Skillnaden är väl att en människa med erfarenhet och bra grundkunskaper behöver inte köpa allt rakt av eller hoppa på varenda trend, de kan istället luta sig tillbaka på sin erfarenhet och stämma av om "nymodigheten" är ngt vettigt eller ej.

Jag vet inte om jag förklarar mig bra eller det blir svamligt o obegripligt...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 997
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
1 030
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka