Inga kulor?

replica

Trådstartare
Har precis varit hos veterinären och det har konstaterats att vår pojk inte har några kulor.. Den vänstra kunde ligga uppe vid ljumsken men den högra kändes inte alls.. Han blir 7 månader på fredag så chansen att de trillar ner är ju minimal (:cry: )

Ställa ut honom kan jag ju inte göra nu, som jag hade hoppats på:( Men man kan fortfarande tävla lydnad/agility osv? (Är inte så insatt än..)

Går detta under "dolda fel" försäkring?

Sv: Inga kulor?

Hade han kulorna nere vid 8 veckor?

Med dolt fel menas fel som bevisligen har "påbörjats" före leveransen, men som ej upptäckts vid veterinärbesiktningen. De vanligaste dolda felen är medfödda.

Hittar ingen som helst info om just kryptorchism och dolda fel, så jag misstänker att det inte omfattas av dolda felföräkringen

På besiktningsintyget står det

"u.a Inga kulor påvisade slutbedöms efter 6 månaders ålder"

Som Aliide säger, så kan du få 15% av köpesumman tillbaka om du har en schysst uppfödare. Det är inget tvång för uppfödare att betala tillbaka denna summa, men de flesta gör det.

På besiktningsintyget står det

"u.a Inga kulor påvisade slutbedöms efter 6 månaders ålder"

Varför köpte du just denna valp om du var intresserad av utställning? Sa inte uppfödaren något redan då om att risken fanns att han kunde vara krypt? Betalade du fullpris?

Jag blir bara så förvånad att du verkar ha varit ovetande om att risken var stor för att han var krypt, när besiktningsintyget klart talar om att inga kulor var i sikte ens.

Meningen var inte för utställning utan sällskap.. Det är först nu senare jag har blivit intresserad av utställning.:)

Men jag är mer inne på agility/lydnad istället och det tror jag man får tävla i ändå.

Och nej, uppfödaren sa ingenting om att risken fanns att han kunde vara krypt. Och ja, betalade fullpris.

Meningen var inte för utställning utan sällskap.. Det är först nu senare jag har blivit intresserad av utställning.:)

Men jag är mer inne på agility/lydnad istället och det tror jag man får tävla i ändå.

Och nej, uppfödaren sa ingenting om att risken fanns att han kunde vara krypt. Och ja, betalade fullpris.

Då tycker jag att uppfödaren har handlat helt galet.

Agility och lydnad får du tävla oavsett kulor, så det är inga problem. Utställning får du väl ta med din nästa hund, eller gå på inoffare :idea: Där räknas ju inte resultaten ändå, så du kan ha en trevlig dag med din hund trots att den alltid hamnar sist pga de obefintliga kulorna. Tycker man att utställning är kul behöver man inte låta ett litet diskvalificerande fel sabba allt.;)

Nää, sant..
Jag är mest intresserad av hur han är extriörmässigt, så det borde funka lika bra på inofficiella?!:)

Precis.

Jag blev själv nästan lite svettig när Cujo var på sin första utställning (inoffare) vid 4 månaders ålder och domaren säger att hon bara hittade en kula :eek: :eek:
Och att om hon inte hittade 2 stycken så skulle bli "nollad". Kritiken får man ju, men ändå...

Jag hade dock själv känt 2 stycken dagen innan, så jag talade om det och att en av kulorna var fortfarande lite glidande.

Hon bad mig då att hitta åt kulorna, vilket jag gjorde och då kände hon att båda fanns där :banana: Han blev sedemera BIM-valp :banana:

Nu vid 6 månader så ligger båda kulorna stadigt i pungen :D

Joo, det förstod jag. Men i inoffiella får man väl iaf ställa upp om man har en krypt hund?! Eller?

Jag är ute efter kritiken på hunden, hur han ser ut extriörmässigt..

Visst hade det varit kul med att få poäng osv, men det får bli på nästa valp/hund istället:)

Har precis varit hos veterinären och det har konstaterats att vår pojk inte har några kulor.. Den vänstra kunde ligga uppe vid ljumsken men den högra kändes inte alls.. Han blir 7 månader på fredag så chansen att de trillar ner är ju minimal (:cry: )

Ställa ut honom kan jag ju inte göra nu, som jag hade hoppats på:( Men man kan fortfarande tävla lydnad/agility osv? (Är inte så insatt än..)

Går detta under "dolda fel" försäkring?

Vad tråkigt :(
Det var precis samma sak med min hund, ena kändes inte alls, den andra var i ljumsken.
Veterinärerna som jag pratade med rådde mej att kastrera honom eftersom att risken för att testiklarna utvecklas till tumörer/ orksakar problem, är stor när dom ligger kvar i buken.
Kasterationen gick på över 4000:- å försäkringen täcker inte :(
Det var väl det som jag såg som mest negativt med att han var krypt.. Jag är inte så utställning intresserad och han skulle aldrig ha gått i avel ändå, det anser jag inte att han är god nog för :eek: ;)

Oj, 4000 var en del:crazy:

Enligt vår veterinär var chansen så liten att han skulle utveckla cancer att man inte behövde kastrera såvide inte hunden mådde dåligt (?) av det..

En annan fråga, blir det något skillnad på när han blir könsmogen nu?:confused:

Oj, 4000 var en del:crazy:

Enligt vår veterinär var chansen så liten att han skulle utveckla cancer att man inte behövde kastrera såvide inte hunden mådde dåligt (?) av det..

En annan fråga, blir det något skillnad på när han blir könsmogen nu?:confused:

Okeej... Alla veterinärer jag pratade med sa att det var bäst att kastrera, när dom tog ut "stenarna" så var dom, som dom trodde, missbildade och dom skickades iväg för att testas?!?!

Midas var som en "vanlig" hund under könsmognaden, möjligen lite översexuell kanske...

4000:- var snällt räknat. Lite beroende på vart man bor, men priserna kan variera mellan 4000-7000.

Fast en kritik från en inofficiell säger inte så mycket egentligen.
Jag åker mer på en inofficiell för tränings skull. Kritiken tar jag med en nypa salt. Om jag inte vet att det kanske är en domare som kan min ras, eller som även dömmer officiella utställningar.

Äsch, då vart det ju genast mindre kul:crazy:

Nåja, inte mycket man kan göra åt det ändå antar jag:cool: :)

Liknande trådar

Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 353
Senast: Rebeckafalk
·
Hästvård Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog...
Svar
5
· Visningar
1 556
Senast: PygmyPuff
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 726
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård