Ingå i stallhyra?

Sv: Ingå i stallhyra?

Oavsett var ni bor, vad tycker ni ska ingå i en stallhyra på 2000:-?

Senaste jag hade en sådan stallhyra var det helinackordering + 10 kg hö + fri tillgång på spån.

Men det är inget jag förväntar mig att hitta igen.

Flyttade i oktober och hade då en stallhyra på 2050.
Då ingick:
Morgonfodringar vardagar,
utsläpp och lunchfodring vardagar.
uteridbana
10kg hösilage
uppvärmd sadelkammare samt pentry
litet ridhus (30x12)
4 säckar torv/mån

ville jag ha täckesservice så kostade det 200 kr extra i månaden.

Nya stallet:
Morgon-, lunch-, em-, kvällsfodring alla dagar i veckan
utsläpp + insläpp alla dagar i veckan
uppvärmd sadelkammare
så mycket hö som hästarna behöver
korn, kornkross, havre, havrekross
mockning
finns ridbana att låna hos grannstallet, till en extrakostnad av...ingenting vad det ser ut som just nu. (nygjord bana, får börja användas till våren)
täckesservice alla dagar i veckan

Vi betalar på det nya stället 2000kr.

Här kostar det 2600kr för häst i box/ 2300kr för ponnyn i box. Stallplatsen är på en ridskola

* Foder
- Hö upp till 11kg för häst och upp till 8kg för ponny.
- Havre, betfor, mineraler, saltsten

* Uppvärmd sadelkammare (plats för två sadlar, träns och ett underskåp samt täckeshylla)

* utsläpp (och intag för den som vill men då sker intaget runt 13:00 så de flesta tar in sina hästar kollektivt) Hage ingår, inga beteshagar men väl tilltagna.

* Uppvärmt och isolerad ridhus (när det ej är verksamhet), två utebanor, samt hinderpark.

* Strö
* Vatten finns i stallet, spolplatta utomhus.

Boxplats, strö och skötsel i veckorna.
Sen ska det finnas bra sadelkammare, toalett, ridbana och ridhus, samt ridvägar.
Hyfsade hagar.

Jag fick, när det var aktuellt:

Hö, silage, halm, strö, havre, betfor, mineraler, hyfsat stora vinterhagar, "morgonpasset" inklusive ett täcke pålagt, kvällsfodring, stor uppvärmd sadelkammare, duschspilta och skrittavstånd till ridbana och ridhus. Bra sommarbete på gården också.

Vi hyresgäster lunchfodrade och tog in på eftermiddagen efter schema, samt fodrade lördagkvällar.

Stall med 8 boxar precis i utkanten av mindre tätort i södra Norrland.

*kl*

Boxplats, ok hagar, 4 fodringar, in/utsläpp, täckesservice typ. Som mest! Det blir inte billigare i någon del av landet, däremot kan det säkert vara en bra bit dyrare i attraktiva områden.

Säg att man lägger ca 20 min/häst/dag för = 10 h/månad. Om då 1000 kr enbart går till plats/underhåll får man 100 kr/timme man ägnar åt hästen, svart.

Att räkna in strö/foder i 2000 kr tyder enbart på en sjuk världuppfattning tycker jag, från båda håll (om man inte VILL sponsra hästägaren, de fallen finns säkert oxå vänner emellan/tjänster/gentjänster och liknande :)).

Fast även i Stockholms län går det att bo billigt för hästar!

Jag betalar 1500 för mina på lösdrift, då ingår fri tillgång på ensilage, daglig tillsyn/fodring, uppvärmt vatten, stor varm omklädningsrum, varm sadelkammare, riktig tvättmaskin, ridbana med full hinderpark, rundcorall, sommar o vinterhagar, bra uppbindningsställen.

2km till ridhus via en trevlig grusväg.

Om jag istället vill stalla upp dem så kostar helinackordering 3100 för ponny på samma gård.

Även i stallet där vår hingst står uppstallad kostar det inte så mkt. Dit tar man sig fort från Danderyd.

Några mil utanför stad i norrland så förväntar sig folk helinackordering inkl ridhus för det priset. Numera använder vi istället de lediga boxarna till kaninuppfödning :D

Ridhus, paddock och bra ridvägar
All grovfoder
Havre, betfor och mineraler
Boxplats
Alla fodringar
Utsläpp
Stora, bra hagar (både vinter och sommar)

Oj jag tar 2300:- i det ingår:

Box ( i nybyggt stall med godkända mått, högt i tak och mycket bra ventilation.
täcke på och av
In och utsläpp
morgon, lunch och kvällsfodring
mockning
borstning
spån
hö/ensilage
lusern
betfor
b-vitamin
äpplen och morötter
bokning av hovslagare och veterinär, samt intag när de kommer.
och ridning när jag har tid.

Vill påpeka att stallet ligger 10min utanför Jönköping, fina ridvägar, hagar paddock 5 minuters skrittväg och ridhus 20 min skrittväg.

Och då klagar ägaren på att det är dyrt :confused:

Oj jag tar 2300:- i det ingår:

Box ( i nybyggt stall med godkända mått, högt i tak och mycket bra ventilation.
täcke på och av
In och utsläpp
morgon, lunch och kvällsfodring
mockning
borstning
spån
hö/ensilage
lusern
betfor
b-vitamin
äpplen och morötter
bokning av hovslagare och veterinär, samt intag när de kommer.
och ridning när jag har tid.

Vill påpeka att stallet ligger 10min utanför Jönköping, fina ridvägar, hagar paddock 5 minuters skrittväg och ridhus 20 min skrittväg.

Och då klagar ägaren på att det är dyrt :confused:

Har du kostnader för alla dina "enkla" poster i listan ovan?

Dvs:
Spån: pris, hur mycket ingår?
hö/ensilage: pris, hur mycket ingår?
lusern: pris, hur mycket ingår?
betfor: pris, hur mycket ingår?
b-vitamin: pris, hur mycket ingår?
äpplen och morötter: pris, hur mycket ingår?

Har du kostnader för alla dina "enkla" poster i listan ovan?

Dvs:
Spån: pris, hur mycket ingår?
hö/ensilage: pris, hur mycket ingår?
lusern: pris, hur mycket ingår?
betfor: pris, hur mycket ingår?
b-vitamin: pris, hur mycket ingår?
äpplen och morötter: pris, hur mycket ingår?

Allt ingår och är beräknat på hästen.
Skulle hästen vara extra kissig en vecka så tar jag inte mer betalt, för att hästen behöver mer spån.

Är ägaren här och rider och bestämmer sig för att hästen ska stå inne till kvällsfodringen och slänger in extra hö, så tar jag inte betalt. Så man kan säga att det är fri tillgång på allt.

Så 2300, inte en krona mer eller mindre och hon tycker att det är dyrt :confused:

Du menar att för ovanstånende punkter jag hade i mitt inlägg kostar hästen dig 2300 kr? :eek:

Eller fattade jag dig fel? Jag är alltså intresserad av hur mycket du tar betalt för själva boxplatsen, hagen, el, underhåll, mocking, in/utsläpp, fodring, täckesservice mm :)

"boxplatsen (750:-), hagen, el, underhåll, mocking, in/utsläpp, fodring, täckesservice mm (205:-)"

För 2200 :-/Månaden

In och utsläpp alla dagar
Täckesbyten , även dagtid om vädret växlar.
Mockning alla dagar.
En vilodag/vecka.
Fri tillgång på hö och korn/havre.
Byte av vatten i hagen och påfyllnad
6 fodringar/dag
Sommarbete på gården
Hyffsade ridvägar.
Ridbana + enklare rundcorall.
Parkering för transport.
Bra sadelkammare, tvättmaskin , täckestork och
spolspilta.
Fika och trevliga stallägare :laugh:

Ja jag vet , vi är äckligt bortskämda nu och njuter av all lyx som vi får för pengarna. Hade det inte så här bra där vi stod förut så vi är mer än nöjda
över vårat himmelrike :love:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det här skymtade förbi i mitt FB flöde...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Keb71
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 703
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 492
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
953
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka