Inga hingstar kvar...?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare CaBang
  • Startdatum Startdatum
Sv: Inga hingstar kvar...?

Saxat från http://www.falsterbohorseshow.se

"Falsterbo Hunting är en tävling som består av hoppning på internationella banan, ca 8 hinder, och därefter terrängbana på 1,5 km med 12 terränghinder och avslutningsvis 4 – 5 naturhinder inne på internationella hoppbanan. Tävlingen är på medelsvår nivå.
Häst och ryttare bör vara landslagsklass i Senior, Junior eller Young Rider i hoppning eller fälttävlan. Ekipage skall minst ha ridit medelsvår fälttävlan och medelsvår hoppning. Utländska ekipage kommer att bjudas in."

Jag såg bara Löjtnanshjärta på TV-inslaget från Falsterbo, han såg ut att vara en trevlig häst med härligt "go". :D Jag är själv "svag" för de gulbruna, får jag välja en favoritfärg, så är det gulbrun... Har två gulbruna NF-ponnyer, Dimmans Eros f-98 och Hembys Aurora f-04, båda efter isabellfärgade Fredriksbergs Dizney RNF 98.

Hlsn Helena

Det skulle typ komma 14.00 eller nått sånt i morgon.

*lånar knapp*

satt bredvid ägaren när vi åt...Hon har överklagat de norska beslutet och hoppas ju självklart att han tas tillbaka som godkänd då han (enligt henne) har massvis med bra avkommor och bra statestik...

Såg åxå honom på Huntingen å han gjorde ett VÄLDIGT stadigt intryck (inte extriört utan psykiskt) gick enormt stadigt å fort...(därav att jag inte kan säga mkt om det extriöra ;) ) Tyckte dock han såg mer "silver/aluminiumfärgad" ut än gul... Men de va väl för att han va svettig...

Ja, jag tyckte oxå att han såg mer silveraktig ut...

Jaa det var lite det jag menade oxå, såg silveraktig ut MEST men såg oxå ut att ha ngt liitet gult i sig... Gisade först på skimmel född gulbrun som inte skimlat av än , men det verkade ju inte heller så troligt... så det var det jag menade med "lite gul"

Löjtnanshjärta har ingen förälder som är skimmel och kan alltså inte ha det anlaget.

Har haft en gulbrun häst, han blev helt silverfärgad på vintern (var bara lite gul runt ögonen), och behöll den färgen fram tills april. På sommaren var han helt gul.
En kompis till mig hade en valack efter Bernstein, han var reggad som mörkbrun. Men hade klart och tydligt gula anlag och skulle nog i dagstid blivt reggad som gulbrun. Han ändrade också färg med årstiderna. En vinter var han nästan svart förutom runt ögonen (där han var gul). En annan vinter blev han musgrå.

Hur färgen blir på sommaren på de gula hästarna kan nog ha att göra med om hästen klipps under vintern och om den blir klippt sent. Då tar den gula färgen längre tid att "komma fram" under sommaren. :bump:

Vet inte hur man lägger in bilder.. annars hade jag kunnat visa hur min pålle såg ut vinter o sommar.

Jag vill se bilder!

http://www.photobucket.com
Går och gör ett album, sedan högerklickar du på bilden när den är uppladdad, välj egenskaper, kopiera url-adressen och lägg in den i ett inlägg här.

Jag vet att om han inte har ngn skimmelförälder kan han inte bli skimmel, men när jag såg honom på tv hade jag ingen aning om vad hans mamma har för färg... det har jag iofs fortfarande inte, men nu vet jag ju att hon nt e skimmel iaf :bow:

Här kommer en bild på min guling!
th_Image-77.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Sitter och funderar på varför det inte finns en förening för palomino och Pinto? Som gör att man kan regga dom där i stället samt att upp godk hingstar som får en riktig chans! Hur gör man för att starta en sån förening? :bump:

sussisus skrev:
Om jag skulle börja med avel så skulle jag köpa mig ett isabellfärgat sto från Gulla-Lill 2120 RÄc's stofamilj (de så kallade Bella-hästarna) och betäcka med någon lämpligt färgad godkänd hingst och hoppas på att det kommer ut ett gult föl.
Skulle aldrig syssla med oseriös avel bara för att få rätt färg.
Bella hästarna? som vill berätta om dessa har aldrig hört talas om dessa!

Finns redan två sådana föreningar i Sverige...

Tyvärr ger man inte hingstarna en riktigt chans bara genom att visa dom inom en förening där det är deras färg som är avgörande. De får en bättre chans om man visar dem i den rasförening de tillhör.

Vad vill du veta? :)

Det är en halvblodsstofamilj som har Gulla-Lill 2120 RÄc som urmoder. Detta isabellfärgade sto levde mellan 1927-52.
Det finns är drygt en femtedel av ca 500 hästar som är isabellfärgade.
Vet inte hur många det är av familjemedlemmarna som heter något med Bel/Bell i namnet - t.ex. Arro-Bell, Pia Bella, Mona Bella, Ija-Bella, Belair, Rebell osv - därav smeknamnet Bella-hästar.

Anledningen till att jag fastnade för denna stofamilj är att den första isabellfärgade hästen jag såg tillhörde familjen. Och under årens lopp har flera av detta stos ättlingar stått i stallet där jag brukar vara (just nu alldeles för sällan). Plus att stallet ägt två av familjemedlemmarna (eftersom stallet är kommunens ridskola).
Jag vet inte hur många av dessa hästar som fötts här i kommunen där jag bor, men det kan väl kanske det också vara en femtedel eller så (kanske rent av fler - har inte räknat ut det).

Enl Ridsport visades en isabellhingst i USA...
E Don Schufro u samma mamma som Bernstein = ue Kew Gardens xx...

Jag förstod inte riktogt om han blev godkänd eller ej men om så e fallet får man även använda han i Sverige ???

Eftersom han är såld av uppfödaren, Gränsbo Stuteri, till USA ansågs han väl inte tillräckligt bra för att bli godkänd i sverige, annars hade dom väl rimligtvis visat honom i sverige. Hans halvbror Bernstein har ju gjort väl ifrån sig i svensk avel. Kanske kraven är lägre för hingstar i USA då risken för att nån svensk uppfödare skulle använda honom är ganska minimal. :banana: :banana: :banana:

Lyckas du importera sperma från honom antar jag att du får använda honom i Sverige!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 372
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 270
Senast: MaRomer
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 644
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit