Inga hingstar kvar...?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare CaBang
  • Startdatum Startdatum
Sv: Inga hingstar kvar...?

Oj blev han så gammal. Usch lika gammal som mitt halvblod ju.
Jag har hört att han var så skadad att han inte fick gå ut ur boxen mer än när han skulle "betäcka" det konstgjorda stoet. Men det kanske inte stämmer?!
Hur han var skadad vet jag inte det går så mycket rykten om tex lösa benbitar osv.
Vi har ju skrivit om det här på Bukelistan förut.

Isabeller är vackra och jag tycker att det är synd att det inte finns någon godkänd halvblodshingst som har den färgen! Det visades en både i år och förra året vid bruksprovet, men ingen av dem gick igenom.

Synd, som någon skiver här uppe så avlar ju tydligen många fram bara färgen, vet att det varit mycket disskusioner om det här på Buke, men har man ett bra sto och en bra hingst som "råkar" vara isabell och som är godkänd här, man kan ju alltid prova om man kan säga så... Bara en bonus om man får ett isabellfärgat föl.

Isabellen på min bild här bredvid, synd att han inte är godkänd, och fortfarande var hingst :angel:
Sååå fin :love:
Hans farfar är Pegasus 424 och iår är han hela 21 år gammal ;)

Den norska hingsten Löjtnantshjärta finns ju nu i Sverige, och möjligen kommer de att visa fram honom för avelsvärderingsnämnden. Han har varit godkänd i Norge men är det inte längre.
Tillägg: Han är visserligen inte isabell, men dock gulbrun och har många gulbruna avkommor.

Han togs ur aveln efter avkommebedömning, tror att det var förra våren (eller möjligtvis året innan, tiden går ju så fort ;) ), för han hade tydligen inte levt upp till de krav som ställdes...

Han är faktiskt inte norsk, utan svensk och nu tillbaka i Sverige. Han är född inte långt från Örebro :)

taskmört skrev:
Jag skulle nog aldrig våga köpa en "gul" häst. Halvblod alltså.

Efter att ha hört resonemang på nära håll, då avelsmålet att få fram hästar med "rätt" färg är överordnat alla andra egenskaper...Huga. Kanske är det lättare att sälja en häst med ovanlig färg, att överse med annat som inte är lika bra?

Nu säger inte jag att alla resonerar så, men blotta misstanken gör att jag nog håller mig till hästar av mer vanlig färg...
*hukar mig och tar på hjälmen*

Om jag skulle börja med avel så skulle jag köpa mig ett isabellfärgat sto från Gulla-Lill 2120 RÄc's stofamilj (de så kallade Bella-hästarna) och betäcka med någon lämpligt färgad godkänd hingst och hoppas på att det kommer ut ett gult föl.
Skulle aldrig syssla med oseriös avel bara för att få rätt färg.

Vad jag menade var att han är norskägd. Och ja, han är i Sverige som jag nämnde och står i mitt stall.

jaaa tänkte väl att han såg gul ut :D ;) (satt och undrade över hans färg på Huntingen...) hoppas verkligen han blir godkänd :love: :love: :love: han va ju helläcker :D

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 372
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 270
Senast: MaRomer
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 644
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit