Ingå i stallhyra?

Sv: Ingå i stallhyra?

Du var inte kräsen ;) Så du tycker inte att det ska ingå något till det priset?

En box och kanske utsläpp+ insläpp+ fodringar vardagar

box, hö, viss krafft (havre, korn), ridbana, morgonfodring och kvällsfodring(alla dar) och utsläpp vardagar tycker jag är normalt det är iaf vad man betalar i vårat stall.

Sommar o vinterhagar, bra lösdrift, fodringar i veckan, uppvärmd spolspilta o omklädningsrum, kök med kyl-frys o micro, blommor i fönstren, bra parkeringar, paddock o rundcoral, bra ridvägar, egen box och sjukbox/hage, bra hösilage o halm, trevlig stallägare, bra sadelkammare o foderkammare.
Underhåll av hagar o stängsel. In o utsläpp av innehästar. Nära till stan.

Oavsett var ni bor, vad tycker ni ska ingå i en stallhyra på 2000:-?

Box, bra hagar, strö och foder, utsläpp, några fodringar

Stallhyra beror ju på var man bor. Stockholmare är det synd om, dom verkar få betala fantasipriser...

Här får man (på ett ungefär); boxplats, strö, grovfoder, täckesservice, ut och insläpp alla dagar samt morgon och kvällsfodring.

Finns ridhus och ridbana på gården men det får man betala extra för att använda.

*KL
2000!

det täcker inte inte ens kallhyran för oss...hade varit själaglad med det priset för kallhyra+utsläpp och intag och glatt betalat extra både för spån och foder...

Det går inte att definera vad som "borde ingå" utan att veta var i landet boxen finns och vad som erbjuds runtomkring som alternativ.

Hos oss betalar man det dubbla för
en boxplats
1½ bal spån/torv i veckan
max 15 kg hösilage + 1-2 kg halm/dag
3-4 kg kraftfoder (havre eller pellets), standard mineraler + 1 betforgiva/dag
ridhuskort (fri tillgång till ridhus/utevolt om det inte pågår träning/aktiviteter)
utsläpp i hage varje dag
1 täckesbyte/dag

Intag sköter man själv alt betalar extra för
Extra/annat foder får man själva stå för och göra iordning (vi fodrar det dock)
Extra spån/torv går också att köpa
Tillgång till boxen under sommarbetet (ingen hyra under den tiden)
och ridhus/utevolt

Skulle säkert gå att hitta ett litet billigare stall längre bort men förmodligen då kanske inte ha lika mycket kunnigt och utbildat folk omkring sig.
De flesta som jobbar i stallet har också egen häst uppstallad och det byts rätt ofta tjänster oss emellan också.

Tillägg: Vad jag menar med att det inte går att definera är om man har vant sig vid att betala 4000 för box, spån, grundutbud av foder förväntar man sig förmodligen inte att få samma tjänster för halva summan om man flyttar sin häst och tycker kankse därför att det bara ska ingå box och spån. Medans den som betalat 1000 för samma sak och flyttar till ett dyrare stället nog förväntar sig extra tjänster istället...

Senast ändrad:

Här kostar det 2000/mån och då ingår:
Strö och stråfoder
In/utsläpp alla dagar
Morgon/Kvällskraft-fodring samt lunchfodring
Ridhus med hinderpark
Ridbana
Sommar/Vinterhagar/Sjukhagar/Underhåll

Man ansvarar själv för mockning och inga täckedsbyten ingår. Var och en står för kostnad av kraftfoder.

Det är rimligt för att va här på slätten.

För 1800 kr fick vi boxplats, in- och utsläpp vardagar samt tre fodringar/dag 7 dgr/vecka. Tillgång till hagar, ridhus och öppen paddock. Snålt med plats i sadelkammaren.

Allt foder och strö fick köpas separat.

Du var inte kräsen ;) Så du tycker inte att det ska ingå något till det priset?

Det går liksom inte att svara på utan att ta hänsyn till vart platsen finns. Med det prisläge jag är van vid så är en stallplats för 2000 rimligt i ett kollektivstall där foder köps in separat.
Men då är det ett fräsch stall med uppvärmd sadelkammare, varmvatten och spolspilta samt en bra ridvolt och hyfsade ridvägar i området.

Delvis KL

Anledningen till att jag frågar vad ni tycker är rimligt och inte vill veta var ni bor är för att se just skillnaden det kan vara mellan olika stall, oavsett var. Självklart förstår jag att det är dyrare närmre städer och kanske lite billigare ute på landet med dåliga förbindelser. Alla bildar helt olika "krav" beroende på vad dem är vana vid.

I ett stall jag var i förut ingick
- Mockning
- Fodring
- Krafft
- Hö
- In- och utsläpp
- Spolspilta
- Uppvärmd sadelkammare
- Toalett och fikarum
- Ridhus med hinderpark
- Flera stora sommar- och vinterhagar
- Bra ridvägar
- Bra förbindelser

I ett annat stall ingick
- Hö och hösilage
- In- och utsläpp
- Fodring
- Täckesbyten 2ggr dag
- Liten ridbana
- Stora sommarhagar
- Uppvärmd sadelkammare
- Spolspilta

Oavsett var ni bor, vad tycker ni ska ingå i en stallhyra på 2000:-?

Så kan man inte riktigt säga...iallafall inte om man bor i stockholm:crazy: Här får man inte ens en lösdriftsplats för den pengen.

Ska du ha ett stall med egen box, foder, mockning och rubbet får du punga ut med c:a 8000....så trisst historia, men det är sant. (iallafall om man bor centralt och inte vill pendla långt för att åka till hästen)

Jag rider på ridskola. Då blir det 7000 per termin för en gång i veckan...suck. Jag borde flytta härifrån någon gång.

Förslåt att jag låter lite deppig, men du kanske förstår varför.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det här skymtade förbi i mitt FB flöde...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Keb71
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 703
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 492
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
953
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka